9 Apr 2009

BATANG AI : Sebab Kekalahan Pakatan Rakyat

Bukan satu kejutan tetapi sepatutnya itulah keputusan bagi setiap pilihanraya yang dijalankan di Sarawak. Sebenarnya kemenangan BN di Batang Ai sudah dijangka atau direncana lebih awal.

Apa yang lebih menarik ialah keikhlasan dan keberanian Parti Keadilan Rakyat ( PKR ) yang mewakili gagasan Pakatan Rakyat untuk bertanding di Batang Ai. Secara teorinya senario pilihanraya di Sarawak tidak akan mampu memberi impak yang besar kepada barisan pembangkang untuk menang.

Kemenangan parti pembangkang adalah sesuatu yang ajaib sekiranya berlaku. Ini kerana disebabkan beberapa langkah efektif yang cukup licik dilakukan oleh kepimpinan BN dalam mengekang kemenangan parti pembangkang di Sarawak. Justeru itu untuk menjadi lebih bersedia dan bertenaga untuk Pakatan Rakyat memecah benteng kukuh BN di Sarawak pada Pilihanraya ADUN Sarawak pada 2011 nanti, perkara-perkara ini perlu diselesaikan terlebih dahulu. Apa guna berjuang kalau kita sudah pasti kalah. Tapi kalau nak berjuang pastikan peluang untuk menang itu ada. Inilah kunci kekuatan BN sarawak :

1. SPR Sarawak adalah agen pemerintahan BN yang boleh menentukan kemenangan BN pada peringkat awal pilihanraya. Lihatlah bagaimana mereka menetapkan pilihanraya Batang Ai ini disegerakan dan diselaraskan di ketiga-tiga kawasan. Kalau keputusan mereka boleh melambat PRK di Bukit Selambau dan Bukit Gantang selepas pemilihan UMNO mengapa tidak SPR menetapkan supaya PRK Batang AI ini lewat sedikit agar semua parti yang ingin bertanding mampu melaksanakan tugas mereka dengan adil.

Penyelarasan PRK Batang Ai ini dilakukan kerana SPR Malaysia mendapat signal daripada SPR Sarawak yang telah mendapat ilham daripada Taib Mahmud supaya meminta PRK ini dijalankan serentak dengan PRK di Semenanjung. Kenapa? Ini kerana ketakutan Taib untuk kalah di Sarawak menyebabkan beliau takut pemimpin-pemimpin utama Pakatan Rakyat menyerang kubu beliau di Sarawak. Semasa kempen PRK Batang AI ini tadi seluruh pimpinan BN termasuk dari Sabah dan Semenanjung turun berkampung di Batang Ai sedagkan PKR hanya menerima kunjungan Datuk Seri Anwar dan Menteri Besar Selangor sahaja. Kuputusan PKR kalah tapi bayangan hanya dua pemimpin PKR ini sudah cukup menakutkan REJIM TAIB di Sarawak.

2. Seperti yang dilaporkan oleh MAFREL Sarawak bahawa senarai daftar pemilih Sarawak adalah tidak terkini. Banyak terdapat nama pengundi yang tidak dapat dikesan atau sudah meninggakl dunia tetapi tidak dihapuskan. Dan apa yang mungkin MAFREL tidak tahu ialah SPR Sarawak boleh mengubah lokasi pengundi mengikut situasi panas BN. SPR boleh mengubah, menghilangkan dan memindahkan nama-nama pengundi ini sesuka hati mereka berdasarkan ilham yang dinyatakan oleh pimpinan BN Sarawak. Ya, apabila nama pengundi telah didaftarkan dalam mana-mana kawasan maka pengundi tersebut layak mengundi di kawasan tersebut walaupun sebenarnya dia bukanlah pengundi asal kawasan berkenaan. Dan paling licik helah SPR dalam melaksanakan agenda ini pengundi-pengundi yang telah dipastikan mengundi BN dari luar itu tahu mereka akan ditukarkan kerana mereka dijanjikan imbuhan oleh BN. Bagaimana parti pembangkang nak menang kalau sudah dicaturkan BN akan menang dalam setiap pilihanraya oleh SPR Sarawak ?

3. Dengan jelas lagi nyata dan terbukti BN Sarawak menggunakan DASAR POLITIK PEMBANGUNAN RASUAH yang dipelopori dan dibangga-banggakan oleh REJIM TAIB MAHMUD di Sarawak semasa pilihanraya ini. Dalam kempen-kempen BN rakyat bukannya didedahkan dengan ketokohan calon tetapi pengundi-pengundi diumpan dengan segala projek-projek mega di kawasan tersebut. Dalam kempen BN semasa PRK Batang Ai ini setiap seorang pemimpin-pemimpin BN menjanjikan satu projek untuk rakyat. Daripada menteri tempatan sehinggalah menteri-menteri persekutuan.

Ceramah Shafie Apdal dan Syed Hamid Albar begitu mudah dan perihatin menjanjikan projek-projek untuk setiap rumah panjang yang mereka kunjungi. Betapa majunya Batang Ai selepas ini seandainya segala projek-projek yang dijanjikan itu dilaksanakan selepas ini. Tetapi dalam menjanjikan setiap projek tersebut rakyat juga diugut dengan penarikan balik projek-projek tersebut sekiranya mereka memilih PKR atau parti pembangkang. Oleh kerana rakyat Sarawak dahagakan pembangunan, walaupun sebenarnya selama ini menteri-menteri ini tidak pernah melawat mereka dan membela mereka, terpaksa memilih BN kerana mereka tidak mahu segala projek ini tidak dilaksanakan. Nah apakah segala bentuk janji-janji projek ini bukan dikatakan rasuah ?

4. Ketidakjujuran SPR ini jelas membuktikan kepada kita bahawa SPRM dan POLIS sebenarnya menghalalkan rasuah pemimpin-pemimpin BN di Sarawak. Entah apa istilah RASUAH bagi SPRM dan apa ertinya lencana KAMI TIDAK RASUAH pada pakaian KETUA POLIS NEGARA itu jika rasuah BN ini sengaja dibiarkan berleluasa. Oleh kerana mereka-mereka ini diberi makan dengan hasil-hasil rasuah BN ini maka mereka takut akan kehilangan pangkat untuk menyatakan dan menangkap pemimpin-pemimpin BN yang rasuah dalam PRK ini.

5. Satu perkara yang rakyat Sarawak dan pemimpin-pemimpin pembangkang harus akui ialah keputusan dalam pilihanraya di Sarawak menunjukkan masih ramai pemikiran rakyat Sarawak yang masih mahu makan rumput di tanah subur Sarawak dan sejuk berteduh di bawah tempurung di tambah pula cerdik pandai di Sarawak masih takut serta mementingkan diri sendiri demi kedudukan mereka. Seandainya golongan cerdik pandai ini tahu masih ramai rakyat Sarawak yang masih mahu makan rumput atau berteduh di bawah tempurung seharusnya merekalah perlu mengubah pemikiran rakyat atas dasar kesyukuran mereka kepada nikmat Allah dan Tuhan yang Esa kerana menganugerahkan mereka kebijaksanaan untuk tidak bergantung kepada rumput untuk makan dan kekuatan mereka memecahkan tempurung keras itu. Tetapi ini tidak dilakukan mereka kerana mereka terlalu sayangkan kedudukan mereka. Para cerdik pandai ini sanggup membiarkan rakyat Sarawak terus berada di bawah cengkaman REJIM TAIB MAHMUD ini. Inilah hakikatnya mentaliti rakyat Sarawak.

6. Penduduk-penduduk Bumiputera Sarawak tidak mempunyai ketua jentera pembangkang yang benar-benar berwibawa. Faktor ini menyebabkan pergerakan jentera pembangkang di Sarawak terlalu lemah dan tidak berdaya menyedarkan pemikiran rakyat. Ketakutan mereka dicap sebagai tidak baik atau orang ' jaik ' masih tebal walaupun hakikatnya mereka mahu melawan dan menyuarakan hak mereka. Hanya jentera-jentera daripada masyarakat Cina sahaja yang menunjukkan kesungguhan mereka untuk berjuang mempertahankan agenda politik mereka. Di PRK Batang Ai, peranan pemimpin-pemimpin DAP jelas menunjukkan kesungguhan mereka untuk menjalankan tugas tanpa rasa takut kepada pemimpin-pemimpin BN atau pihak Polis.

Kepada Pakatan Rakyat yang ingin mengempur kubu BN Sarawak pada PR ADUN 2010@2011 nanti maka faktor-faktor inilah yang harus diselesaikan terlebih dahulu. Sesungguhnya peluang itu ada cuma belum dapat dimanfaatkan lagi. Selamat datang PAKATAN RAKYAT pada PR ADUN nanti. Teruskan perjuangan demi sebuah negara yang sejahtera dan dinamis.

-Wan Ezahar

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sekiranya Pakatan Rakyat di Bukit Selambau dan Bukit Gantang tidak bersikap tegas dalam menangani penipuan bakal dilakukan oleh SPR dan UMNO-BN, pasti YB Mohd Nizar dan YB Manikumar tidak berupaya menjadi wakil rakyat ditempat masing-masing.

Nampaknya musuh yang perlu dihadapi oleh parti Pakatan Rakyat bukan saja Barisan Nasional tetapi mereka terpaksa juga berhadapan dengan polis, SPRM, SPR, Peguam Negara dan mahkamah.