5 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Isu Perak Akan Terus Diperjuangkan

Rakyat Perak tetap akan mendesak supaya pilihanraya diadakan semula di negeri Perak.

Sekalipun Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata tiada keperluan bagi mana-mana pihak untuk terus mendesak pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak kerana mahkamah telah memutuskan bahawa kerajaan negeri Barisan Nasional dan Menteri Besar sekarang adalah sah, namun SAH pada pendirian UMNO BN bukan pada pendirian rakyat.

Di dalam sebuah kerajaan negeri yang berdaulat adalah ditentukan oleh rakyat, bukan ditentukan oleh mana-mana pihak, mahkamah, istana ataupun kerajaan pusat.

Muhyiddin dengan angkun berkata: "Mahkamah sudah buat keputusan, desak macam mana pun tak jalan...ikut prinsip perlembagaan, mahkamah dah tetapkan Menteri Besar dan kerajaan sah jadi apa lagi nak desak," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan Aidilfitri di Kampung Kepayang di sini Jumaat.

Beliau berkata demikian semasa diminta mengulas tindakan anggota DUN pembangkang yang mengadakan "sidang DUN" di sebuah hotel di sini kelmarin yang dianggap pelbagai pihak sebagai usaha berterusan mereka untuk mendesak pembubaran DUN bagi diadakan pilihan raya negeri.

Muhyiddin berkata langkah yang dibuat oleh pembangkang itu hanyalah mainan politik mereka dan kerajaan tidak akan terpengaruh dengan gangguan seperti itu yang dianggap sebagai perkara yang tidak berfaedah.

Banyak pihak telah menyuarakan bahawa kemelut politik Perak tidak akan berkesudahan selagi tidak diadakan pilihanraya di negeri itu.

Isu Perak akan terus dibangkitkan di mana-mana kempen pilihanraya kecil dan yang pasti ia adalah senjata utama Pakatan Rakyat untuk mempastikan calon-calon Barisan Nasional kecundang di dalam setiap pilihanraya kecil, sehinggalah pilihanraya umum.

"UMNO boleh mendakwa kerajaan Perak yang ada kini sah, namun UMNO tidak pernah dipilih sebagai parti untuk menjadi kerajaan Perak. Yang berlaku ialah rampasan kuasa paling jelek berlaku di abad ini oleh Najib," kata seorang pemimpin Pakatan Rakyat.

"Dan Perak akan tetap kembali kepada Pakatan Rakyat, lebih lama mereka berkuasa secara haram, lebih tinggi sokongan kepada Pakatan Rakyat," ujarnya lagi

Tiada ulasan: