27 Mac 2008

MT UMNO terima Ahmad Said Sebagai MB Terengganu

Majlis Tertinggi (MT) UMNO hari ini memutuskan menerima pelantikan Ahli Dewan Undangan Negeri Kijal, Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru.

Demikin dilaporkan akhbar Utusan Online pada pukul 7.36 ptg tadi. Berita tersebut turut dilaporkan oleh Malaysiakini. Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di ibu pejabat parti di Menara Dato' Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

Mesyuarat juga memutuskan Pemilihan UMNO tidak akan ditangguhkan, demikian keputusan Majlis Tertinggi (MT) parti itu yang bermesyuarat di PWTC di sini petang ini.

Laporan penuh malasiakini

Majlis Tertinggi Umno sepenuhnya menyokong pelantikan menteri besar baru Terengganu Datuk Ahmad Said, kata seorang anggota majlis itu.

"Tiada seorang pun (ahli MT) yang bantah," katanya kepada Malaysiakini.

Susulan itu, presiden Umno Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengarahkan bekas menteri besar Datuk Idris Jusoh menerima pelantikan yang dibuat oleh pihak istana.

Idris, sebagai ketua perhubungan Umno negeri, dan dua lagi ahli MT dari negeri itu turut hadir.

Ketua bahagian Marang, Datuk Abdul Rahman Bakar, dan ketua Hulu Terengganu, Datuk Tengku Putera Tengku Awang, antara tokoh Umno negeri yang menolak Idris.

Mesyuarat itu, yang diadakan di ibu pejabat Umno mulai pukul 3 petang, berlangsung lebih tiga jam.

Abdullah juga mengumumkan Ahmad sebagai menteri besar dalam sidang medianya selepas mesyuarat itu.

Beliau juga mengumumkan Umno akan mengadakan pemilihan agung 16-20 Disember.

Pertandingan peringkat cawangan dan bahagian bermula 17 Julai, katanya.

Tiada ulasan: