5 Feb 2009

Najib Temui Sultan Perak Dua Kali (Kemaskini)

Datuk Seri Najib telah pun keluar dari Istana Sultan Perak dengan hasratnya untuk mendapatkan perkenan Sultan bagi menubuhkan kerajaan baru di Perak.

Turut hadir di Istana Kinta di Ipoh ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Zahid Hamidi yang merupakan Timbalan Pengerusi BN Negeri.

Najib, Pengerusi BN Perak tiba di Istana Kinta pukul 9.50 pagi tadi dan keluar 30 minit kemudian.

Sejurus selepas itu beliau menuju ke Bangunan Umno Perak untuk mesyuarat.

Namun dilaporkan rombongan Najib telah masuk semula ke perkarangan istana pada jam 10.50 pagi.

Adun Bota, Datuk Nasaruddin Hashim yang menyertai semula Umno dan tiga Adun Bebas, Jamaluddin Mohd Razdi (Benrang); Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Fong (Jelapang) turut bersama Najib untuk menghadap Sultan Perak.

malaysianinsider melaporkan YAB Datuk Seri Nizar juga turut dipanggil mengadap Sultan Perak.

Datuk Seri Najib Razak keluar dari Istana Kinta jam 11.35 pagi tadi, selepas diminta menghadap semula Sultan Azlan Shah bersama semua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN).

Thestar melaporkan Mentri Besar Perak Datuk Seri Nizar memberitahu wartawan di Bagan Serai beliau baru mendapat makluman untuk mengadap Sultan di Istana Kinta.

malaysiakini melaporkan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin meninggalkan satu majlis bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Bagan Serai kira-kira 11.45 pagi tadi.

Berita Harian : Najib mengadakan sidang akhbar dan menyatakan kini terserah kepada Sultan Perak yang mempunyai hak mutlak untuk memutuskan sama ada menerima Barisan Nasional (BN) untuk menubuhkan kerajaan baru Perak atau bubarkan DUN negeri.

TheStar: Speaker DUN Perak V. Sivakumar baru saja meninggalkan mahkamah untuk memohon perisytiharan surat perletakan jawatan tiga ADUN sebagai sah dan meminta supaya diisytiharkan 3 kerusi tersebut kosong.

Belum ada sebarang laporan samada MB Perak, sudah tiba ke Istana Kinta atau pun tidak. Mungkin dalam perjalanan. Jarak Bagan Serai ke Ipoh ialah 120km.

idhamlim: YAB MB sedang mengadap Sultan Perak.

malaysianinsider: Najib datang semula dengan 31 ADUN mengiringinya ke Istana Sultan Perak.

TheStar: MB Perak meninggalkan Istana Kinta dan menyatakan Datuk Seri Anwar akan memberikan sidang akhbar di kediamnya jam 3 ptg

TVANTARA: Najib meninggalkan ibu pejabat UMNO. Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin meninggalkan istana Kinta jam 1.05 tengah hari tadi selepas menghadap Sultan Perak 15 minit kemudiannya.

Menteri besar itu bersama Setiausaha Agung DAP Lim Kit Siang dan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadual mengadakan sidang media jam 3 petang.

TAMAT KEMASKINI

Sementara itu, Tengku Razaleigh Hamzah menyatakan bahawa tindakan Najib yang terburu-buru akan mengakibatkan pengundi menjadi marah di seluruh negara dan akan menolak Barisan Nasional (BN) dengan lebih dasyat di dalam pilihanraya umum akan datang jika tidak berlaku pilihanraya peringkat negeri Perak.

Tengku Razaleigh menambah, rakyat tidak akan percaya bahawa lompatan beberapa orang ADUN ke BN itu adalah jujur, menjelaskan lompatan mereka bermula dari "kehilangan yang penuh misteri, putaran pendirian yang tiba-tiba, dengan alasan yang begitu lemah pula".

"Lompatan itu mungkin atau mungkin tidak akan menukarkan kerajaan Perak yang ada tetapi ramai di kalangan kita (UMNO) telah berperangai seolah-olah telah berlaku pertukaran kerajaan kepada BN dalam sekelip mata."

"Lompatan bukan pembentukan sesebuah kerajaan, tetapi pilihanraya. Kerajaan dibentuk setelah rakyat menentukan pilihannya melalui sistem pilihanraya yang bebas dan adil."

"Dewan Undangan Negeri bukan sebuah pasar jual daging dan kerajaan bukan pula sesuatu yang digantung untuk dilelong," tambahnya.

dikemaskinikan setiap masa. tulisan merah adalah berita yang terkini

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

menteri besar perak tak ada polis pengiring ke ?