20 Ogo 2009

Era Najib ALtantuya : Yusri Nafi Tuduhan Rohaizat Dan UMNO

Kontroversi yang melanda calon Barisan Nasional, penarikan lesen guaman sivil Rohaizat Othman hari ini menjadi hangat semula apabila rakankongsinya, yang pihak Umno tuduh mengambil wang anak-guamannya, muncul menafikan tuduhan tersebut.

Yusri Ishak mendakwa wang tersebut digunakan Rohaizat untuk membuka cawangan firma di Ipoh dan menyatakan politikus UMNO itu tidak boleh menafikan penglibatannya di dalam kes itu.

Rohaizat, 38, pada 12 Ogos lalu gagal di dalam rayuannya di mahkamah terhadap tindakan Majlis Perguam yang menarik balik lesen guaman sivilnya selepas beliau menuduh rakankongsinya untuk perkara yang Majlis Peguam dakwa melibatkan RM161,000 wang kepunyaan anak guammannya.

Rohaizat kini berhadapan dengan calon PAS Mohd Salleh Man Mat Aji di dalam pertandingan satu lawan satu untuk kerusi Permatang Pasir pada 25 Ogos ini, pilihanraya kecil ke lapan selepas pilihanraya umum 2008.

Umno telah menafikan isu itu, menyatakan Rohaizat telah membayar wang tersebut dan bukan satu kes jenayah, disamping menuduh pembangkan sengaja memainkan isu berkenaan.

Rohaizat telah ditarik balik lesen guamannya pada tahu lepas selepas di dapati bersalah oleh Lembaga Disiplin Majlis Peguam kerana salahlaku kegagalan mengembalikan wang milik Koperasi Pekebun Kecil Getah Pulau Pinang.

Rohaizat telah menuduh rakankongsinya kerana perbuatan salahlaku itu.

Majlis Peguam telah menjelaskan Rohaizat didapati bersalah di atas kapisiti dirinya dan telah gagal di dalam rayuannya terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Rabu lepas, lima hari sebelum Umno mencalonkan beliau untuk pilihanraya kecil itu.

Kenyataan Majlis Peguam itu bertentangan dengan versi Rohaizat terhadap kejadian tersebut. Rohaizat menuduh rakankongsi firma guamannya yang melakukan kesalahan tersebut.

Pencalonannya telah mendatangkan satu keaiban besar kepada UMNO kerana ia menimbulkan persoalan kecekapan proses penapisan.

Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang ditugaskan mengepalai kempen Umno/BN didalam pilihanraya kecil itu, turut menerima tempias keaiban itu.

Sewaktu ditanya mengenai laporan Rohaizat yang dijadikan bahan tohmahan dan bagaimana beliau telah disaman dua kali oleh Majlis Peguam, Muhyiddin menyamakan saman tersebut seperti tiket parking.

Beliau berkata Umno sedang menimbangkan deklarasi bersumpah untuk menghadpi keleut yang melanda calon BN tersebut.


Rakan Kongsi Berang Di Kambing Hitam

Bekas rakan kongsi Rohaizat Othman, Yusri Isahak, akan mengambil tindakan saman terhadap mana-mana individu yang mencemar namanya dengan salahlaku yang dibuat oleh calon BN itu.

Yusri berkata demikian dalam satu sidang akhbar di Penanti, Pulau Pinang hari ini.
"Saya bersama hampa dan marah. Saya mahu bersihkan nama saya dan maruah keluarga," kata Yusri.

"Saya bersedia untuk bersemuka dan berdebat dengan Rohaizat untuk membersihkan nama saya dan keluarga," tegas beliau.

Rohaizat, bekas pengamal undang-undang sivil, menerjah ke muka hadapan akhbar selepas didapati disenarai-hitam oleh Majlis Peguam Malaysia.

Calon BN ini didakwa terbabit dalam kes pecah amanah membabitkan wang milik Koperasi Pekebun Getah Kecil di Pulau Pinang.

Namun ada pihak tertentu berkata Rohaizat disenarai-hitam atas kesalahan yang pihak tersebut dakwa dilakukan oleh Yusri Isahak.

Majlis Peguam berkata badan itu tidak akan sekali-kali menghukum mana-mana ahlinya untuk kesalahan yang dilakukan individu lain.

Yusri berkata dakwaan pihak tertentu bahawa Rohaizat telah melangsaikan wang pecah amanah itu kepada koperasi juga adalah tidak benar sama-sekali.

"Dakwaan Rohaizat telah buat bayaran penuh kepada koperasi adalah tidak benar kerana bayaran masih belum selesai. Saya pelik dengan kenyataan tersebut kerana Rohaizat lebih maklum akan urusan kewangan syarikat, lebih-lebih lagi beliau sendiri yang menandatangani cek melululsan wang syarikat untuk diberi pinjam pada kenalannya," kata Yusri. -TVA


Tiada ulasan: