6 Feb 2010

Ulamak Juga Nak Sarankan Kepada Najib...

Saranan Ulama Kepada Najib
Oleh Ust Zolkharnain Abidin Al-Hafiz
Exco Dewan Ulamak PAS Pusat


Sebagai PM, Najib berhak menyaran. Mari kita baca saranan Najib kepada ulama. Baca saranan tersebut di bawah sekali.

1. Ulama perlu tuntas dalam mendalami pengetian terminologi politik antarabangsa dan nasional.
2. Ulama wajar menjadi warga dunia dan hampir dengan sumber terkini.
3. Ulama perlu menguasai kaedah berkomunikasi secara bestari dan mutakhir.
4. Ulama harus proaktif dalam mengukuhkan budaya murni dalam semua lapangan hidup.
5. Ulama perlu konsisten mempersiapkan diri dengan perkembangan semasa dan tekun mengaji.
6. Ulama perlu memahami betul-betul sesuatu perkara yang baru timbul.

Demikian sebahagian sedutan saranan Najib kepada para ulama. Tentunya kepada para mufti, timbalan mufti dan pegawai-pegawai tinggi agama secara khusus.

Adakah para ulama sebelum ini tidak mengetahui perkara yang disaran Najib itu? Saya yakin ada yang tahu dan ada yang tidak tahu.

Kepada yang sudah tahu, saranan itu biasa sahaja. Namun, buat yang belum tahu tentulah saranan itu istimewa benar buat mereka.

Saya percaya juga para ulama, samada yang sudah tahu atau belum tahu tidak punya masalah untuk menyambut baik saranan itu. Apatah lagi apabila saranan itu datang dari ketua sebuah negara 1 Ummah, slogan baru selepas 1 Malaysia dan macam-macam 1 lagi.

Namun, sangat diharapkan supaya para ulama juga perlu tampil ke hadapan Najib dan mengemukakan saranan juga kepadanya supaya Najib tidak terasa dia sahaja yang berhak menyaran. Di samping menyaran Najib juga perlu menerima saranan orang lain.

Ulama pula perlu sarankan kepada Najib perkara-perkara berikut:

1. Bicarakan Anwar di mahkamah syariah dengan kes Qazaf.

2. Kembalikan hak rakyat Kelantan iaitu royalti.

3. Patuhilah fatwa mufti dalam kes meletak kalungan bunga di Tugu Negara, misalnya.

4. Layanilah kerajaan negeri yang tidak diperintah oleh BN dengan adil.

5. Jangan perkudakan institusi awam seperti SPR dan SPRM.

6. Terimalah Islam semuanya, jangan terima separuh-separuh.

7. Bersihkan dirinya daripada 'label-label' yang boleh menjejaskan imejnya sebagai ketua negara.


Najib jangan hanya pandai menyaran tetapi tidak pandai menerima saranan. Demikian dengan para mufti pula, jangan hanya akur untuk menerima saranan tetapi mesti juga berani menyaran. Sekali-sekala perlu juga berani menggeleng dan jangan hanya mengangguk sahaja.

* * * * * * * * * * * * * * * *

Ulama perlu tuntas dalam transformasi kefahaman: PM

PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini meminta ulama supaya tuntas dalam melaksanakan transformasi dan memahami secara mendalam pengertian terminologi yang berkaitan dengan politik antarabangsa, serantau dan peringkat nasional.

"Ia termasuklah berkaitan globalisasi, neo-kolonialisme atau imperialisme dan skala pengaruh gerakan tersebut terhadap akidah, budaya, pendidikan, politik dan ekonomi umat.

"Tanpa kefahaman yang mendalam menyebabkan segala usaha kita menghadapi cabaran ini akan gagal atau kurang berkesan," katanya ketika berucap merasmikan majlis perjumpaan bersama ulama dan umara, di sini.

Justeru, Perdana Menteri berkata, warga ulama wajar menjadi warga dunia yang saling berkait, paling hampir dengan sumber terkini, dan menguasai kaedah berkomunikasi secara bestari dan mutakhir.

Memberi contoh institusi zakat, Najib berkata ia boleh ditransformasikan formulanya dalam memperkasa sistem kutipan secara lebih aktif, efisien dan holistik di setiap negeri.

"Jika hasil kutipan lebih meningkat tinggi, ianya akan membantu meningkatkan kuantiti bantuan terhadap pelajar miskin, warga tua yang tiada pendapatan tetap dan orang kurang upaya yang tidak berkemampuan," katanya.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, ulama juga wajar duduk semeja bagi menangani krisis ekonomi global, memberi pandangan, dan merumuskan dasar ekonomi yang lebih adil, Islamik serta melindungi nilai moral dan kemanusiaan.

"Selain itu, ulama harus bersikap proaktif bagi mengukuhkan budaya murni dan harmoni dalam lapangan politik, teknologi, dan informasi demi menegakkan keadilan dan menyemai kesejahteraan hidup di dalam dan di luar negara," katanya.

Bagi pihak masyarakat pula, Najib mahu supaya mereka sentiasa berdamping dengan ulama, mempelajari, dan menimba ilmu dari ulama.

"Jika timbul sesuatu isu dan tuduhan berkaitan isu agama, hendaklah terus bertemu atau menghadiri majlis penerangan dan penjelasan bagi mengetahui perkara sebenar dan bukan pergi mencari dari sumber yang tidak diketahui asas dan kebenarannya.

"Untuk itu, ulama mestilah konsisten mempersiapkan diri dengan mengikuti perkembangan semasa, tekun mengaji, dan memahami betul-betul sesuatu perkara yang baru timbul.

"Ia bagi menangani sesuatu perkara itu dengan baik dan dapat mengeluarkan fatwa atau pandangan yang selaras dengan zaman dan bertepatan dengan Syariah Islam tanpa menimbulkan kontroversi dalam masyarakat," katanya.

Sebagai ejen pelaksana, Najib berkata, umara pula harus sentiasa bersikap tegas dan amanah dalam menjalankan dasar yang dipersetujui, adil dan bertimbang rasa terhadap seluruh rakyat yang dipimpinnya.

"Umara harus mampu menterjemahkan prinsip Islam dalam pentadbiran negara sama ada di peringkat individu atau masyarakat," katanya.

Perdana Menteri turut mengadakan dialog tertutup bersama ulama dan umara selepas melancarkan Gagasan 1Malaysia dan Logo 1Ummah peringkat agensi agama seluruh Malaysia. - Bernama


Ulasan GB

Tak tahulah GB samada agakan GB ini betul atau tidak. Kalau salah minta maaf banyak-banyak. Kalau betul, kena ler ikut dan buat mulai sekarang.

BAHAWA PEMIMPIN UMNO DARI KALANGAN MENTERI-MENTERI, DAN DARI KALNGAN PEGAWAI-PEGAWAI TINGGI PERKHIDMATAN AWAM, TAK RAMAI YANG MEMBACA AL-QURAN WALAUPUN SEKADAR DARI PIMPINAN AR-RAHMAN TERBITAN JABATAN PERDANA MENTERI SENDIRI DN KITAB HAADITH WALAUPUN SEKADAR MUSTIKA HADITH JUGA TERBITAN JABATAN PERDANA MENTERI SENDIRI

GB membuat agakan tersebut berdasarkan tindakan dan ucapan mereka yang kita sendiri dapat saksi dan rasakan bahawa ia terpisah jauh dari kebenaran dan keadilan.

Maka apa jua perlaksanaan dasar kerajaan terlepas dari nilai-nilai agama termasuklah konsep wasatiyah yang dianjurkan oleh Najib semalam.


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Suatu hari aku merayau di Lorong Belakang Mati, Kuala Lumpur menjelang senja bersama keluarga. Isteri aku beristighfar panjang melihat ramainya pondan dengan pakaian menjolok mata berkeliaran di situ. Khabarnya mereka sedang 'cari makan' di situ. Celah-celah tu ada juga perempuan muda yang pakai pakaian menjolok mata. Khabarnya mereka tu juga sedang 'cari makan' di kawasan tu. Beberapa bulan kemudian dalam media aku terbaca sebuah berita yang mengatakan bahawa KL diisytiharkan sebagai bandar raya Islam. Ulamak-ulamak yang ada di Malaysia ni restukah kewujudan golongan 'cari makan' di Lorong Belakang Mati, KL tu? Mereka bolehlah tengok catatan markah mereka di akhirat nanti!! Itu tak termasuk dengan kes buang bayi lagi!!!

Tanpa Nama berkata...

Kalau ulamak sarankan perkara-perkara berikut Najib nak iku?

Kalau tak mau tak payahlah jadikan ulamak-ulamak tu kerbau dicucuk hidung Najib oii!!!

Ikutlah cakap bini awak tu!!

1. Bicarakan Anwar di mahkamah syariah dengan kes Qazaf.

2. Kembalikan hak rakyat Kelantan iaitu royalti.

3. Patuhilah fatwa mufti dalam kes meletak kalungan bunga di Tugu Negara, misalnya.

4. Layanilah kerajaan negeri yang tidak diperintah oleh BN dengan adil.

5. Jangan perkudakan institusi awam seperti SPR dan SPRM.

6. Terimalah Islam semuanya, jangan terima separuh-separuh.

7. Bersihkan dirinya daripada 'label-label' yang boleh menjejaskan imejnya sebagai ketua negara.

Tanpa Nama berkata...

kenapa tak kata, ulamak juga harus berani menegur pemerintah yang zalim