5 Mei 2010

SPR Mahu MAFREL Jadi Sepertinya, Ikut Telunjuk UMNO BN

Pemantau Pilihan Raya Bersih dan Adil (Mafrel) tetap akan menghantar petugas untuk memerhati perjalanan pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Sibu kata Pengerusinya Syed Ibrahim Syed Noh.

Mengulas kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar yang dipetik sebagai berkata Mafrel tidak diperlukan sebagai pemerhati di pilihan raya kecil Sibu dengan alasan kononnya SPR sudah melantik enam pasukan penguatkuasaan untuk tujuan itu.

Syed Ibrahim berkata dasar sama ada badan pemantau diperlukan atau tidak bukan menjadi persoalannya kerana Mafrel adalah badan yang bebas.

"Banyak lagi keraguan yang timbul seperti daftar pemilih, kempen, ceramah dan semua ini akan di pantau bagi memastikan proses pilihanraya berjalan secara telus dan adil,


"SPR sepatutnya memberi dan meraikan ruang demokrasi yang diisi Mafrel dan kita tidak perlu kebenaran daripada SPR kerana Mafrel adalah satu badan yang bebas,

"Walaupun tidak mempunyai sumber dana yang terhad, Mafrel akan tetap menghantar petugas untuk memantau keadaan daripada hari penamaan sehinggalah hari membuang undi," tegas Syed Ibrahim kepada Suara Keadilan.

SPR telah menetapkan hari penamaan calon bagi pilihan raya kecil Sibu akan diadakan pada 8 Mei manakala hari pengundian pula pada 16 Mei. -SK


Najib Tabur Janji Di Sibu, Mafrel Tegur Sikap SPR

SHAH ALAM 4 MEI: Badan Pemantau Bebas Pilihan Raya (Mafrel) meminta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak menutup mata terhadap gelagat pimpinan kerajaan pemerintah yang menabur pelbagai janji peruntukan kepada pengundi Sibu.

Pengerusi Mafrel, Syed Ibrahim Syed Noh berkata perbuatan menabur janji itu boleh ditafsir sebagai kempen pilihan raya dan tidak wajar berikutan proses penamaan belum pun bermula.

Beliau mengingatkan SPR, mereka perlu bebas bertindak mengikut lunas undang-undang tanpa perlu mematuhi telunjuk pimpinan Umno Barisan Nasional.

Sabtu lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjanjikan puluhan ribu ringgit kepada rakyat sibu atas kapasitinya sebagai perdana menteri sedangkan ia tak ubah seperti kempen pilihan raya.

Sekalipun mendakwa peruntukan berkenaan dibuat mengikut jadual tetapi anehnya, janji berkenaan hanya dibuat menjelang pilihan raya kecil yang bakal bermula 8 mei ini.

“Pilihan raya Sibu tak lama, sudah tentulah ia menjurus kearah itu. Minta SPR ambil perhatian," katanya yang menyifatkan janji peruntukan Najib sebenarnya lebih cenderung kepada umpan kepada rakyat untuk mendapatkan undi mereka semata- mata.

“Kita tidak menafikan perkara itu boleh dilihat sebagai satu bentuk gula-gula sebab ia berlaku dalam tempoh dekat dengan pilihan raya kecil," katanya lagi.

Mafrel menyatakan tidak salah untuk Najib turun padang bertemu rakyat tetapi perdana menteri ini perlu telus dalam tindakannya dan tidak memanipulasikan lawatan untuk berkempen.

“Apa-apa usaha berunsur kempen sebelum waktu kempen tidak sepatutnya berlaku.

Bukan bermakna Najib tidak boleh jumpa rakyat tetapi bergantung kepada kenyataan yang dibuat, Adakah bersifat kempen atau tidak. Ini memerlukan pemantauan dari SPR,” katanya. -TVS


Ulasan GB

Semalam juga, Timbalan Pengerusi SPR menyatakan SPR tidak memerlukan MAFREL sebagai pemantau pilihanraya di Sibu.

Demikianlah SPR yang jelas menampakkan ia menjadi kuda tunggangan UMNO BN. Apabila MAFREL menjalankan tugasnya dengan amanah dengan membuat teguran terhadap sikap bisu dan berdiam diri SPR terhadap perbuatan salah laku pemimpin UMNO BN, terus saja SPR menamatkan pengiktirafannya terhadap MAFREL.

SPR hanya mahu MAFREL menjadi pak angguk, menjadi kuda tungangan UMNO BN seperti dirinya dan sebarang tindakan MAFREL yang boleh menjejaskan UMNO BN akan akan dilihat sebagai tidak menjalankan tanggungjawab.

SPR boleh saja mengambil sikap tidak mengiktirafkan peranan MAFREL, namun satu hari peranan SPR nanti tidak diiktiraf oleh rakyat apabila semakin hari semakin jelas mereka mengikut telunjuk pemimpin UMNO BN atau mereka sendiri memainkan peranan seolah-olah mereka komponen BN.

Tiada ulasan: