12 Jan 2010

YBK Tak Pernah Keluarkan Laporan Audit, SPRM Pula Mahu Siasat MB Selangor

Kerajaan Selangor hari ini meminta Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) negeri itu menyediakan laporan audit kewangan dan pentadbiran harta yang telah diberi kepada mereka bagi tujuan melaksanakan program membasmi kemiskinan.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor Nik Nazmi Nik Ahmad berkata berdasarkan pemantauan kerajaan negeri, YBK tidak pernah mengeluarkan laporan audit mengenai perjalanan kewangan dan urusan pentadbiran sepanjang lima tahun lepas.

“YBK juga tidak ada sebarang laporan tentang bagaimana duit serta harta yang diperuntukkan untuk program membasmi kemiskinan dijalankan,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Beliau berkata bagi tujuan itu kerajaan Selangor bersedia memberikan peruntukan supaya laporan audit dapat dibuat dengan segera memandangkan harta dan bantuan kewangan bernilai ratusan juta ringgit telah diberikan kepada YBK.

Katanya kerajaan Selangor juga berharap semua badan bukan kerajaan (NGO) menyokong usaha itu bagi memastikan YBK menjalankan programnya dengan lebih telus dan bertanggungjawab supaya program yang direncana memberi manfaat kepada golongan sasar tanpa mengira kaum.

Beliau berkata atas dasar itu jugalah Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri pada 20 Okt lepas memutuskan untuk melantik Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai pengerusi YBK, dan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi dan Inovasi Rodziah Ismail sebagai anggota lembaga.

Akhbar sebelum ini melaporkan YBK Selangor mempertikaikan tindakan kerajaan negeri itu mengenakan prasyarat untuk meluluskan pembangunan kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) di atas tanah milik yayasan itu di Serendah, Selangor.

Pengerusinya Datuk Zainal Abidin Sakom dilaporkan berkata badan itu perlu membayar tunggakan cukai RM6 juta dengan segera jika enggan menerima Khalid sebagai pengerusinya, sekali gus merencatkan pembangunan kampus UiTM tersebut. — Bernama


MACC to probe Selangor MB for demanding top post in foundation

Corruption Involved? An major update on chairmanship-for-project scandal involving Khalid Ibrahim, the Menteri Besar of Selangor, and the Yayasan Basmi Kemiskinan, an anti-poverty foundation. I blogged about it here [Is that Blackmail, Tan Sri?] last week based on an exclusive by The Malay Mail.

Today's front page of The Malay Mail, MACC joins the post-for-project fray, here. - rockybru


Ulasan GB

Begitu peka dan pantas SPRM untuk menyiasat apa-apa aduan yang berkaitan dengan PR Selangor, tetapi masih menyimpan semua aduan-aduan terhadap pemimpin-pemimpin UMNO BN yang telah dilaporkan sekian lama.

Nampaknya SPRM belum berubah dan tidak berubah sekalipun pengerusinya telah bertukar.

Pilihan yang ada untuk rakyat Malaysia - TUKAR KERAJAAN PUSAT.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kuburkan UMNO PRU13

Tanpa Nama berkata...

SPRM barua UMNO macam MAIS juga