12 Jan 2010

BN Nak Naikkan Lagi Harga Gula. Tersenyum Lebar Tauke Baru Gula.

Laporan akhbar semalam menyatakan harga gula bakal naik lagi.

Laporan MSTAR menyebut tiada jaminan harga gula akan kekal pada RM1.65 sehingga hujung tahun ini selepas penarikan subsidi sebanyak 20 sen yang berkuat kuasa 1 Januari lalu.

Bagaimanapun, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menegaskan, sebarang kenaikan selepas ini akan dibuat selepas memproleh persetujuan Kabinet.

Katanya, kerajaan tidak akan sewenang-wenangnya menaikkan harga bahan makanan itu.

"Buat masa ini harga gula kekal seperti yang diumumkan sebelum ini, namun begitu saya tidak dapat memberi jamiman harga tersebut tidak akan dinaikkan untuk dua ke tiga tahun akan datang.

"Sebarang kenaikan kita perlu berbincang di peringkat Kabinet sebelum membuat sebarang kenaikan harga," katanya ketika ditemui selepas memberi taklimat kepada Exco Pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri Umno mengenai subsidi kerajaan di sini hari ini.

Pada 1 Januari lalu, kerajaan menarik subsidi gula sebanyak 20 sen menjadikan harganya kini RM1.65 sekilogram di Semenanjung manakala di Malaysia Timur berharga RM1.75 sekilogram.

Beliau turut menyeru rakyat Malaysia supaya menerima kenaikan ini sebagai peringatan dan langkah positif dalam menjaga kesihatan.

Benarkah begitu?

CheguBard sebelum ini telah membuat ulasan menarik mengenai kenaikan harga gula. Ada beberapa perkara yang wajar diketahui hal-hal di sebalik langkah kerajaan menaikkan harga gula.

Penipu itu Bn ingat tak masa Najib alTantuya lancar manifesto PRU 2008 dia umum sekali minyak tidak akan naik tahun ini tetapi bukankah 2008 selepas menang PRU, rakyat diperas dengan kenaikan harga minyak maknanya Bn penipu....

Tahun 2009 menyaksikan banyak tinggal misteri, altantuya terus misteri, PKFZ terus menyedut wang rakyat, penutup enjin besar pula dikatakan hilang sedangkan dijual demi keuntungan...

Pembuka 2010 rakyat mendapat hadiah gula naik harga, seperti biasa bila naik harga pasaran dunia akan dijadikan hujah. Kononya KERAjaan terpaksa membenarkan kenaikan harga kerana untuk elak terus bayar subsidi.... bayar subsidi kepada siapa....

Tahukah kita gula ialah barang kawalan yang diberikan hak monopoli.... dulu Robert Kwok (mertua seorang ahli Parlimen Umno) menjadi manusia paling kaya kerana diberi hak mutlak berniaga gula oleh regim. Dia bukan setakat meniaga gula tetapi menerima bayaran bagi subsidi gula berbilion ringgit. Apa istimewanya dia ?

Kemudian tempat beliau telah diambil oleh Syed Mokhtar al Bukhary juga kroni Umno yang adiknya didapati terlibat menyeludup wang ke luar negara baru - baru ini.


Bagi cheGuBard kenaikan harga runcit gula bagaikan "Hadiah Tahun Baru" yang dianugerahkan kepada rakyat oleh kerajaan Barisan Nasional.

impak daripada kenaikan harga runcit gula akan mencetuskan inflasi naik berlaku dalam negara. Rakyat terutamanya pekerja terpaksa menanggung semua kos kenaikkan tersebut tetapi bukannya pengeluar.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen kepada RM1.65 sekilogram di Semenanjung, serta RM1.75 sekilogram di Sabah dan Sarawak.

Polisi ini dilaksanakan khususnya sebagai "Hadiah" kepada Raja Gula yang baru di negara kita. Syed Mokhtar.

Pada tahun 2009 Menteri Perdangangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Ismail pernah berkata subsidi gula akan diperincikan, laporan penuh akan dibawakan untuk dibahas dan diluluskan di Parlimen. Akan tetapi, pengumuman yang tergesa-gesa tersebut ternyatanya kredibiliti kerajaan Barisan Nasional harus dipertikaikan.

Slogan 'Satu Malaysia, Rakyat didahulukan' menjadi janji kosong yang mengabaikan nasib rakyat Malaysia sahaja, kini rakyat semakin diseksakan.

Kini kerajaan telah menaikkan salah satu harga runcit barang kawalan, dan roti putih juga dikeluarkan daripada skim barangan kawalan harga. Tambahan pula mekanisme baru subsidi petrol juga akan dikemukakan pada Mei yang akan datang. Dijangkakan bahawa tahun ini akan menambahkan beban rakyat kerana mencetusnya cabaran inflasi semakin melambung naik.

Yang pasti kapitalis yang rapat dengan regim akan terus kaya dan rakyat akan terus derita.....

Dalam isu gula ini cheGuBard geli dengar tajuk berita mStar "TAMBAH SUBSIDI SEBANYAK RM260 JUTA JIKA HARGA GULA KEKAL" kononya nak gambarkan pengorbanan KERAjaan. Ia bukan pengorbanan tapi sebenarnya menggambarkan kebangangan mengurus.

BELI KAPAL SELAM RAZAK BAGINDA JADI KAYA

BUAT LADANG TEBU - SAMPAI KIAMAT DAPAT GULA



Ulasan tukartiub lebih menarik:

KAH KAH KAH…

woit… YANG PERGI BANGANG BELI KAPAL SELAM SAPA SURUH…kah kah kah…

woit… YANG JADI BANGANG BELI SUKHOI SAPA MINTA… kah kah kah..

kah kah kah… DUA BILION RINGGIT BELI KAPAL SELAM… KALAU DI GUNAKAN MEMBUKA LADANG TEBU… SAMPAI KIAMAT GULA MURAH… kah kah kah…

woit…KALAU DUIT BUAT LITAR SEPANG DIGUNAKAN UNTUK BUKA LADANG TEBU…. MALAYSIA SUDAH MENJADI PENGELUAR GULA…kah kah kah..

woit…DUIT 12 BILION HANGUS DI PROJEK PKFZ… KALAU DI GUNAKAN UNTUK BUKA LADANG TEBU…. SATU DUNIA BOLEH DAPAT AIR TEBU…kah kah kah..


dan yang terkini dari tukartiub



warga satu malaysia dinasehatkan untuk mengurangkan pengambilan gula
warga satu malaysia dinasehatkan untuk menjaga kesihatan
warga satu malaysia dinasehatkan untuk bersenam setiap hari
warga satu malaysia dinasehatkan untuk mengeluarkan peluh

warga sehat negara berjaya
warga sehat jalan bergaya
warga sehat panjang usia

buatlah senaman aerobik setiap hari
tetapi jangan lakukan apa yang dilihat
inilah senaman ahli profesional
nanti koyak lutut kah kah kah


Tiada ulasan: