22 Mac 2009

Azalina akui SPRM ambil keterangan

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Othman Said mengesahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sudah mengambil keterangan daripadanya bagi membantu siasatan kes rasuah melibatkan kementeriannya semalam.

Beliau berkata, para pegawai SPRM mengambil keterangan tersebut selama empat jam bermula pukul 5 petang hingga 9 malam di pejabatnya di Kementerian Pelancongan sebelum meminta izin untuk ke rumahnya selepas itu.

Sebelum ini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ada ‘menyerbu’ pejabat Menteri Pelancongan di ibu negara pagi semalam seminggu selepas menahan seorang setiausaha politik menteri.

Menurut laporan akhbar online tiga pegawai SPRM menghabiskan hampir tiga jam untuk mendapatkan bukti susulan dipercayai berhubung amalan politik wang menjelang pemilihan Umno hujung Mac ini.

Menurut sumber, pegawai-pegawai SPRM keluar dari pejabat menteri berkenaan dengan membawa keluar beberapa dokumen antaranya dua fail berkaitan dengan perwakilan Umno Wilayah Persekutuan.

Malah mereka juga menemu bual dua pegawai kanan di pejabat Dato’ Azalina Othman yang terletak di Menawa Dato Onn, Kuala Lumpur namun ketika para pegawai datang kira-kira 10 pagi, Azalina tiada di pejabat.

Sementara itu di dalam satu perkembangan berasingan seorang calon Ketua Puteri Umno disiasat Ibu Pejabat Umno berikutan dakwaan beliau terbabit dengan politik wang dalam kempen pemilihan parti itu yang dijadualkan minggu depan.

Siasatan dalaman dilakukan terhadap calon Ketua Puteri itu semalam sebelum sebarang keputusan dibuat sama ada kes itu perlu disiasat oleh Lembaga Disiplin atau tidak.

Selain calon Ketua Puteri itu, Ibu Pejabat Umno turut memanggil sembilan ahli Puteri Umno bagi membantu siasatan itu.

"Siasatan itu bermula jam 11 pagi dan calon Ketua Puteri itu adalah saksi terakhir dipanggil pada jam 5 petang," katanya.

Ada enam calon Ketua Puteri Umno iaitu Datin Ismalina Ismail, Datuk Shahaniza Shamsuddin, Ida Rahayu Mohd Noor, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, Saarah Ali Bashah dan Bibi Sharliza Mohd Khalid.

Beliau berkata, calon Ketua Puteri itu dipanggil bagi menjawab tuduhan melakukan politik wang dalam usahanya memenangi pemilihan Umno ini.

Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menyatakan bahawa calon yang menang pada pemilihan Umno minggu depan akan digugurkan daripada jawatan dimenangi jika terbukti mereka terbabit dengan politik wang.

"Umno tahu siapa main politik wang. Pemantau Umno dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan berkeliaran untuk memantau gejala ini ketika perhimpunan Agung Umno berlangsung selama lima hari bermula Selasa ini.

"Jika terbukti mereka mengamalkan rasuah, Umno akan mengambil tindakan dengan menggugurkan mereka," katanya ketika sesi soal jawab dengan Kelab Umno Luar Negara di Pusat Dagangan Dunia Putra, di sini semalam.

Tiada ulasan: