2 Okt 2009

Inkues Teoh Beng Hock : Peguam Bantah Ahli Keluarga, Rakan Beng Hock Ditemuduga Ahli Psikiatri

Peguam mewakili keluarga Teoh, Gobind Singh Deo dalam prosiding inkues hari ini, membantah ahli keluarga dan rakan Teoh menjalankan ujian temuduga oleh ahli forensik psikiatri.

Menurutnya perkara ini tidak releven kerana keterangan yang diberikan kepada ahli psikiatri adalah tidak dapat dipastikan kesahihan dengan keputusan yang akan dibuat berkenaan keadaan fikiran Teoh sebelum beliua ditemui mati.

Gobind berkata,”Kita tidak tahu siapa yang akan menemuduga. Kita juga tidak tahu apa yang mereka katakan. Mereka itu bukan di bawah sumpah,”.

Beliau berkata, ia adalah tidak adil bagi membenarkan ahli psikiatri untuk menemuduga pegawai-pegawai SPRM secara sulit dan selepas itu memberi keterangan di mahkamah

Katanya, keterangan dan maklumat yang diberikan kepada ahli psikiatri yang akan menilai keadaan fikiran Teoh sebelum kematian adalah tidak boleh diterima.

Sementara itu Koroner Azmil Muntapa Abas, memberitahu Jika ahli psikiatri dipanggil untuk membentangkan satu laporan berkenaan keadaan fikiran Teoh, ia akan dihadkan kepada skop saksi-saksi yang pernah dipanggil.

Mahkamah ditangguhkan pada 14 Oktober sehingga ahli psikiatri itu menyerahkan laporan keadaan fikiran Teoh berdasarkan testimoni pegawai-pegawai SPRM di mahkamah dan laporan temuduga ahli-ahli keluarga Teoh.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kampung Baru dan Pengurusan Kilang Haram Selangor Ean Yong Hian Wah ditemui mati pada 16 Julai lalu di tingkat lima Plaza Masalam di sini, selepas memberi keterangan sebagai saksi siasatan dakwaan salah guna dana peruntukan kerajaan Negeri.

Tiada ulasan: