8 Feb 2009

Sejarah Menunjukkan UMNO Menderhakai Raja

Media arus perdana terus memainkan sentimen kononnya Pakatan Rakyat khususnya Datuk Seri Nizar Jamaluddin telah melakukan penghinaan terhadap Sultan Perak dengan keengganan meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Perak sepertimana yang dititahkan kepadanya.

Persoalan kini, apakah benar tindakan Nizar menghina Sultan Perak dan yang kedua siapa sebenarnya yang telah menghina institusi Raja Melayu selama ini?

Menurut Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, tindakan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin mencabar keputusan Sultan Perak dalam penyelesaian kemelut politik di negeri itu bukan suatu bentuk penderhakaan.

Beliau berkata, atas nama Islam, setiap manusia adalah sama di sisi Tuhan dan mereka bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukan di akhirat kelak.

"Ini bukan soal Melayu (menderhaka) tetapi dalam Islam, raja atau rakyat, orang bandar, orang kampung, tak kira raja, tok guru, setaraf semuanya dan mereka bertanggungjawab kepada Allah di akhirat kelak," katanya.

Sementelah lagi Nizar tidak ada mengungkap sebarang perkataan-perkataan yang boleh ditafsir atau dilihat sebagai menghina Sultan Perak.

Apabila Nizar pada 4 Feb 2009 menyatakan dia "mohon ampun dari Tuanku dengan Sembah Durhaka", banyak pihak memutarbelitkan ayat itu dan dijadikan sandaran kononnya Nizar telah menderhakai Sultan.

Itu tahap mentaliti Melayu UMNO. Terkinja-kinja mendengar perkataan "sembah derhaka" bak belut di ketil ekornya.

"Sembah derhaka" di dalam konteks berkomunikasi dengan pihak istana sebenarnya ialah untuk melahirkan rasa "ketidak-bersetujuan" dengan titah Tuanku, dalam ertikata lain "bermohon agar dipertimbangkan semula" titah Tuanku tersebut.

Justeru tidak timbul lansung Nizar derhaka kepada Sultan sepertimana yang digembar-gemburkan oleh pihak yang cuba mengambil kesempatan walaupun Nizar enggan menunaikan titah meletakkan jawatan kerana "sembah derhaka" telahpun disampaikan.

Kenyataan Ahli Parlimen Karpal Singh yang ingin menyaman Sultan Perak untuk membela Nizar pula kemudiannya digunakan untuk menjustifikasi kononnya pemimpin Pakatan Rakyat telah menderhaka dan cuba mengaibkan Raja Melayu.

Sebenarnya immuniti raja telah terhakis hasil usaha Perdana Menteri ke 4, (Tun) Dr Mahathir. Pada waktu itu UMNO dengan bantuan media arus perdanalah yang menyokong kuat tindakan TDM apabila setiap hari menghidang dan memaparkan "pembaziran" wang negara terhadap perbelanjaan raja-raja. Disiarkan di seluruh akhbar tentang istana-istana yang dimiliki oleh setiap orang sultan dan raja serta didedahkan semua perbelanjaan yang terpaksa ditanggung negara untuk raja-raja pada ketika itu untuk memburukkan institusi raja.

Malah sewaktu membentangkan Rang Undang-undang Akta Perlembagaan (Pindaan) 1993 pada 18 Januari 1993, PM telah menyatakan:

"Sementara halangan ke atas teguran ini dikatakan akan memelihara kemuliaan Raja, tetapi apabila Raja tidak ditegur, maka ia tidak akan sedar akan kesalahan yang telah dilakukannya. Dengan itu, mungkin lebih banyak kesalahan akan dilakukan dan kesalahan ini mungkin akan menjadi lebih serius. Ini bukan sahaja akan mencemarkan kemuliaan Raja, bahkan juga boleh menimbulkan kebencian rakyat terhadap Raja. Tidaklah benar jika dikatakan larangan terhadap mengkritik Raja akan memelihara kemuliaan Raja. Sebenarnya kemuliaan Raja akan tercemar kerana larangan ini."

"Kekebalan Raja atau Sovereign Immunity adalah suatu prinsip feudal -- satu konsep kononnya `The King can do no wrong`. Mengikut Dr. Hogg dalam bukunya `Liability of the Crown` konsep ini berasas kepada alasan bahawa seorang Raja tidak boleh didakwa dalam mahkamahnya sendiri. Alasan ini sudah lama dipersoal dan ditolak oleh pakar-pakar undang- undang di Eropah seperti Adams yang merasakan tidak ada keraguan bahawa feudal lords diletak di bawah mahkamah mereka sendiri -- `No doubt at all of the subjection of feudal lords to their own courts`"

Dengan kelulusan terhadap Rang Undang-undang tersebut oleh Parlimen waktu itu, siapa sebenarnya yang telah mencabut immnuniti Raja jika bukan UMNO sendiri?

Kemudian kita melihat isu kekecohan perlantikan Menteri Besar Perlis selepas Pilihanraya Umum 2008 dimana Perdana Menteri ke 5, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan UMNO telah bertindak lebih jauh ke hedapan dengan mengeluarkan watikan perlantikan yang mana watikah hanya boleh dikeluarkan oleh pihak istana.

Tidakkah itu boleh dikatakan lebih "derhaka" kepada Raja Perlis yang mana watikah perlantikan seseorang Menteri Besar adalah tugas pihak Istana bukan oleh PM atau Presiden UMNO?

Jika Pak Lah dan UMNOnya meletakkan alasan bahawa suara ramai itu perlu dihormati dan diakui oleh pihak istana, apa pula yang menghalang UMNO untuk menerima Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang telah diterima oleh sekalian rakyat Perak?



Ia kemudiannya diikuti dengan krisis perlantikan MB di Terengganu yang semakin runcing apabila UMNO secara rasminya membunyikan gendang perang terhadap Istana Terengganu dan Sultan Mizan Zainal Abidin Shah.



"Idris Jusoh mewakili sokongan menyeluruh dari semua perwakilan yang dilantik. Ini tidak berubah. Oleh itu perlantikan orang lain (yang dibuat Istana) ke jawatan itu telah mencabul Perlembagaan," kata Abdullah.

Kenyataan Abdullah menyusuli tunjuk perasaan ahli-ahli Umno yang berang dengan keputusan Istana menolak pemimpin mereka - Pengerusi Umno Negeri Idris Jusoh - di luar perkarangan Istana Tamu, Kuala Terengganu semasa berlangsungnya majlis penerimaan watikah perlantikan Menteri Besar baru.

Juga pada hari yang sama, kesemua 23 dari 24 Adun BN bertindak memboikot majlis watikah itu. Adun-adun terbabit sepakat mengikat ikrar meneruskan tentangan dalam satu pertemuan bersama Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi di Kediaman Rasmi Seri Perdana, Putrajaya.

Abdullah Ahmad Badawi benar-benar mahu Idris Jusoh sebagai Menteri Besar Terengganu sehingga “memaksa” kesemua 22 ADUN UMNO untuk menanda tangani satu perjanjian untuk terus berdiri memberikan sokongan kepada Idris Jusoh.

Tidakkah itu lebih derhaka namanya?

Kemuncak penderhakaan ialah pada hari yang sama Ahmad menerima watikah pelantikannya, sekumpulan penyokong Idris dan 22 wakil rakyat BN berdemonstrasi membantah wakil Kijal itu dekat kediaman menteri besar Terengganu.

Beberapa orang daripada mereka menaikkan kain rentang yang menyebut “Kami nak Idris, natang”.


“Natang”, dalam loghat Terengganu, bermaksud binatang yang masing-masing sedia maklum perkataan itu ditujukan kepada Sultan Mizan yang tidak menerima Idris Jusoh yang dicadangkan oleh Abdullah.

Justeru itu sandiwara UMNO yang kononnya mereka pembela raja dan istana di dalam isu kemelut politik Perak adalah penipuan yang tiada taranya kepada rakyat di negara ini. Mereka cuba berlagak seperti doktor yang cuba merawat penyakit sedangkan mereka sebenarnya adalah sebahagian dari penyakit yang menyerang. Mereka cuba menunjukkan kononnya mereka jaguh pembela institusi Raja walhal mereka pada hakikatnya peruntuh dan penderhaka sebenar terhadap raja-raja.






Tiada ulasan: