13 Jan 2010

Berita Harian Putarbelit Kenyataan Herald, Gambarkan Konon BN Berjaya Selesai Isu Kalimah Allah

Mingguan Katholik, Herald, tidak menarik balik penggunaan perkataan Allah dalam penerbitannya tetapi hanya menangguhkan penggunaannya sehingga selesai prosiding mahkamah, kata editornya, Father Lawrence Andrew.

Beliau memberitahu Malaysiakini demikian ketika diminta menjelaskan laporan dalam Berita Harian hari ini di bawah tajuk Majalah Herald setuju henti guna kalimah dan tajuk kecilnya berbunyi Penerbit sedar tanggungjawab jaga keamanan negara.

"Apa yang saya cakap telah diputarbelit... apa yang saya cakap bukan sesuatu yang baru, keputusan dibuat apabila AG (Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail) memfailkan permohonan menangguh pelaksanaan (keputusan mahkamah membenarkan perkataan Allah diguna dalam Herald)," kata Andrew.

Katanya, mingguan tersebut menghormati perintah penangguhan tersebut kepada kementerian dalam negeri (KDN), sementara menunggu rayuan.

Herald yang dicetak dalam empat bahasa - Inggeris, Melayu, Cina dan Tamil - telah menggunakan perkataan Allah sebagai terjemahan kepada 'God' dalam bahagian Bahasa Malaysianya.

Perkara itu dibawa ke mahkamah selepas KDN melarang akhbar tersebut berbuat demikian.

Pada 31 Disember, Hakim Lau memutuskan bahawa lanjutan kepada Artikel 11 dan 12 Perlembagaan Persekutuan, Herald mempunyai hak berperlembagaan untuk menggunakan kalimah itu dari segi ajaran dan pendidikan kepada penganut agama Kristian.

Katanya, lanjutan daripada Artikel 11(4) Perlembagaan Persekutuan, adalah satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan kalimah "Allah" kepada orang Islam untuk menyebarluaskan agama tetapi ia bukan satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan kalimah itu kepada bukan Islam bagi tujuan agama.

Sementara itu, Ahli Parlimen Khalid Samad menyifatkan laporan Berita Harian ini sebagai cubaan manipulasi dengan menggambarkan kerajaan Barisan Nasional berjaya menyelesaikan isu penggunaan Kalimah Allah. -malaysiakini/TVS


1 ulasan:

Bah Lontok berkata...

Bah sangat menyokong pendirian pemimpin2 PAS terutamanya Tn Guru Hj Nik Aziz berkenaan sokongan terhadap kejayaan perjuangan 'Herald the Catholic Weekly'.

Terlalu lama perkara perjuangan ini untuk diselesaikan, setelah selesai dengan keputusan Mahkamah membenarkan 'Herald' mengunakan perkataan "ALLAH" dan juga diterbitkan dalam Bahasa Melayu, banyak pehak pula yang menentang nya sampai ada yang bom atau bakar gereja.

Hanya Pemimpin2 PAS sahaja yang nampak bersetuju. Maka dengan ini pehak pendakwah Catholic akan lebih memudahkan tugas2 dakwah nya dikalangan kaum kami. Ada kemungkinan lebih ramai yang minat agama Catholic kerana ianya dianggap lebih kurang sama saja dengan Islam, bahkan ianya lebih senang kerana tidak banyak yang perlu dipelajari.

Selain dari itu bab makan minum pun tidak berubah boleh makan dan minum semua nya. Kerana tidak ada halal atau haram dalam segi pemakanan. Kejayaan 'Herald' ini akan memberi kan lebih ramai kaum asli memeluk agama Catholic.