5 Okt 2009

Nizar : Soroti sejarah 'kuih bulan', tolak kezaliman BN

Pengundi di Bagan Pinang diharap dapat memilih calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar bagi menentang kerajaan zalim BN, ujar Dato'Seri Mohd Nizar Jamaluddin dalam majlis sambutan pesta tanglung di Teluk Kemang, dekat sini.

Berucap dalam majlis tersebut, beliau yang fasih bertutur pelbagai bahasa termasuk Mandarin, Hokkien dan Kantonis itu menyifatkan kerajaan BN lebih teruk dari pemerintah Dinasti Mongol Yuan di China.

Sambutan itu katanya sama seperti rakyat Malaysia sedang 'menumbangkan satu rejim yang kejam'.

Menurut Nizar, sejarah 'kuih bulan' digunakan kaum Han sebagai mesej menentang Dinasti Yuan ketika itu. Sejarah abad ke -14 lalu menceritakan bagaimana rakyat sedang berusaha untuk menjatuhkan kezaliman kerajaan China yang memerintah pada masa itu.

Menteri Besar Perak Pakatan Rakyat itu turut menyeru pengundi Cina di Bagan Pinang mencontohi sejarah nenek moyang mereka dengan menolak calon BN nanti.

Nizar turut berkongsi cerita kejayaan Pakatan Rakyat dalam meningkatkan taraf kehidupan rakyat di Perak dan perbezaannya selepas pemerintahan kerajaan BN sebelum berlaku rampasan kuasa tidak sah.

Mengakhiri majlis tersebut, Nizar sempat menyanyikan lagu Cina yang berkaitan dengan bulan,

Suasana majlis bertambah meriahkan lagi, apabila Nizar menyanyikan lagu Cina yang berkaitan dengan bulan yang diikuti sama khalayak yang hadir pada malam tersebut.

Majlis yang berlangsung di pusat penyelarasan DAP itu turut dihadiri ramai dari lapisan masyarakat China dan Melayu serta penyokong-penyokong DAP. Turut kelihatan dalam majlis tersebut veteran PAS, Subki Latif.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BN kuih yang berkulat dan expired, patut buang, kalau makan jadi penyakit