29 Jun 2010

Isu Suara Keadilan: KDN Tunjuk Belang

Suara Keadilan Diberi Surat Tunjuk Sebab

Suara Keadilan hari ini menerima satu surat tunjuk sebab berhubung artikel 'Felda Bankrap' dalam isu 237 yang didakwa memfitnah agensi milik kerajaan itu.

"Manakala tiga surat tunjuk sebab lagi memerlukan pihak Suara Keadilan menjawab sebelum jam 5.30 petang esok," ujar Pengarang Suara Keadilan Dzulkarnain Taib

Sebelum itu, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan dalam satu sidang media melabelkan 4 artikel yang berkaitan Felda sebagai fitnah dan akan menggunakan tindakan undang-undang terhadap lidah rasmi parti KEADILAN itu.

Surat tersebut ditandatangani oleh Timbalan Ketua Setiausaha KDN, Ahmad Fuad Abdul Aziz

Perjumpaan tersebut diadakan di Bilik Mesyuarat Perkasa, Kompleks D, Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Putrajaya.

Mesyuarat pukul 5.30 petang tadi dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha. KDN, Datuk Seri Mahmood Adam manakala Suara Keadilan pula diwakili oleh peguam, Shamsul Iskandar Mohd Akin yang juga merupakan Ketua Angkatan Muda KEADILAN dan Dr Samrudin Rejab.

Menurut Dzulkarnain, beliau telah memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak KDN.

"Surat tunjuk sebab ini keras memandangkan kita tidak dapat hadir pada sesi minum petang seperti yang diminta KSU Jumaat lepas.

"Kami berharap KDN dapat mempertimbangkan sebab pihak kami tidak dapat hadir pada waktu seperti yang diminta beliau," ujarnya

Dalam pada itu, beliau berkata walau pun diberi tempoh 7 hari, Mahmood meminta Suara Keadilan menjawab surat tunjuk sebab itu sebelum 30 Jun ini.

Sementara itu Shamsul berkata pihaknya akan menyediakan laporan lengkap untuk diserahkan kepada Ketua Umum KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk dibahaskan di Parlimen.

Katanya lagi, Mahmood memintanya berbuat demikian atas alasan mesyuarat untuk memperbaharui permit penerbitan akan diadakan pada hari tersebut. -SK

Ulasan GB

Kita juga mencabar KDN untuk memberi surat tunjuk sebab kepada akhbar-akhbar media massa arus perdana terhadap lemparan fitnah-fitnah yang dilakukan terhadap Pakatan Rakyat.

Mengapa KDN mesti berat sebelah di dalam menjalankan tanggungjawabnya? Mengapa hanya membela agensi milik kerajaan? Mengapa perlu menekan akhbar milik PR tetapi membiarkan secara berleluasa fitnah yang penuh sarat di dalam akhbar media massa arus perdana?

Apakah KDN perlu menukar namanya kepada KPP (Keselamatan Parti Pemerintah) dan para pegawainya perlu menurut sahaja apa-apa arahan dari UMNO tanpa memberikan sedikit pun ruang kepada PR yang insyaAllah bakal memerintah negara menggantikan BN?

Dan tidak perlu dilayan kehendak Ketua Setiausaha. KDN, Datuk Seri Mahmood Adam yang meminta Suara Keadilan menjawab surat tunjuk sebab itu sebelum 30 Jun ini kerana telah dikatahui umum bahawa mereka diberikan tempoh 7 hari untuk menjawab surat tunjuk sebab itu.


DAPSY Negeri Pulau Pinang, mengutuk keras tindakan akhbar Utusan Malaysia yang memaparkan artikel yang menyinggung perasaan warganegara Malaysia yang berketurunan India di Negara ini melalui artikel yang bertajuk “Al-Kisah India di India dan India di Malaysia” yang disiarkan pada 09hb Disember 2009. Utusan Malaysia sekali lagi menunjukkan belangnya yang penuh dengan racun perkauman. Penulis artikel tersebut adalah individu yang cuba mendapatkan perhatian melalui gimik politik yang sempit sebegini. Sebelum ini individu tersebut pernah menulis satu artikel yang memfitnah EXCO Kanan Negeri Selangor Saudari Teresa Kok, yang juga dipaparkan dalam akhbar Utusan Malaysia. Fitnah tersebut telah mengakibatkan penahanan beliau di bawah Akta ISA.

Ini bukanlah kali pertama Utusan Malaysia memaparkan fitnah sebegini, dan jelas ini bukan kali pertama Laporan Polis dibuat terhadap artikel berbaur perkauman dan fitnah oleh Utusan Malaysia. Namun sehingga kini, tidak ada tindakan oleh pihak Polis terhadap akhbar yang seringkali memaparkan artikel-artikel yang jelas berniat jahat yang mampu mengugat ketenteraman awam. Sehingga kini juga tidak ada tindakan oleh Kementerian Dalam Negeri terhadap akhbar tersebut menurut Akta Penerbitan & Percetakan. Ini jelas menunjukkan agensi-agensi kerajaan seperti Polis dan KDN mengamalkan sikap double-standard di mana tidak akan ada tindakan terhadap Utusan Malaysia, walaupun artikel-artikelnya mempunyai unsur-unsur perkauman yang jelas tidak menghormati sentimen kaum-kaum lain di Malaysia.

Adakah Utusan Malaysia mempunyai imuniti di segi Undang-Undang Malaysia? Kalau ada akhbar vernakular Tamil dan Cina mengeluarkan artikel yang menyentuh sensitiviti kaum, pasti akan lesenya digantung atau dibatalkan terus. Kenapa ada double-standard dalam penguatkuasaan Undang-Undang? Apa jadi kepada kenyataan Menteri di dalam Parlimen bahawa Penguatkuasa Undang-Undang seperti Polis tidak berbelah bahagi? Adakah kesemua itu hanya sebahagian daripada cakap kosong Barisan Nasional?

DAPSY Pulau Pinang sedar bahawa walaupun kami membuat laporan Polis, namun tetap tidak akan ada tindakan terhadap Utusan Malaysia. DAPSY Pulau Pinang tidak akan membuat laporan Polis terhadap Utusan Malaysia, kerana laporan polis tersebut akan sia-sia sahaja kerana beberapa laporan Polis sebelum ini pun tidak pernah ada tindakan. DAPSY Pulau Pinang mencabar pihak Polis dan Kementerian Dalam Negeri, khususnya Menteri Dalam Negeri, Dato Seri Hishamuddin Hussein untuk mengambil tindakan terhadap Utusan Malaysia, berdasarkan pada laporan-laporan Polis yang dibuat sehingga kini. Kalau Dato Seri Hishamuddin betul mengahayati konsep 1Malaysia yang diomong-omong oleh Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak, beliau harus mengarahkan KDN untuk mengambil tindakan terhadap Utusan Malaysia. Kalau tidak berdaya untuk mengambil tindakan terhadap akhbar berbaur perkauman itu, wajarlah pemimpin-pemimpin Barisan Nasional terutamanya Dato Seri Najib Razak, jangan terus melaungkan slogan 1Malaysia, yang hanya bersifat retorik.

DAPSY Pulau Pinang mengalu-alukan keberanian beberapa pemimpin Parti Komponen Barisan Nasional yang tampil ke depan untuk membuat laporan Polis terhadap sifat perkauman Utusan Malaysia, walaupun, mereka yang tampil ke depan untuk membuat laporan Polis tidaklah memberangsangkan. Jangan pula yang membuat laporan pada hari ini menarik baliknya setelah “diarahkan” oleh segelintir pihak cuba untuk bermaharaja lela di Negara ini. DAPSY Pulau Pinang tertanya-tanya ke mana perginya Pemimpin-pemimpin utama Bahagian Pemuda parti-parti komponen Barisan Nasional seperti GERAKAN, MCA, PPP, & MIC? Masih segar dalam fikiran kita bagaimana bahagian pemuda satu parti komponen Barisan Nasional telah memberi tekanan kepada KDN untuk menggantung lesen percetakan akhbar Tamil, yang telah tersilap menerbitkan gambar yang sensitif agama, hanya disebabkan oleh kesilapan teknikal. Akhbar Tamil tersebut telah dihukum oleh KDN hanya kerana kesilapan teknikal, yang tidak disengajakan. Utusan Malaysia pula sering, sengaja memaparkan artikel-artikel yang jelas bersifat perkauman ekstrimis. Bagaimana pula Bahagian Pemuda Parti Komponen Barisan Nasional ini akan memberikan reaksi?

Bagaimana pula dengan pemimpin-pemimpin GERAKAN akan bereaksi dalam isu ini? Pemuda GERAKAN mempunyai masa yang amat lapang untuk membuat demonstrasi di hadapan Dewan Undangan Negeri yang jelas berpunca daripada sifat cemburu terhadap kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang, tetapi tidak ada masa untuk isu-isu yang amat penting sebegini. DAPSY Pulau Pinang amat menyesal dengan sifat “ketidakberaniaan” yang ditonjolkan oleh Parti-parti komponen Barisan Nasional terutamanya GERAKAN apabila berdepan dengan UMNO ataupun media UMNO seperti Utusan Malaysia. DAPSY Pulau Pinang juga jelas memandang serius artikel berbaur perkauman yang diterbitkan oleh Utusan Malaysia, dan mengutuk keras pemimpin-pemimpin UMNO yang berdrama dengan menggunakan slogan 1Malaysia, yang hanya retorik.

Sekian. Terima Kasih.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

KDN hanya barua UMNO dah banyak kali.

Tanpa Nama berkata...

Sabar la GB....setakat ni itu lah saja standard ajensi kerajaan kartun...kalau puak mereka buat apa saja boleh...

Kekadang kita rasa taraf kita sama dgn warga Palestine, cuma bom dan peluru belum ada....

Allah melihat segala kebejatan ni...orang yang sabar akan beroleh kemenangan....berjuang terus berjuang....Kalau takut di gigit kerengga jangan panjat pokok rambutan...