2 Feb 2010

Terkini : Kembali Ke Mahkamah Tinggi, Jurugambar Dihalang Masuk Bangunan Mahkamah

Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke Mahkamah Tinggi setelah permohonannya agar keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak rayuannya Jumaat lalu disemak semula hanya akan didengar pagi esok.

Permohonan itu akan didengar oleh Ketua Hakim Malaya Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff ekoran arahan Tan Sri Zaki Azmi yang tiada di pejabat hari ini.

“Tan Sri Alauddin bersetuju untuk menemui kami pagi esok di Putrajaya untuk membincangkan penetapan tarikh bagi mendengar permohonan semakan semula keputusan Mahkamah Persekutuan,” kata salah seorang peguam Anwar, Sankara Nair.

Peguam sepatutnya berhasrat untuk menemui Zaki tetapi beliau dikatakan tiada di pejabat hari ini.

Oleh itu kata beliau, mereka akan kembali ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pukul 2.30 petang ini untuk memohon penangguhan perbicaraan kes Anwar.

Terdahulu, Mahkamah Tinggi di sini menangguhkan ke petang ini untuk mendengar permohonan Anwar bagi menangguhkan perbicaraan kes liwat beliau.

Peguam utama Anwar, Karpal Singh berkata penangguhan itu diperlukan kerana mereka perlu memfailkan permohonan untuk menyemak semula keputusan Mahkamah Persekutuan pada Jumaat lepas yang menolak permohonan Anwar untuk diberikan akses kepada dokumen daripada pihak pendakwaan untuk tujuan pembelaannya.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata jika tiada tarikh ditetapkan oleh Mahkamah Persekutuan untuk mendengar permohonan itu, Mahkamah Tinggi akan meneruskan prosiding bagi mendengar permohonan penangguhan perbicaraan.

Untuk sessi sebelah petang ini jurugambar telah dihalang untuk masuk ke bangunan mahkmahah, kemungkinan memudahkan untuk melakukan tangkapan kpada penyokong Anwar yang berdegil.

Pagi tadi polis hampir menahan Tian Chua, tetapi terhalang dengan kehadiran jurugambar-jurugambar dari dalam dan luar negara.

Pemimpin utama PAS tidak kelihatan pada sesi sebelah pagi kecuali TG Nik Aziz.

2.45 pm Peguam DSAI, Karpal Singh menyebut beberapa kes-kes terdahulu untuk menyokong permohonan penangguhan kes oleh pihak pembela.

2.53 pm - Karpal menyatakan sewakti peringkat awal pendakwa diperiksa dia tidak menyatakan dia diliwat... apatah lagi menyatakan siapa yang melakukannya

3.00 pm - Karpal menyatakan laporan klinikal menunjukkan tiada tusukan pada dubur Saiful, justeru keputusan hakim membenarkan pendakwaan diteruskan dipertikaikan.

Suasana di luar bangunan, jurufoto dihalang masuk ke bangunan. Hadir memberikan sokongan pada perbicaraan Anwar sebelah petang ialah Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin dan juga Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusof serta para penyokong Datuk Seri Anwar.

3.05 pm Hakim kelihatan ketara kurang senang dengan kenyataan Karpal yang mendakwa hakim itu tidak membuang kes itu lebih awal kerana laporan jelas menunjukkan tiada penetrasi di dubur Saiful.

3.25 Pendakwa membantah menyatakan objek yang dimasukkan ke dubur Saiful bukan bahan dari plastik (yang boleh meniggalkan kesan) dan penemuan klinikal tidak memadai, perlu memanggil saksi.

3.35 pm Hakim memutuskan kes tidak boleh ditangguhkan dan perlu diteruskan. Kes akan mula didengari esok, jam 2.30 ptg.

Tamat Kemaskini



4 ulasan:

Lebai Mangkuk berkata...

Tak perlu buat heboh2, kita tunggu sahaja keputusan bicara, yang benar tetap benar, yang salah tetap akan menerima hukuman.

Allah maha mengetahui segala2 nya.

Tanpa Nama berkata...

yg benar sedia mati !! saiful pi mati la ko !!!!!!

Tanpa Nama berkata...

perbicaraan kalau tak adil yang jadi heboh, mahkamah allah maha adil..

Tanpa Nama berkata...

rakyat boleh menilai mahkamah dipengaruhi UMNO atu tidak, rakyat sekarang berpelajaran