30 Jun 2009

MANEK URAI : DEBAT - KENAPA BANYAK SANGAT ALASAN UMNO?

1) Selepas merasmikan kempen bulan sembahyang di Kota Bharu, Tuan Guru Nik Aziz mengajak Najib untuk berdebat di bawah suatu tajuk-mengapa menolak Islam?.

2) Ini kerana, propaganda media arus perdana menyatakan Tuan Guru Nik Aziz menyamakan UMNO seumpama komunis dan ajaran sesat Ayah Pin. Bagi orang yang cerdik dan bijaksana pasti dapat menangkap maksud Tuan Guru. Ia hanya kiasan dan perumpamaan. Komunis kerana ia adalah isme ciptaan manusia sama seperti nasionalisme yang didokong UMNO.

3) Ajaran sesat Ayah Pin menyatakan beliau adalah wakil Kerajaan Langit dan utusan Tuhan untuk semua agama. UMNO mungkin tidak sampai tahap itu, tetapi pendokong tegar kepada faham sekularisme dalam pentadbiran. Orang agama hanya di masjid, biarkan golongan profesional yang mentadbir. Selain itu, kalau benar ingin mendaulatkan Islam, mengapa banyak benar alasan apabila diminta melaksanakan hukum Allah?

4) Justeru, tidak hairan mengapa Najib dan Mahathir menganggap ia membuang masa dan kononnya tidak berfaedah. Kini, di US dan Indonesia, dalam nak memilih calon Presiden diadakan debat secara langsung. Bukankah berdebat dengan hujjah yang kukuh di antara saranan Islam?

5) Apabila Najib menolak untuk berdebat dengan Nik Aziz, kita telah menjangka-mungkin kerana malu berhadapan dengan Tuan Guru dan tiada hujjah yang dapat dipertahankan mengapa UMNO menolak Islam!

18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tiada salah berdebat. Tetapi saya tidak fikir ia kan merungkaikan atau menyelesaikan apa2 secara signifikan. Things will remain the same. Unless if ACTION (by both sides) is taken to reconcile, to give and take, to respect each other, etc. Lagipun Melayu tidak berpecah sebenarnya. Cuma mereka menukar pertubuhan/ parti, mereka masuk satu pertubuhan yang lain. Mereka meninggal yang terdahulu. Itu biasalah.. macam kita tukar 'brand', sebab brand yang ini lebih baik dari yang sedia ada. WE are free to chooce.

Ilalliqa'

Sharps Shooters berkata...

bukan alasan. tapi buang masa. nik aziz nak raih undi rakyat manek urai. hahahahhahaa! tak jadi plak perancangan beliau.

Zorro berkata...

Salam, sekular takkan bole jadi Islam... mcm munafik tak bole sama dgn orang yg bertakwa... so mesti taknak debat punyer...

Tanpa Nama berkata...

ala... mcm nik aziz tolak kerajaan perpaduan... why??? sedangkan itu lg penting. daripada berdebat yg takkan berkesudahan... buat apa nak ikut cara amerika??? sdgkan nabi dah ckp dalam hadis, dia benci sesama islam berdebat kerana nak mempertahankan diri masing2 dan untuk tujuan menyakiti org lain... so ko nak ikut ckp nik aziz ke ckp nabi??? ke ko ni mmg dah tahap taksub gila...??? kesian... tu je aku leh cakap...

Tanpa Nama berkata...

Nik Aziz tahu apa yang dia nak buat, Dia orang yang berpegang teguh pada agama tu la bukan senang nak baca hatinya. Dia buat gitu sebab umno cuba mempermainkan PAS supaya mereka retak. Tok Guru, buat saja melalui pengalaman awak. Salam sejahtera.

Tanpa Nama berkata...

sape tu yang tak berpeljaran..anonymous 12:20... ko jwb la kenyataan ko tu dpn Rabbul jalil di akhirat kelak. kite tgk nanti sape yang benar sape yang salah. Dalam kubur pun tuhan akan tny nanti. Ko jwb la ye. Sian kat ko takde ulama.. x de nabi nak backup, nk bg syafaat kat ko.

Tanpa Nama berkata...

sape yang hina ulamak neraka la jwbnyer. Dok la engorang dalam api neraka sampai bila2

Tanpa Nama berkata...

AKU NI ORANG UMNO... TAPI PLEASE.. AKU TAK NAK HINA ULAMAK. UMNO KAT DUNIA JE

Tanpa Nama berkata...

Jika Mohd. Najib tidak mahu berdebat dengan Nik Aziz bertajuk mengapa menolak Islam...Mohd. Najib mesti disingkirkan dari jawatan Perdana Menteri kerana dia dilihat sebagai ketua negara yang pengecut dan bacul.

Rakyat Malaysia tidak mahu memiliki seorang Perdana Menteri seperti itu....

Damai berkata...

Nik Aziz tak layak berdebat dengan Najib kerana dia telah menyeleweng agama islam yang suci.Dulu dia boleh digelar ulamak tetapi sekarang daripada kenyataan dan tindak tanduknya,dia tidak layak lagi bergelar ulamak.Agama disesuaikan bagi memenuhi cita-cita politik PAS.Contohnya senang saja;UMNO ajak berunding,tapi Nik Aziz tolak sekeras-kerasnya dan sekarang ajak UMNO berlawan(berdebat).Adakah islam mengajar kita begini?Tolong jawab pengundi PAS yang taksub.Zaman yang nabi geruni adalah apabila manusia tidak menghormati ulamak dan tindak-tanduk Nik Aziz menyebabkan keadaan ini.Cuba baca Harakah,penuh dengan fitnah dan mengaibkan manusia yang tidak berdosa.Ingat Nik Aziz seorang manusia dan tidak terlepas dari melakukan dosa.Mungkin kini dia dalam keadaan nyanyuk sehingga lupa pertimbangan?Tolonglah nasihat orang tua ini.Lagi satu,kenapa nak marah orang yang menghentam Nik Aziz tu sebab sebelum ni Nik Aziz yang kata halal malah mencarut juga dia benarkan.Jadi tolong jangan putar belit agama lagi wahai golongan PAS.

Tanpa Nama berkata...

Ynag terbaru Nik Aziz melabelkan UMNO sebagai komunis.Adakah itu ciri-ciri islam?Pernahkah UMNO melabelkan PAS komunis walaupun PAS bertindak macam komunis?

Tanpa Nama berkata...

QUOTE:
"Anon 12.48,
Nik Aziz tahu apa yang dia nak buat, Dia orang yang berpegang teguh pada agama tu la bukan senang nak baca hatinya......"

BERPEGANG TEGUH PD AGAMA SBB AGAMA SURUH KITA JD GEDEBE, MARAH SANA SINI, JATUHKAN MARUAH ORANG, MERAPU SANA SINI,CAKAP IKUT LIDAH YG TAK ADA INSURAN,ELAKKAN SESAMA ISLAM BERSATU..ITULAH YG KO DPT WAHAI ANON TAKSUB GABAN. LG SATU HATINYA MMG USUSAH NK BACA SBB DIA CKP PUSING2. CAKAP DULU BARU PIKE KEMUDIAN. PASTU BUAT KONA BARING U TURN !!
.............................................

QUOTE:
"Anon 1.03
....sape yang hina ulamak neraka la jwbnyer.."

ULAMA YG MACAM MANA. KALO MACAM ULAMA YEMEN SHEIKH HABIB UMAR BEN HAFEEZ TU KE, ATAU ALHABIB ALI AL JUFRI BOLE LAH KITA RESPECT. AKU PUN NAK CIUM TANGAN DIA. MALANGNYA "ULAMA" KORANG JAUH PANGGANG DARI API KALO NK DIBANDINGKAN DGN BELIAU !! AKU KHUATIR, SILAP2 DIA ORG YG AKAN JERUMUSKAN KORANG KE TEMPAT TU. NA'UZUBILLAH MIN ZALIQ !!
................................................
DAMAI,
AKU FIKIR AKU SEPENDAPAT DGN ANDA. JGN BIARKAN PUAK2 TAKSUB TAHAP GABAN NI SYOK SENDIRI. MEREKA DH SALAH GUNAKAN AKAL MEREKA !

Tanpa Nama berkata...

Kalu macam ulamak2 UMNO boleh la kita respect..?!?! Huaha,ha haha..

Tanpa Nama berkata...

Anon 4.08,
Ulamak2 kerajaan (bukan umno), tidak ada apa cacat celanya. Mereka tidak memutar belit ayat2 Quran dan Hadith untuk disesuaikan dgn parti. Berbeza sekali dgn "ulama" pas. "Ulama" pas boleh kita kategorikan sebagai "ulamak pecah belah umat islam". Contohnya, tak mau bersatu dgn umat islam dari puak lain, maka dia label puak yg lg satu tu sebagai taghut dsb. Ajaran Rasulullah kah ini?

FikirBulat2 berkata...

TGNA disalahkan kerana menolak kerjaan prpaduan, tp x terfikirkarh kamu wahai anonymous2 yg umno karat,nape nk sgt kerajaan perpaduan sdgkn korg xleh terima pndpt pas..pas tolak kerajaan perpaduan sbb korg tolak agama..smpi skrg ade lg pemimpin umno yg ckp agama lain politik lain..bknkah agama itu cara hidup??so,xleh diketepikan.berpolitik la cara islam!!bkn rasuah!!bkn kroni!!bkn mengangkat org xde akhlak jd pemimpin!!bongok btl la korg ni..dah la x berani letak link blog sndr..nk ngutuk2 ulamak lak..yg sekor tu siap leh tentukan siapa yg layak jd ulamak..mcm alim sgt..alim ape klu tok guru pn korg hina..bangang!!

Tanpa Nama berkata...

umno terus terang tolak islam = kafir(neraka)
pas tegapkan islam = jalan yang direstui allah selamat dunia dan ahkirat.

Tanpa Nama berkata...

FikirBulat2,
Bila masa umno tolak agama. Ko ni fitnah tak abis2. Kami jalankan rukun islam, tahu. Tab Haji tu yg tok2 guru korang pegi mekah guna, umno lah yg tubuhkan. Ada faham? dap tu apa ke jadahnye. Dia tu terima Islam ke? Ckp ikut bontot. Nk bersatu tu bukan dgn fahaman pas, ngok! Tapi dgn org melayu pas yg diperkudakan tok2 korang tu. Tok2 korang tu jgn panggil "ulama" lar, tak layak! jika hati dia orang tertutup menjalin "uhwah islamiah" sesama bangsa di tanah melayu ni, layak ke mereka ni dipanggil dgn panggilan spt itu. Lu pike lar sendiri!

Tanpa Nama berkata...

Anon 12.41,
Hayati ini:
" Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka, kamu lihat mereka ruku’ dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. "
(Surah Al Fath ayat 29)