3 Okt 2009

Era Najib Altantuya : Undi Bukan Melayu Solid Kepada PAS

Kes-kes Kugan dan Teoh Beng Hock diramalkan akan menjadi penyebabkan kepada sokongan masyarakat bukan-Melayu yang sebanyak 26% disapu bersih oleh calon Pakatan Rakyat, demikian pandangan beberapa penganalisis politik tanahair.

Bagi kes A.Kugan masyarakat India menyatakan adalah tidak munasabah hanya seorang anggota berpangkat rendah diheret ke muka pengadilan walhal 10 lagi dari pelbagai pangkat dikatakan terbabit dalam pembunuhan itu.

"Mengapa seorang sahaja dihadapkan? dan dia seorang India. Perihal dia hanya seorang konstabel? Perihal ada pegawai yang OCPD ada, Chief Inspektor ada. Sebanyak 11 orang ada. Ditukar dari balai ke pejabat, kerja pejabat. Tapi sekarang saya tengok, satu orang sahaja yang didakwa" soal Ahli Parlimen Kapar, S.Manickavasagam.

Manikavasagam menambah kerajaan tidak harus membedakan undang-undang untuk orang-orang kecil dan orang-orang besar termasuk polis. Sekiranya perbicaraan kes bunuh ini didapati tempang, maka rakyat akan melihat pemerintah menghalalkan penderaan dan keganasan polis.

Konstabel Navindran Vivekanadan dibicarakan untuk dua kesalahan menyebabkan kecederaan semasa memeras pengakuan dari mangsa, 16 Januari lalu.

Anggota polis itu didakwa di bawah Seksyen 331 Kanun Keseksaan kerana memeras mangsa sehingga mendatangkan kecederaan dan Seksyen 330 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan mangsa mengalami cedera parah.

Jika disabitkan kesalahan, Navindran menghadapi 10 tahun penjara dan denda bagi Seksyen 331 dan tujuh tahun penjara bagi Seskyen 330. Navindran mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan.

Hakim Aslam Zainuddin menetapkan ikat jamin RM10,000 dan 5 November untuk sebutan kes.

Sementara bagi masyarakat Cina, Inkues Teoh Beng Hock yang berjalan telah menampakkan ciri-ciri dimana terdapat percubaan "cover-up" perbuatan jenayah yang dilakukan ke atas mendiang apabila Suruhan Pencegahan Rasuah Malaysia dan Polis dengan menggunakan beberapa orang saksi cuba sedaya-upaya untuk menunjukkan kononnya Teoh Beng Hock membunuh diri.

"Teori itu lansung tidak masuk akal. Kejadian-kejadian jatuh bangunan selepas tragedi Teoh membuktikan keceraan parah di alami oleh mangsa. Tetapi tidak berlaku kepada Teoh Beng Hock. Ini menunjukkan bahawa Teoh telah mati sebelum ditemui dan menjelaskan juga bahawa mayat itu seperti sola-olah diletakkan disitu, bukan disebabkan oleh jatuh bangunan," kata seorang peguam yang enggan namanya disiarkan.

Jumlah Pengundi Bagan Pinang ialah 13,664 (Pemilih biasa 9,060 dan 4,604 pemilih pos)yang mana mengikut pecahan bangsa - Melayu: 8,577 (62.77 peratus), India (2,834/20.74 peratus), Cina, (755/5.54 peratus).

Tiada ulasan: