11 Apr 2010

MB Cadang Pornthip Beri Keterangan Guna Sidang Video

Sekalipun Dr Pornthip Rojanasunand tidak hadir memberi keterangan dalam inkues Teoh Beng Hock, membolehkan pakar patologi terkemuka boleh berbuat demikian jika cadangan kerajaan Selangor untuk mengadakan persidangan video diterima inkues berkenaan.

Cadangan itu datangnya dari Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai penyelesaian terbaik semua pihak , sekali gus membolehkan Dr Porntip tetap memberi keterangan pada inkues menyiasat kematian Teoh Beng Hock tanpa menggadaikan aspek keselamatannya.

“Kita menghormati keputsuan Dr Pornthip kerana ia melibatkan sebab-sebab keselamatan tapi kita mencadangkan kepada mahkamah supaya mengadakan cara telekomunikasi.

"Maknanya, Dr Pornthip berada di Bangkok, kita berada di sini, berkomunikasi melalui sistem telekomunikasi. Ini bolehh kita lakukan dan selalu boleh dilakukan,” katanya kepada TV Selangor selepas merasmikan Karnival Klang petang ini.

Inkues itu dijadual bersambung pada 20 April ini di Shah Alam.

Mengikut Malaysiakini, Dr Pornthip mendedahkan, beliau `dinasihati' pegawai tinggi Jabatan Kehakiman Thailand - tempat beliau bertugas sebagai ketua pengarah Institut Sains Forensik Pusat - supaya jangan ke Malaysia minggu depan untuk menghadiri inkues tersebut.

"Ia disampaikan kepada saya oleh pegawai-pegawai kanan tertentu kerajaan Thai bahawa terdapat tekanan politik dari kalangan tertentu kerajaan Malaysia untuk menghalang kehadiran saya di mahkamah," katanya.

Beliau berkata, Kementerian Kehakiman menerima maklumat daripada kementerian luar Thailand bahawa beliau mungkin menghadapi masalah jika ke Malaysia, termasuk kemungkinan dihalang memasuki negara ini.

Kata Prontip, Kementerian Luar Thailand menerima 'isyarat' dari kerajaan Malaysia melalui 'saluran tidak rasmi' bahawa kehadiran beliau dalam inkues tersebut, tidak disenangi.

Ulasan GB

Satu idea yang bernas dan menarik. Teknik memberi keterangan di mahkamah tidak boleh dihadkan dengan cara konvensional semata-mata.

Demi kebenaran dan keadilan, apa juga cara yang boleh digunakan untuk mendapatkan maklumat yang sempurna dari semua pihak, perlulah dipertimbangkan.

Hanya pihak tertentu nampaknya cuba menyekat maklumat dari pihak lain, dan hanya mahu maklumat dari pihak mereka saja diketengahkan di dalam inkues.



Tiada ulasan: