6 Jul 2009

MANEK URAI : Pemimpin UMNO Dan Gejala Masuk Bakul

Beberapa orang pemimpin Umno telah mencemuh pengaruh Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat di negeri tersebut, dengan menyatakan pemimpin Umno lebih berkebolehan daripada ulamak tersebut.

Dengan saat hari pencalonan pilihanraya kecil Manek Urai hanya tinggal beberapa jam, pihak UMNO sedang cuba untuk mengaturkan kenyakinan diri untuk memecahkan cengkaman psikologi terhadap pengaruh Mursyidul Am PAS tersebut yang ada di dalam minda rakyat Kelantan.

“Nik Aziz hanya berpengaruh di Kelantan sedang Tok Pa dalam banhyak hal adalah seorang menteri,” kata Ketua penerangan Umno, Ahmad Maslan, merujuk kepada ketua Perhubungan Umno Kelantan Datuk Mustapa Mohamed, yang merupakan pengarah pilihanraya parti UMNO untuk pilihanraya kecil Manek Urai yang akan berlansung 14 Julai ini.

Kedua-dua pemimpin Umno menolak pandangan tentang status Nik Aziz sebagai ikon di kalangan masyarakat Islam akan faktor yang akan mempengfaruhi pengundi Melayu yang membentuk 99 peratus 12,300 jumlah keseluruhan pengundi.

“Sesuatu ikon ialah seseorang yang boleh menyumbang kepada Kelantan dan juga di luar kawasan Kelantan,” tambah Ahmad, yang juga Ahli Parlimen Pontian.

“Saya rasa saya juga seorang ikon,” kata Mustapa.

“Tok Guru mungkin ada kelebihannya tersendiri, tetapi saya juga ada menyumbang kepada masyarakat, jadi biarlah rakyat menilainya,” kata Menteri Industri dan Perdagangan Anatarbangsa apabila membandingkan dirinya dengan Nik Aziz.

Beliau menambah yang Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak juga seorang ikon kerana “perdana menteri kita mempunyai pandangan yang luas dan mampu membawa perubahan.”

Mustapa menyatakan bahawa Umno akan membawa konsep 1Malaysia Najib ke peringkat akar umbi dan akan menjelaskan polisi liberalisasi ekonomi dengan betul.

Langkah itu dilihat untuk mempastikan Barisan Nasional tidak mengalami kekalahan teruk dengan tindakan negatif dari pengundi Melayu ekoran langkah Najib mengurangkan kuota Bumiputera.

Tiada ulasan: