1 Apr 2010

Model Ekonomi Baru (MEB) Adalah Kitaran Semula Penswastaan Untuk Bantu Kroni

.Model Ekonomi Baru yang dicanang oleh Perdana Menteri Najib Razak tidak lebih daripada satu lagi kitaran pengswastaaan yang hanya menguntungkan pemimpin dan kroni UMNO Barisan Nasional tapi meminggirkan rakyat keseluruhannya.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata dasar terbaru Najib sekali lagi meminjam kerangka Agenda Ekonomi Malaysia yang didokong oleh Pakatan Rakyat tetapi tidak mengisinya dengan program-program untuk membela rakyat.

Anwar menyifatkan MEB tajaan Najib itu sebagai tidak lebih daripada satu lagi cubaan cetek yang digubal dengan bantuan syarikat perunding yahudi APCO untuk memulihkan imej Najib dan kerajaan pimpinannya.

MEB yang dibawa oleh Najib menjanjikan banyak benda tetapi tidak memberikan butiran untuk sebarang program bagi membendung rasuah, ketirisan dana atau merombak institusi- institusi awam.

“Jadi kita pertikai sama ada frasa atau ayat yang digunakan tapi persoalannya, persamaan kenyataan pada pada kenyataan. Tidak pada program yang konkrit, tidak ada perubahan besar pada dasar, tidak ada komitmen untuk merubah institusi awam.”

“Model itu juga tidak menyentuh usaha membanteras rasuah awam yang menyebabkan kehilangan berpuluh billion ringgit yang merupakan musuh ekonomi negara. Ternyata Barisan Nasional dalam konteks ini dengan nasihat APCO, hanyalah untuk memperbaiki taktik perhubungan awam,” kata Anwar.

Antara aspek MEB yang pastinya menimbulkan keresahan rakyat ialah langkah untuk memberikan kumpulan wang simpanan pekerja peranan lebih rancak untuk melabur dan membeli syarikat- syarikat tertentu.

Anwar berkata tindakan itu dikhuatiri akan digunakan sekali lagi untuk mengggunakan simpanan rakyat bagi mengkayakan atau menyelamatkan pihak tertentu yang berkait rapat dengan pemimpin UMNO- BN.

“Adalah menjadi tanggungjawab semua rakyat Malaysia untuk berjaga- jaga dan memantau apa- apa keputusan pelaburan atau pembelian KWSP selepas ini, kerana kita pasti ada tangan-tangan yang cuba memaksa dan mempengaruhi keputusan KWSP,” tambahnya lagi.

Anwar menyelar kerajaan UMNO BN kerana tidak ada langkah kukuh diambil dalam membina kredibiliti dan kewibawaan beberapa institusi kerajaan, dasar kerajaan dan amalan pelaksanaan hingga mendorong kepada kerapuhan ekonomi.

Sebaliknya Najib hanya bertindak menciplak dasar- dasar asas MEB dari AEM Pakatan Rakyat, tanpa rancangan komprehensif untuk membina ketelusan serta urus tadbir yang baik dan beramanah.

“Ini menjadi tema dan ulasan Pakatan Rakyat sepanjang sesi parlimen kebelakangan ini. Pakatan Rakyat mengemukakan AEM dan melihat bahawa banyak pandangan yang kita kemukan dicedok dalam MEB ini,” kata Anwar.



Tiada ulasan: