14 Nov 2009

Era Najib Altantuya : Lantik Nik Aziz Pengerusi PR - Zaid

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim, mencadangkan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, dilantik sebagai Ketua atau Pengerusi Pakatan Rakyat (PR), sekiranya pakatan itu mahu ia terus diterima rakyat.

Beliau berkata, pelantikan Nik Aziz, yang juga Menteri Besar Kelantan, akan menjadi serupa seperti pelantikan Mahatma Gandhi sebagai pemimpin spiritual kepada Parti Kongres India dahulu.

Katanya, usaha melantik Nik Aziz memerlukan pengorbanan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Ketua Umum PR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Malah (Pengerusi DAP) Lim Kit Siang pula boleh membuktikan semangat “statesmanship” (kenegarawan) dengan bersetuju terhadap cadangan serta menjadi penasihat dalam hal-hal demokrasi dan hak asasi, sekali gus tindakan itu akan melenyapkan agenda Kerajaan Perpaduan dengan UMNO,” katanya dalam blognya.

Zaid berkata, beliau kecewa terhadap perancangan parti pembangkang yang dilihat tidak jelas sama ada mahu menggantikan Barisan Nasional (BN) sebagai Kerajaan Pusat atau tidak.

“Sebelum ini, kedengaran parti pembangkang bertungkus-lumus merangka pelan perancangan, tetapi hingga sekarang tiada satu pun menjadi.

“Saya tidak tahu mengapa ini berlaku. Adakah disebabkan strategi politik atau hal-hal lain? Cadangan saya, beberapa tindakan mungkin boleh dipertimbangkan untuk mengembalikan semula perancangan PR," katanya.

Zaid mencadangkan PR membawa pemimpin seperti veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah, untuk bekerjasama dengan pakatan itu.

Menurut Zaid, usaha membawa masuk Tengku Razaleigh, yang juga Ahli Parlimen Gua Musang, itu sukar, tetapi beliau boleh bekerjasama melalui ceramah dan kempen.

“Ku Li (Tengku Razaleigh) orang lama dalam UMNO. Beliau ada impian memulihkan parti itu daripada terus mengamalkan politik wang dan rasuah.

Zaid berkata, PR juga perlu mengatur semula rancangan untuk mengambil alih pemerintahan di Sabah dan Sarawak.

“Sukar untuk kita ambil alih kerana dari segi realiti politik, ia adalah berat. Kesan buruk sudah kelihatan apabila berlaku perebutan kerusi, sama seperti dalam Pilihan Raya Umum 2008.

“Hakikat politik juga menunjukkan bahawa adalah lebih baik jika Pakatan memainkan peranan dengan memberi sokongan padu kepada parti-parti tempatan yang sehaluan dengan Pakatan di Sabah dan Sarawak.

“Ini bukan sahaja langkah yang dilihat sebagai menghormati maruah dan kekuatan orang tempatan, tetapi juga membawa kepada kesan lebih besar, iaitu membawa mereka bersama menjadi rakan kongsi dalam Pakatan,” katanya.

Zaid berkata PR boleh menjadi kuat dengan syarat pemimpinnya dapat bekerjasama, berbincang dengan baik dan menjamin kekuatan pakatan itu untuk menghadapi BN.

“Jika pemimpin besar ketiga-tiga parti (PKR, Pas dan DAP) ini masih lagi rasa mereka cukup kuat dan hebat dan memadai dengan cara lama, iaitu melalui pakatan pilihan raya semata-mata, saya yakin impian untuk ke Putrajaya hanya tinggal sebagai mimpi di siang hari,” katanya.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kita juga sokong kalau nak lantik TGNA jadi PM dalam kerajaan pakatan rakyat... tokoh yang terbukti diterima rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Selain Anwar, TGNA dan Nizar juga layak menjadi PM dalam kerajaan Pakatan Rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Suara TGNA adalah suara rakyat, suara kumpulan UG adalah suara UMNO, tanya hasan ali????