27 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Penipuan SPRM Terserlah, Tan Boon Hwa Nafi Bergaduh Dengan Teoh Beng Hock

Seperti yang diragui oleh Kelab GB mengenai teori pergaduhan Teoh Beng Hock dan Tan Boon Hwa yang dikemukakan oleh Peguam SPRM sewaktu inkues semalam, hari ini Ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) Tan Boon Wah menafikan pernah bergaduh di tandas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan Teoh Beng Hock pada pukul 2 pagi 16 Julai.

"Saya menegaskan bahawa saya tidak pernah bertelingkah atau bergaduh dengan Teoh Beng Hock pada semua masa di bawah tahanan SPRM," katanya dalam sidang media khas di ibu pejabat DAP di Petaling Jaya hari ini, lapor malaysiakini.

Tan menolak keterangan Mohd Anuar Ismail, pegawai penguasa kanan SPRM Selangor, di inkues menyiasat kematian Teoh di Mahkamah Koroner Shah Alam semalam.

"Selepas kematian Teoh, saya dimaklumkan oleh Bulkini Paharuddin (pegawai SPRM) bahawa terdapat pergaduhan antara Boon Wah dengan si mati pada pukul 2 pagi bertempat di tandas SPRM," beliau dipetik berkata.

Bercakap dalam sidang media khas di ibu pejabat DAP di Petaling Jaya tengah hari tadi, Tan berkata, dakwaan terhadapnya tidak berasas, palsu dan secara sengaja dicipta.

Turut hadir, tokoh popular DAP Lim Kit Siang dan exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah, yang juga bekas majikan Teoh.

Membela dirinya, Tan berkata, pada jam 2 pagi hari Khamis tersebut, beliau masih disiasat dalam sebuah bilik di pejabat suruhanjaya itu.

Tambahnya, beliau hanya keluar sebentar untuk minum air di pantri dan membuat panggilan telefon kepada keluarganya setengah jam selepas itu.

Bagaimanapun, ketika keluar kali kedua untuk ke tandas kira-kira jam 5 atau 6 pagi, beliau terserempak dengan Teoh di pantri.

"Saya nampak Teoh mundar-mandir di pantri. Saya tanya pada dia, 'Teoh, kamu masih berada di sini?'

"Teoh hanya tunduk kepala. Saya terus pergi ke tandas. Kemudian saya balik ke pantri. Saya tidak nampak Teoh lagi," katanya.

Waktu itu kali terakhir beliau melihat Teoh semasa ditahan di SPRM Selangor, jelasnya.

Sementara itu, Ean pula mempersoalkan motif sebenar Mohd Anuar membuat dakwaan yang serius terhadap Tan.

"Apakah niat sebenar SPRM mengeluarkan tuduhan sebegini? (Adakah) oleh kerana Teoh sudah meninggal dunia, mereka boleh reka pelbagai jenis tuduhan palsu terhadapnya?

"Adakah SPRM cuba menolak dan mengalih tuampuan kisah sebenar kematian Teoh?" soalnya.


1 ulasan:

Unknown berkata...

What the hell is MACC doing? Where about did they hear the TBH quarrel with Tan Boon Hwa in the toilet when Tan was still being investigated at the next room. Can Mohd Anuar Ismail testify or tell the truth when he did not even know what he is saying. Its a very serious offence to accuse Tan of something that cannot be proven. The inquest cannot be continue as most of the MACC staff don't even able to testify correctly, they intent to tell lies. The only solution is to set Royal Commission find out the truth.