24 Feb 2008

Rangkuman BERITA PILIHANRAYA TKO

Oleh GB

a12.00 TGHARI
Dua kerusi DUN dan 6 Parlimen telah dimenangi oleh BN.

Sementa

Satu kerusi DUN di Selangor setelah calon ganti PKR ditolak kerana borang pencalonannya tidak lengkap kerana tidak membayar duti setem. Calon asal PKR Suzaimi Salam tidak muncul hingga ke saat pencalonan ditutup.

Bugaya

Datuk Ramlee Marbahan menang tanpa bertanding di DUN Bugaya, Sabah.

Pengerang - BN

Datuk Azalina Othman Said menang tanpa bertanding kali ini, seperti dalam pilihanraya 2004, bagi kerusi parlimen Pengerang.

Kalabakan - BN

Hanya calon BN, Datuk Abdul Ghapur Salleh, menyerahkan borang pencalonan di pusat penamaan calon bagi kerusi parlimen Kalabakan setelah tempoh pencalonan ditutup.

BN Sarawak - menang empat kerusi

Kerusi-kerusi parlimen Tanjung Manis, Selangau, Kapit dan Kanowit dimenangi BN tanpa bertanding.


12.15 ptg TKO difahamkan UMNO menggunakan taktik kotor dengan menaja calon Bebas bertujuan untuk mewujudkan pertandingan 3 penjuru di Palimen Kuala Terengganu dimana Maimun Yusuf, berusia 89 tahun bertanding atas tiket calon bebas di Parlimen Kuala Terengganu sekali gus menyaksikan pertandingan tiga penjuru dengan calon BN dan Pas.

Parlimen Kuala Terengganu menyaksikan perlawanan di antara Maimun Yusuf menentang Datuk Razali Idris (BN) dan Mohamad Sabu (Pas).


12.20 ptg - Kawasan Parlimen Putrajaya menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dengan calon PAS, Mohamad Noor Mohamad.


12.30 ptg - Pengerusi UMNO / BN, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan ditentang calon Pas, Subri Md. Arshad pada pilihan raya umum kali ini di Kepala Batas.

12.35 ptg - Bagi kerusi Parlimen Tumpat, penyandang dari parti PAS Dato' Kamarudin Jaffar akan menentang calon muda BN, Ashraf Wajdi Dusuki, sementara di Dun Pasir Pekan, Timbalan Menteri Besar Kelantan, Dato'Ahmad Yakob (PAS)n akan ditentang oleh calon BN, Mohd Noor Yaakob.


Di Dun Kelaboran, Ketua Pemuda PAS Kelantan yang juga penyandang kerusi akan menentang calon BN, Wan Hanapi Wan Daud, sementara di Dun Wakaf Barum calon PAS, Che Abdullah Mat Nawi akan menentang Mohd Rosdi Abdul Aziz dari BN.


Di Dun Pengkalan Kubor pula calon Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Hassan Berahim akan menentang calon BN, Noor Zahidi Omar.


Terdapat bantahan yang dibuat wakil PAS terhadap calon BN pertamanya ke atas Ashraf Wajdi berikutan kekeliruan alamat tetap dan alamat suart menyurat, begitupun bantahan ditolak.


12.40 ptg PAS menang tanpa bertanding bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kijang di Kelantan apabila pencalonan calon Barisan Nasional (BN) ditolak.

Calon PAS, Wan Ubaidah Omar menang tanpa bertanding apabila pencalonan calon BN, Mustopha Ahmed ditolak.

Sebelum itu, PAS memprotes pencalonan Mustopha kerana beliau telah menerima notis bankrap Majlis Amanah Rakyat (MARA) ke atasnya pada 25 November 2005.


SPR akhirnya menerima protes itu.


DUN Kijang berada dalam Kawasan Parlimen Pengkalan Chepa



12.45 ptg
Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Awang ditentang oleh Setiausaha Politik Menteri Besar Terengganu, Dato' Dr Ahmad Ramzi Mohamad Zubir bagi kerusi Parlimen Marang.

Di kerusi Dewan Undangan Negeri Rhu Rendang, beliau ditentang oleh Ketua Pemuda Umno Bahagian Marang, Razali Idris.



12.50 ptg Dun Alur Limbat, Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Mustafa Ali, yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu, ditentang Alias Abdullah.


Di Bukit Payung, Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah ditentang calon BN oleh Zaidi Muda.

Manakala AJK PAS Kawasan Marang, Mohd Draman menjadi calon PAS di Dun Pengkalan Berangan ditentang oleh Yahya Khatib Mohamad.


12.55 ptg Ketua Puteri UMNO, Datuk Noraini Ahmad akan menghadapi pertandingan satu lawan satu dengan calon Pas, Faisal Ali bagi merebut kerusi Parlimen Parit Sulung.


1.00 ptg SAHIH! PAS MENANG TANPA BERTANDING DI KIJANG. DEMIKIAN LAPORAN NTV7 SEBENTAR TADI.


1.05 ptg - "Saya proksi kepada penduduk Lembah Pantai, bukan proksi kepada ayah saya", demikian kata Nurul Izzah yang menentang Datuk Shahrizat Jalil dan calon BEBAS N Periasamy di Parlimen Lembah Pantai.


1.35 ptg Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman akan ditentang oleh Yang Dipertua Pas kawasan Ledang, Rusman Kemin dalam kerusi DUN Serom pada pilihan raya umum kali ini.


2.15 ptg Timbalan Presiden PAS, Ust Nasharuddin Mohd Isa akan menentang Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussindalam pertandingan dua penjuru di kerusi Parlimen Bachok pada pilihan raya umum 8 Mac ini.


2.20 ptg Calon PAS Parlimen Titiwangsa (P119), Dr Lo' Lo' Dato' Mohamad Ghazali melahirkan rasa kesal dengan tindakan Pegawai Pengurus Pilihan Raya yang menolak bantahan mereka terhadap calon Barisan Nasional (BN) berhubung peraturan 'stamping' (mematikan setem pada borang Akuan Bersumpah) dan pembayaran wang deposit melalui cek oleh calon BN.


3.15 ptg Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid bakal berdepan dengan Pengerusi Badan Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Kedah, Zamri Yusuf bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Pedu.


3.21 ptg Di Pahang kesemua calon BA, 12 parlimen dan 35 Dewan Undangan Negeri (Dun) bertanding dalam pilihan raya umum pada 8 Mac nanti.


Tiga kawasan Dun bagaimanapun berlaku pertandingan tiga penjuru melibatkan calon bebas iaitu Dun Damak, Dong dan Mentakab. Kerusi Dun Damak diwakili KeADILan, begitu juga Dun Dong manakala Mentakab diwakili DAP.


Pesuruhjaya PAS Pahang Pahang, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man bertanding di Dun Jengka, beliau ditentang calon BN, Wan Salman Ismail.


dikemaskini sentiasa. Sila refresh setiap 15 minit

Tiada ulasan: