8 Feb 2009

UMNO Terkena Sindrom Ular Berkepala Dua?

Ular Berkepala Dua. Itu ungkapan yang rasanya boleh menggambarkan keadaan pemimpin-pemimpin UMNO dewasa ini dari peringkat tertinggi sehinggalah ke yang paling rendah.

* Dalam peribahasa Melayu ungkapan ular kepala dua digunakan untuk menggambarkan hal orang yang hipokrit.

"Hari ini mereka berkata lain, esok lain pula," jelas seorang pensyarah sebuah universiti tempatan yang enggan namanya disiarkan.

"Ini dapat kita lihat dimana Presiden UMNO sendiri pada awalnya menyifatkan orang yang melompat parti adalah seorang yang lemah dan gagal dalam perjuangan sambil merujuk tindakan Datuk Nasaruddin Hashim yang melompat dari UMNO ke PKR."



"Begitu juga menantunya. Apabila kes rasuah dua exco PKR dibongkar tahun lalu, Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin telah mendesak kerajaan negeri Pakatan pimpinan Menteri Besar Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin supaya menggantung kedua-dua exco itu."



Tiba-tiba selang dua hari Pak Lah berkata: (Mereka yang melompat parti) diterima dengan baik kerana itu pilihan mereka dan mereka hendak menyertai kita dalam perjuangan yang lebih besar dalam Umno dan BN... menjadi satu pengalaman baru dan memberi kesempatan untuk berjuang (dalam BN)."


Bukankah itu amat melucukan sekaligus memualkan?

Wan Hamidi di dalam kolumnya di malaysianinsider menamakan fenomena ini sebagai "lidah tak bertulang".

Beliau memetik Ketua Penerangan Umno Johor Dr Mohd Puad Zarkashi yang menganggap lompat-melompat di kalangan wakil rakyat sebagai perbuatan khianat kepada pengundi yang akan mencemarkan imej negara.

Beberapa hari kemudian beliau mengulangi pendiriannya yang turut menyifatkan pemimpin Umno yang melompat parti sebagai individu yang tidak ada nilai kemanusiaan, tidak bermaruah dan seperti seekor katak.

"Mereka juga seperti penjenayah kerana mengkhianati kepercayaan yang diberikan pengundi sedangkan kerusi yang dimenanginya pada pilihan raya lalu atas tiket BN," ujarnya.

Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang juga Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan pula menyifatkan Nasarudin yang melompat menyertai PKR sebagai telah mencemarkan proses demokrasi yang diamalkan di Malaysia.

Seorang lagi Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Dr Rais Yatim yang juga Menteri Luar mahu Nasarudin yang menang atas tiket BN meletak jawatan kerana ia melibatkan soal kepercayaan rakyat kepada calon pilihan mereka.

Pada masa itu beliau mendesak wakil rakyat yang melompat parti supaya mengosongkan kerusi yang dimenanginya.

Tetapi selepas TPM, Najib mengumumkan pembentukan Kerajaan BN haram di Perak kerana adanya ADUN PKR melompat ke parti UMNO dan Bebas, suara-suara garang anti-lompat dalam Umno lenyap sama sekali. Mungkin bagi mereka, apa payahnya jika sekadar menggoyang lidah yang tak bertulang.

Wan Hamidi sebelum mengakiri tulisan menyatakan "Datuk Seri Najib Razak pula sebagai bakal Perdana Menteri sememangnya bangga dengan kejayaan Umno itu kerana ia menebus kembali kekalahan dalam pertandingan secara sah di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Kejayaan ini mencerminkan betapa cemerlang, gemilang dan terbilangnya Umno dan BN dalam soal membeli wakil rakyat, menggunakan segala aparatus milik negara dan mengetepikan mandat rakyat semata-mata untuk menang."

Kemudian kita mendengar Pemuda Umno Perak dan Pemuda Jasin membuat laporan polis terhadap beberapa pemimpin Pakatan Rakyat (PR) kerana didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan.

Tetapi mereka terlupa siapakah puak yang memanggil Sultan Trengganu “Natang” (Bianatang) malah PM sendiri telah membelakangkan dan menghina DYMM Raja Perlis dan Tuanku Sultan Trengganu dengan mengatakan baginda berdua bertindak tidak mengikut perlembagaan?

Apa-apa pun itulah UMNO, ular kepala dua dan dah nak wat guana - memang benar bak kata Wan Hamidi - susah apa menggoyang lidah tak bertulang.

Jom rehat sebentar dengar lagu ni untuk menggambarkan mereka apa tah lagi yang ini:




2 ulasan:

EQUILIBRIUM berkata...

kome perasan tak sbb apa mca mic gerakan dll senyap? amno je tak nampak sbb blm puas enjoy kemenangan.

parti2 lain tu sedar bangsa depa mampuih tak sior ngundi amno lepaih ni.

nur_aura berkata...

kira mereka ni species 'ular kembar siam','katak puru' @ 'koala' kot... Lepas ni ada le projek wat zoo kt kuala kangsar @ ipoh plak... tak cukup ker zoo kt taiping tuh?