18 Jan 2010

GAPENA Juga Perlu Lihat Pemimpin Melayu Yang Menzalimi Bangsanya

Gabungan Penulis Nasional (Gapena) melahirkan kebimbangan dengan kewujudan segelintir pemimpin Melayu yang didakwanya sebagai tidak cintakan bangsa sendiri.

Ketua Satu Gapena Tan Sri Ismail Hussein berkata mereka sepatutnya menjadi pihak yang sentiasa berbangga dengan kemajuan bangsa sendiri dan bukannya mengaibkan bangsa sendiri.

"Sebagai contoh, ada pemimpin Melayu yang bersikap anti sastera Melayu," katanya semasa merasmikan seminar kenegaraan dan jati diri Melayu peringkat negeri Perlis di Kangar semalam, lapor Bernama.

Selain itu, beliau berharap bangsa Melayu terus dimartabatkan sewajarnya dalam gagasan 1Malaysia.

Menurutnya, Gapena telah mengadakan hubungan dengan hampir semua kelompok Melayu di seluruh dunia dan ini menunjukkan kaum Melayu begitu besar dan bangsa itu perlu dimartabatkan.

Seminar anjuran bersama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara dan Gapena dengan kerjasama Persatuan Penulis Perlis (3P) itu dihadiri kira-kira 100 peserta daripada pelbagai pertubuhan budaya dan sastera di Perlis. -BERNAMA

Ulasan GB

Tan Sri Ismail Hussein mungkin lupa untuk melihat bahawa sekeping duit syiling itu ada dua muka.

Mengapa hanya sentuh kewujudan segelintir pemimpin Melayu tidak cintakan bangsa sendiri tetapi tidak juga melihat kewujudan pemimpin Melayu yang zalim terhadap bangsanya sendiri?

Berapa kalikah UMNO telah menzalimi negeri-negeri yang diperintah oleh orang Melayu yang beragama Islam sendiri seperti yang dilakukan di Kelantan da Terengganu?

Pemimpin Melayu inilah juga yang melakukan pelbagai perencanaan untuk menghancurkan kerajaan-kerajaan yang dipimpin oleh orang Melayu sendiri.

Malahan hak-hak rakyat Melayu Islam Kelantan dan Terengganu dinafikan. Peruntukan pembangunan disekat, hak royalti mereka dirampas.

Bercakap mengenai soal bahasa dan sastera, Tan Sri pun sedia maklum jika tanpa tentangan dari "pemimpin-pemimpin" Melayu dari parti bukan pemerintah yang memobilasikan rakyat menentang PPSMI, agaknya bahasa Melayu pun hanyut entah ke mana.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kesian Gapena dah jadi kuda tunggangan UBN. Sebelum ini cakap nak saman kerajaan kalau teruskan PSMI. Dato' A Samad Said brtindak sorang saja tanpa ditunjangi oleh Gapena!