17 Jan 2010

Menteri Tak Ada Apa-apa, Polis Yang Lebih-lebih

Polis yang timbulkan kekecohan ke atas mahasiswa terlebih dahulu!" kata Jurucakap Gabungan Mahasiswa Bantah E-Undi (Bantah) Mohd Ridzuan Othman ketika mengulas kejadian sebenar yang berlaku pada Jumaat lalu di depan pejabat Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) Putrajaya.

Kekecohan itu, tambah beliau, ditimbulkan oleh polis sendiri selepas badan penguatkuasa itu bertindak kasar menangkap pimpinan mahasiswa, Mohd Shazni Munir Mohd Ithnin, ketika beliau bersama mahasiswa yang lain mengirim memorandum kepada penasihat kepada Menteri Pengajian Tinggi, Profesor Profesor Raduan Che' Rose.

Dalam suatu kenyataan yang dikirim di sini, baru-baru ini Mohd Ridzuan membangkitkan rasa kesalnya berhubung sikap polis yang tidak profesional ketika menjalankan tugas mereka.

"Jika mahasiswa dihalang sebegitu rupa, perundangan mana lagi yang boleh mahasiswa gunakan? Sedangkan, dalam perlembagaan jelas tertulis dalam Artikel 10 (1) (b) Perlembagaan Persekutuan, mengenai hak berkumpul secara aman tanpa senjata.

"Mahasiswa sebagai aset negara diperlakukan seperti 'penjenayah tegar' walhal mereka punya hak untuk berhimpun. Apakah polis ditugaskan untuk menjaga rakyat atau menyakiti rakyat dengan tindakan kekerasan?" kata beliau.

Jumaat lalu, Bantah bersama beberapa barisan mahasiswa telah membuat rapat umum di depan pejabat KPT untuk menyerahkan memorandum bantahan ke atas sistem pelaksanaan E-Undi di seluruh kampus.

Rasional ke atas pemansuhan segera berhubung bantahan e-undi itu, tambah beliau, adalah disebabkan sistem itu dilihat sebagai tidak telus dan universiti pula didakwa tiada persediaan yang rapi dalam melaksanakannya.

"Perhimpunan itu menjadi kecoh apabila polis melakukan provokasi dengan mengarahkan semua mahasiswa yang hadir untuk bersurai. Kejadian ini berlaku selepas lima pimpinan mahasiswa berjaya menghantar memorandum tersebut.

"Bantah amat sedih dengan kejadian ini. Kami ingin sampaikan mesej yang jelas kepada kerajaan agar mereka bersedia memulihkan integriti polis agar tidak dipandang serong oleh rakyat lagi," kata Mohd Ridzuan. -erapakatan


Kementerian tidak halang penuntut kemuka memorandum: Khaled

JOHOR BAHRU: Kementerian Pengajian Tinggi tidak menghalang mana-mana pelajar untuk mengemukakan memorandum bagaimanapun penyerahan itu perlu mematuhi undang-undang dan bersesuaian dengan masa, kata Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

"Saya galakkan pelajar hantar memorandum tapi biarlah masa yang sesuai dan mestilah patuhi undang-undang. Pokoknya sekarang ialah musim pilihan raya kampus, apa sahaja cara digunakan untuk mendapatkan publisiti," katanya.

Beliau yakin semua pelajar bersikap matang dan memahami proses berkenaan.


Mohamed Khaled bercakap kepada pemberita selepas majlis perasmian dan pecah tanah Pusat Teknologi Universiti Teknologi Malaysia (UTM)-Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC) fasa II, di sini, hari ini.

Ahli Parlimen Pasir Gudang itu mengulas penahanan dua penuntut dan seorang wartawan sebuah akhbar pembangkang yang menyertai perhimpunan membantah pelaksanaan undi elektronik (e-undi) di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di depan Kementerian Pengajian Tinggi, di Putrajaya, semalam.

Laporan menyebut ketiga-tiga mereka ditahan setelah enggan mematuhi arahan polis supaya bersurai dan difahamkan perhimpunan itu antara lain bertujuan menyerahkan memorandum kepada menteri berkenaan.


Dalam ucapannya, Mohamed Khaled berkata hubungan antara ahli akademik dan industri perlu terus ditingkatkan bagi menghasilkan lebih banyak produk berinovatif di negara ini.

Jalinan (kerjasama) antara akademia dan industri katanya, adalah hubungan simbiotik yang bukan sahaja mendatangkan keuntungan menang-menang kepada kedua belah pihak tetapi mampu mendatangkan hasil berganda.

"Mana-mana institusi pengajian tinggi tidak dapat menjauhkan diri daripada aktiviti komersial yang rata-rata dipelopori oleh pihak industri.

"Industri memerlukan universiti untuk menghasilkan produk berinovatif, manakala akademia dalam universiti pula memerlukan dana untuk membantu mereka," katanya sambil memuji usaha penubuhan pusat berkenaan.

Pusat Teknologi UTM-MTDC Fasa II dibangunkan di tapak seluas 0.4 hektar yang mampu menempatkan 25 syarikat berasaskan teknologi khususnya sains hayat.

Ia bakal menempatkan Syarikat Terbitan Universiti yang akan mengkomersialkan hasil penyelidikan dan pembangunan (R&D) UTM di bawah program UTM-MTDC Simbiosis. - Bernama


1 ulasan:

RAJA LAWAK berkata...

POLIS sekarang ni kan,POLIS RAJA Di-Malaysia(PRDM)...dulu polis ni adalah PDRM(Polis Di-Raja Malaysia)
Brsedia,Berkhidmat,Tak Suka Rasuah!
tapi skrg...ada 40,000 polis KORUP,
(KORUPKOP)...!!!mengikut kata bekas IGP(KPN),Tun Haniff Omar(The
Star 2008-40% polis korup)....

Lepas tu,semalam 5/2/2010,gaji raja
raja @small Firaun,ni dinaikkan sedangkan KADAR JENAYAH naik..!!!

Pelik pelik,tetapi Benar....!!!!!

Apa kata RAJA SEBENARnya;RAKYAT???

KITA tunjuk siapa RAJA yg SEBENAR nya dalam Pilihan Raya Umum(PRU) 13
nanti tahun 2012,2013....OK?????