20 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Siapa Pegawai Kanan SPRM Itu?

Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo tiba-tiba telah menafikan tuduhan yang terkandung di dalam surat misteri yang dipercayai ditulis oleh orang dalam SPRM yang mengaitkan beliau di dalam kosnpirasi bersama dengan pegawai siasatan SPRM untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor.

“Tuduhan itu tidak benar,” kata mantan mentri besar Selangor tersebut dari Mekah, Saudi Arabia, apabila diberitahu mengenai surat tersebutw. “Saya tidak tahu siapa pegawai SPRM ini.”

Beliau menambah beliau tidak menyedari tentang surat tersebut dan mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang kepada mana-mana lamanweb yang menyiarkannya.

Surat itu diserahkan dua hari lalu kepada Gobind Singh Deo, peguam untuk keluarga mendiang Teoh Beng Hock, dan dihantar oleh orang yang tidak dikenali yang mendakwa “pegawai SPRM” yang meminta pihak berkenaan menyiasat pegawai kanan SPRM kerana rasuah dan penglibatannya di dalam kematian Teoh.

Surat itu yang ditulis di dalam Bahasa Melayu itu juga menamakan pegawai kanan itu sebagai orang yang terlibat secara peribadi menyoal Teoh di saat-saat terakhir sebelum beliau mati.

Surat itu juga menceritakan apa yang didakwanya berlaku ketika Teoh disoalsiasat.

Tetapi surat itu tidak menceritakan bagaimana Teoh mati di mana punca kematian beliau masih lagi dalam siasatan inkues yang ditubuhkan untuk menyiasat kematiannya.

Surat itu juga mendakwa pegawai kanan tersebut bertindak mengikut arahan Dr Mohd Khir dari masa ke semasa dari ketika beliau seorang menteri besar Selangor untuk memulakan siasatan terhadap kemungkinan wujudnya rasuah melibatkan kerajaan Pakatan Rakyat.

Di dalam surat itu, beberapa siasatan yang dipercayai melibatkan pertadbiran Dr Mohd Khir disenaraikan, dan pegawai kanan tersebut dikatakan telah melindungi beberapa kes.

Semalam, majistret Azmil Muntapha Abas, yang bertindak sebabagai koroner di dalam inkues kematian Teoh, mengarahkan pegawai polis penyiasat, ASP Ahmad Nazri Zainal, untuk menyiasat kandungan surat berkenaan dan dakwaan yang terkandung di dalamnya serta merta.

Azmil juga memberitahu para peguam yang terlibat untuk tidak mendedahkan kandungan surat berkenaan kepada sesiapa tetapi tidak mengeluarkan (arahan tegas) “gag order” seperti yang diminta oleh Tan Hock Chuan, peguam yang mengetuai kumpulan pendakwa raya dan yang memabtunya di dalam inkues berkenaan.

Tan meminta untuk dikeluarkan “gag” bagi menghalang polis yang membuat siasatan susulan berada di dalam risiko, kerana beberapa orang penting dikatakan telah dinamakan di dalam surat kontroversi berkenaan.

Tetapi Gobind, yang mewakili keluarga Teoh, menyatakan "gag" tidak semestinya akan menghalang kandungan surat tersbut dari dibocorkan.

Gobin menyatakan surat berkenaan telah diserahkan kepadanya petang Selalsa, sebaik saja beliau ingin meninggalkan mahkamahthe court here.

Sampul surat tersebut tidak dialamatkan kepadanya, tambahnya. Beliau menolak untuk menjawab kepada siapa sebenarnya surat itu ditujukan.

Tiada ulasan: