14 Feb 2009

Tarikh Pilihanraya Kecil Untuk Selamatkan Najib?

SPR semalam mengumumkan tarikh pilihan raya kerusi Parlimen Bukit Gantang dan DUN Bukit Selambau yang kosong awal minggu ini akan diadakan secara serentak 7 April ini, manakala tarikh penamaan calon pula diadakan pada 29 Mac.

Pengumuman tersebut dibuat oleh Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof selepas mempengerusikan mesyuarat suruhanjaya itu di Putrajaya pagi tadi.

Ini bermakna kedua-dua pilihanraya kecil itu akan diadakan selepas perhimpunan agung Umno yang bakal menyaksikan pemilihan pucuk pimpinan parti terbesar orang Melayu itu.

Penganalisis mengaitkan tarikh penamaan calon (29 Mac) yang dibuat iaitu sehari selepas Perhimpunan Agong UMNO (Perhimpunan UMNO ialah dari 26 - 28hb Mac) kepada sifir politik Najib memastikan tiada kemelut baru untuk dirinya di ambang beliau mengambil alih kepimpinan UMNO.

Setelah kalah pada pilihanraya kecil Permatang Pauh dan Kuala Terengganu serta gagal membendung kemarahan rakyat apabila melancarkan rampasan kuasa di Perak, Najib tidak boleh menanggung risiko tewas lagi pada pilihanraya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dzulkifli Ahmad berpendapat bahawa ia terpaksa dilakukan untuk mengelakkan pemberontakan di dalam UMNO kerana jika UMNO kalah di kedua-dua pilihanraya kecil itu, maka Najib sudah tidak ada sedikit pun maruah untuk mengambil-alih kepimpinan dari Pak Lah.

Ramai mempertikaikan penafian SPR yang menyatakan ia tiada katan sama sekali dengan UMNO apabila Najib secara tiba-tiba muncul dengan kenyataannya dari Miri Sarawak menyatakan bahawa tempoh masa yang panjang untuk pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau diadakan akan memberi kelebihan kepada Barisan Nasional (BN) dan juga pembangkang yang menunjukkan bahawa Najiblah yang telah meng"okestra"kan keputusan SPR tersebut.

Pakatan Rakyat akan mempertahankan dua kerusi itu yang dimenangi oleh PAS dan seorang calon bebas yang kemudiannya masuk Parti Keadilan Rakyat.

Najib sekali lagi akan memimpin kempen BN pada pilihanraya kecil berkenaan, kali ini sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri, jika perancangan politiknya berjalan mengikut jadual. .

Jika tewas di Bukit Gantang dan Bukit Selambau, selepas menggunakan segala jentera kerajaan, media arus perdana dan dana awam, kebolehan Najib memimpin UMNO, BN dan negara akan disangsi dan dipertikaikan dengan lebih hebat.








Tiada ulasan: