24 Jan 2010

SPR Tak Layan Pandangan Pakatan Rakyat

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dilihat tidak mengambil kira langsung pandangan sebahagian besar rakyat dan parti-parti politik khususnya Pakatan Rakyat tentang ketidaktelusan undi pos.

Ketua Penerangan PAS Parit Buntar Fakhrurrazi Haji Khalid berkata Pakatan Rakyat sudah lama membuat bantahan tentang kemungkinan berlakunya penipuan dalam urusan pengundian pos.

“Pakatan Rakyat juga menuntut supaya daftar pemilih dibersihkan dari sebarang kekeliruan, menuntut penggunaan dakwat untuk mengelakkan pengundi mengundi lebih dari sekali.

“Semua itu tidak di ambil kira. Sebaliknya, SPR ingin meluaskan penggunaan undi pos kepada mereka yang berada dalam perkhidmatan-perkhidmatan penting” katanya

Fakhrurrazi berkata, sistem undi pos yang ada sudah banyak menimbulkan masalah dan sepatutnya dihapuskan kerana tidak telus.

“Kita tidak pernah mendengar rungutan jururawat, doktor dan wartawan tentang kesulitan mereka untuk mengundi.

“Apa yang selalu kita dengar ialah masalah tentang nama pemilih dicatatkan dua kali dalam senarai pemilih dan nama pengundi mati masih ada dalam daftar pemilih” katanya

Menurutnya, SPR lebih peka kepada masalah yang remeh temeh dan kecil berbanding dengan masalah integriti SPR sendiri

“Cadangan SPR ini adalah langkah berundur ke belakang dan satu lagi cara yang membolehkan Umno/BN memanipusi undi pos untuk kemenangan mereka.

"Demokrasi di Malaysia akan lebih teruk kalau laksanakan cadangan ini. Ini usaha ke arah nak tutup ruang kebebasan dan demokrasi dalam pilihan raya," tegasnya.

Tambahnya, semakin hari SPR semakin diragui kewibawaannya sebagai pengendali pilihanraya.

Selasa lepas, Pengerusi SPR, Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof berkata, doktor, jururawat dan wartawan mungkin dipertimbang untuk dibenarkan mengundi secara pos pada pilihan raya umum akan datang.

Ia akan dibuat menerusi pindaan Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981 yang sedang diteliti oleh SPR. -paritbuntar

1 ulasan:

Anak PR Selangor berkata...

Semua orang di SPRM tu orang UMNgOk.. tak heran dah kalau dia orang tak terima pandangan PR dan rakyatnya. Tp kalau dia orang terima itu baru kes berat... mungkin kepala otak dia orang dah mereng...