20 Apr 2010

Poster Dan Billboard Lucah, PKR Buat Aduan Polis

Kuala Kubu Bharu: Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini membuat laporan polis berhubung tindakan Barisan Nasional (BN) yang mengeluarkan pelbagai risalah serta billboard berbaur lucah dan berunsur hasutan.

Laporan polis dibuat di IPD Kuala Kubu Bharu dengan bahan bukti termasuklah gambar Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang dilabel sebagai pengkhianat negara, gambar peribadi exco Selangor Elizabeth Wong dan gambar palsu Datuk Zaid Ibrahim meminum arak.

Menurut Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Badrul Hisham Shaharin atau Chegu Bard, tindakan melampau Umno-BN disifatkan sebagai terdesak untuk memenangi kerusi parlimen Hulu Selangor yang dimenangi PKR.

"BN kata tak serang peribadi tapi pakej menipu, hasutan, lucah, provokasi, yang jelas melanggar kot etika kempen pilihan raya yang dikeluarkan oleh SPR, dan akta kesalahan pilihanraya undang-undang yang dibuat di parlimen," katanya.

Beliau berkata perlakuan tersebut jelas menunjukkan BN tidak mempunyai isu untuk diketengahkan pada proses kempen kali ini.

Sebaliknya cuba menutup kelemahan pentadbiran selama 50 tahun memerintah Selangor.

"Kita selaku anak muda berasa amat malu dengan perkara ini. Kita tidak teragak-agak selepas 48 jam, kita akan bertindak kerana laporan polis sudah dibuat dan mereka sudah berjanji untuk bertindak, malah kami sedia mengiringi mereka," kata beliau.

Turut hadir Srikandi PKR yang turut mengecam tindakan tersebut yang disifatkan sebagai tidak profesional dan berunsur provokatif ekoran serangan peribadi itu keterlaluan terhadap pimpinan Pakatan Rakyat.

Ketua Srikandi Malaysia, Siti Aishah Shaikh Ismail berkata, desakan ke atas polis dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dibuat agar segera mengambil tindakan berhubung isu tersebut.

"Kami desak polis dan SPR membuat tindakan dalam tempoh 48 jam dan jika enggan, Srikandi akan menanggalkan poster dan billboard itu," katanya.

Siti Aishah menegaskan pilihanraya kecil ini harus berlangsung dalam keadaan aman, adil dan bersih.

"Kita memetik ucapan (Perdana Menteri) Najib Tun Razak yang mengatakan BN tidak akan menyerang peribadi calon. Namun, apakah dengan menyerang peribadi pemimpin pembangkang, ia sesuatu yang dihalalkan dalam berkempen?" katanya yang turut hadir bersama anggota Srikandi yang lain. -FMT


Ulasan GB

Kemenangan boleh dibatalkan jika kesalahan di bawah Akta Pilihanraya tidak dipatuhi. Yang jelas dan nyata seperti poster dan billboard berbaur lucah dan berunsur hasutan adalah satu kesalahan dan apakah polis dan SPR sengaja membiarkannya semata-mata ia adalah dari BN?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sudah tentu GB. ape yang BE END buat smua betul bg lombu2 tu..

Tanpa Nama berkata...

perkara lucah budaya UMNO sebab itulah buang anak berleluasa