4 Mac 2009

93% Kata Sidang Tergempar Tidak Malukan Negara

Rakyat hari ini hampir sebulat suara menolak anggapan Zambry Abdul Kadir yang percaya gabungan pakatan pembangkang sengaja merancang mengadakan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak di bawah pokok memalukan negara di mata dunia apabila undian SMS membuktikan 93% menyatakan Sidang Tergempar semalam TIDAK lansung memalukan negara.

Selain Zambry, Menteri Pelancongan Datuk Azalina Othman Said dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar juga beranggapan sedemikian.

Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang diadakan di bawah pokok, semalam, adalah sesuatu yang amat memalukan dan mencalar imej negara di mata dunia, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Beliau berkata persidangan tergempar 27 wakil rakyat pembangkang terdiri daripada PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di luar Bangunan Perak Darul Ridzuan itu membayangkan kepada orang luar seolaholah rakyat negara ini tidak memahami undang-undang.

Ternyata dari keputusan SMS 7 Edition yang malu sebenarnya kesemua mereka di atas samada Zambry, Azalina mahupun Syed Hamid yang membuat tanggapan liar yang menyatakan bahawa sidang tergempar yang berlaku semalam memalukan dan mencalarkan imej negara.

Rakyat rata-rata beranggapan yang memalukan negara ialah kerajaan UMNO-BN yang merampas kuasa dan membentuk kerajaan secara tidak demokratik di Perak disamping menggunakan kuasa eksekutif untuk menghalang kerajaan sah negeri Perak pimpinan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin dari memasuki bangunan Perak Darul Ridwan semalam untuk mengadakan Sidang Tergempar yang telah dipanggil oleh Speaker.

Dalam satu perkembangan berkaitan Karpal Singh menyatakan Perintah yang dikeluarkan oleh Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim di Mahkamah Tinggi Ipoh semalam melarang Speaker DUN Perak daripada mengadakan sebarang sidang DUN yang tidak mengikut undang-undang adalah tidak sah dan batal. Beliau mendakwa Ridwan Ibrahim telah bertindak di luar bidangkuasanya dan telah bertindak menghina dewan undangan negeri Perak dengan mengeluarkan Perintah itu.

Oleh itu tidak perlu bagi Speaker V.Sivakumar atau Ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat untuk mencabar Perintah itu tidak ada signifikannya dan persidangan yang berjalan semalam adalah sah di sisi undang-undang sekalipun tempat bersidangnya tidak di tempat yang konvensional.

Di Dewan Rakyat, Ahli Parlimen Taiping YB Nga Kor Meng memfailkan usul tergempar bagi mencabar arahan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak dan Polis yang menghalang persidangan Tergempar di adakan di dewan yang terletak di dalam bangunan Perak Darul Ridwan.

"Tidak pernah berlaku perkara ini di dalam sejarah demokrasi berparlimen tanahair kita. Ada pihak yang salahgunakan kuasa eksekutif termasuk mengeluarkan perintah yang salah kepada Polis Diraja Malaysia melarang semua ahli dewan daripada memasuki dewan," katanya.

Beliau juga meminta Dr Zambry Abdul Kadir meletakkan jawatannya serta merta kerana salah satu usul yang diluluskan semalam ialah memberikan kepercayaan kepada Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar menyangkal dakwaan tindakan polis semalam di perak dipengaruhi unsur politik. Namun alasannya terlalu lemah apabila Ketua Polis Ipoh ACP Azisman Alias sendiri mengakui bahawa kedatangannya mengawal Bangunan Perak Darul-Ridwan semalam adalah dengan arahan Setiausaha Kerajaan Perak Dr. Abdul Rahman Hashim.

Sementelah lagi jika semata-mata nak kawla lalulintas dan yang seumpamanya mengapa sampai perlu menggunakan anggota unit FRU dan penyembur air di samping pihak polis dikesani telah bertindak mengkasari beberapa orang ADUN Pakatan Rakyat pada hari semalam.






2 ulasan:

Pengasas berkata...

Salam,
Persidangan di bawah pokok ada dalam Qur^an dan sejarah. Posting mengenainya dalam:

http://siyasahsyariyah.blogspot.com/2009/03/persidangan-bawah-pokok-ada-dalam-quran.html

Prof. Era Pasca berkata...

klu dorang kate bersidang bawah pokok memalukan negara.... bagaimana dengan menutup dewan menyebabkan TERPAKSA bersidang bawah pokok.... punca tetap UMNO... UMNO punce...