28 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Kemenangan PR Langkah Ke Putrajaya

Kemenangan Pakatan Rakyat di Permatang Pasir melalui calon PAS Ust salleh Man dengan 4,551 majoriti mengalahkan calon Umno, Rohaizat Othman cukup menyakinkan dan memperkukuhkan momentum untuk mengambil alih kerajaan persekutuan dalam pilihanraya umum ke-13 kelak.

Dengan kemenangan ini Umno semakin sukar memadamkan momentum perubahan rakyat bersama Pakatan sejak pilihanraya umum 8 Mac tahu lalu lagi.

8 kali pilihanraya kecil, BN hanya menang sekali di Batang Ai dan kecundang 7 kali di Semenanjung. BN tidak boleh berbuat apa lagi, semua jentera turun di Permatang Pasir, kita tidak tahu berapa puluh bahkan ratusan juta dihabiskan pada pilihanraya kali ini.

Bermacam pendekatan digunakan oleh BN dan kerajaan Persekutuan untuk menumbangkan PR, namun rakyat di Permatang Pasir ternyata lebih bijak fikiran mereka berbanding dengan mentaliti fikiran yang ada pada Timbalan Presiden UMNO, Naib-naib Presidennya, ketua-ketua pergerakan sayap mereka dan seluruh pemimpin UMNO yang berkampung di Permatang Pasir. Cara mereka berkempen cuba memperbodohkan rakyat Permatang Pasir, akhirnya mereka yang diperbodohkan oleh kebijaksanaan pengundi Permatang Pasir.

Kita hairan bagaimana Presiden UMNO boleh berkata bahawa Umno berjaya di Permatang Pasir, sedangkan Pakatan dapat empat ribu lebih 4,551 majoriti undi. Kemerosotan majoriti berbanding PRU yang lalu disebabkan peratus mengundi turun, peratus mengundi turun disebabkan SPR tidak bijak memilih hari mengundi.

Keluarnya ADUN Lunas dari PR di hari-hari terakhir kempen tidak memberi kesan langsung kepada kecenderungan pengundi untuk membatalkan niat mereka dari mengundi PAS. UMNO gagal menggunakan kesempatan yang sengaja dirancang oleh mereka.

Sebaliknya,rakyat semakin yakin kepada Pakatan Rakyat yang mampu menggantikan BN dalam pilihanraya umum akan datang berdasarkan kekalahan berterusan parti pemerintah.

Kemenangan Permatang Pasir bukan sahaja kemenangan bagi kerajaan negeri dan rakyat seluruh Pulau Pinang, tapi suatu terjemahan perasaan rakyat bahawa Umno sedang ditolak berterusan dalam setiap kali pilihanraya (kecil) yang diadakan.

Dakwaan kononya PR rapuh dan longgar tidak dapat dibuktikan menerusi pilihanraya Permatang Pasir. Kemenangan ini membuktikan PR semakin kukuh hubungan mereka. Kemenangan berterusan Pakatan Rakyat ini boleh menjadi 'gelombang perubahan' yang besar di Dun Seputeh, jika berlaku pilihanraya kecil akan datang.

Daripada 14,832 atau 73.1% pengundi yang turun mengundi, Salleh memperoleh 9,618 undi, manakala Rohaizat mendapat 5,067 undi.

Pada Mac tahun lalu, bekas penyandang Allahyarham Dato' Mohd Hamdan Abdul Rahman mendapat 5433 undi majoriti; dari 20,350 atau 82.5% undi keseluruhannya.

Disebabkan peratusan turun mengundi berkurang sebanyak 9.4% dari piliharaya sebelumnya, bermakna undi tradisi PAS dan Umno juga masing-masing turut menyusut sebanyak 12.6% (1386 undi) dan 9.5% (504 undi). -Misbahul Munir

Tiada ulasan: