10 Okt 2009

Nizar Bantu Kempen Bagan Pinang Tarik Pengundi Bukan Melayu

PAS dan Pakatan Rakyat memanafaat sepenuhnya populariti anggota Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang ini khasnya di kalangan penduduk Cina dan India.

Nizar telah diseret kemana-mana untuk bertemu dengan masyarakat Cina dan India di sini. Beliau telah menggunakan sepenuhnya kebolehannya untuk berkomunikasi dengan mereka melalui istilah-istilah Mandarin dan Tamil yang beliau tahu. Namun isunya tetap sama, kelayakan calon Umno, Tan Sri Mohd Isa Samad untuk menjadi pemimpin.

Empat isu (mungkin senjata ampuh pakatan) berkaitan dengan Isa akan dibongkar beliau menjelang pilihan raya kecil (PRK) DUN Bagan Pinang.

Perkara itu diberitahu Nizar yang juga AJK PAS Pusat itu dalam ceramahnya. Nizar menyifatkan Isa bukan dari personaliti yang layak untuk dipilih sebagai calon, apatah lagi kalau untuk diamanahkan menjadi pemimpin rakyat.

Tegasnya, Umno bukan tidak menyedari realiti, walaupun menang, namun kredibiliti Isa selama-lamanya akan terus dipertikaikan umum. Tetapi oleh kerana terdesak lantaran bertubi-tubi diugut, ditekan, membuatkan Umno seperti kehilangan punca, buntu dalam membuat keputusan maka dilema itu menterpaksakan mereka memilih Isa.

“Sebab, sudah terang lagi bersuluh beliau tidak tergolong dari orang-orang yang beramanah. Kalau betul-betul jujur dia (Isa) tidak lakukan amalan rasuah semata-mata untuk mendapatkan tempat teratas dalam pemilihan Umno dulu,” jelasnya dalam sesi kempen menjelang PRK DUN tersebut dekat sini.

Pada Jun 2005 Isa digantung keahliannya di dalam Umno selama tiga tahun oleh Lembaga Disiplin Umno setelah mengesahkannya terlibat dengan amalan rasuah (politik wang) dalam Pemilihan Agung Umno 2004.

Beliau bersalah terhadap lima daripada sembilan pertuduhan politik wang, antaranya membabitkan penganjuran pertemuan mengadakan majlis makan dan memberi wang untuk membeli undi.

Penggantungan itu sekaligus mendesak Isa melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar Wilayah Persekutuan yang dipegangnya dalam masa singkat.

Menjurus kepada perkembangan yang sama, para pemerhati politik menilai pencalonan Isa ibarat “dicalon mati mak, tidak dicalon mati ayah”. Dalam keserbasalahan itu Umno sebenarnya terumbang ambing di medan perjudian yang amat getir hanya menunggu lihat jika untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

Sementara itu Nizar, ketika ditanya mengenai empat perkara tersebut meminta semua bersabar kerana ia akan didedahkan bila tiba masanya nanti (dalam masa terdekat ini).

Sehubungan itu, sementara menunggu waktunya, orang ramai terus diselubungi persoalan, apakah ini satu realiti atau gimik politik sebagai strategi pejuang pakatan? Sebab tempoh berkempen menjelang hari pengundian cuma tinggal dua hari saja lagi.

Apa pun, perlu difahami bahawa seorang pahlawan tidak akan menggunakan senjata keramatnya sebelum tiba di puncak sewajarnya. Dan Nizar pun (dengan kebijaksanaannya) barangkali sedang menunggu puncak sewajarnya itu. -MI

Tiada ulasan: