26 Okt 2016

"Tak Dapat Digambarkan Keadaan Jika Api Merebak Ke Blok Pediatrik" - KP Kesihatan

KP Kesihatan kongsi cerita suka duka di HSA

Hari ini saya diingatkan mengapa kita - rakyat Malaysia - adalah yang terbaik. Seorang doktor di Hospital Sultanah Aminah menceritakan kembali pengalamannya:

Hari ini adalah detik hitam untuk kita. Kita berdepan tragedi terburuk yang boleh terjadi ke atas sebuah hospital. Saya berterima kasih kepada semua pihak yang menghubungi dan meninggalkan pesanan untuk saya.

Ingatan anda kepada saya amat dihargai.


Saya berterima kasih kepada semua pihak yang membantu kami mengharungi detik ini. Ingatan khusus juga kepada:

* Allah kerana menyelamatkan semua bayi saya. Tak ada kata-kata dapat menggambarkan keadaan jika api merebak ke blok pediatrik

* Rakan sekerja dan pegawai perubatan (MO)

Kepada semua, terutama rakan sekerja wanita di wad saya hari ini. Apabila kebakaran bermula mereka mengetepikan kepentingan sendiri dan memberitahu pegawai perubatan lelaki: "Kamu semua pergi selamatkan pesakit. Lakukan apa yang perlu. Mereka perlukan orang untuk memindahkan pesakit. Kami akan uruskan pesakit bayi".


MO saya hari ini memandang saya ketika lawatan ke wad dan berkata: "Anda tak boleh fokus hari ni, kan Muhaimin? Anda mahu ke sana membantu. Pergilah. Jaga diri."

Dan begitulah bagaimana kami semua membantu di jabatan jecemasan dan bahagian lain hospital.

* PPK (Pembantu perawatan kesihatan), jururawat dan MA (pembantu perubatan)

Kepada semua PPK saya. Anda tidak tahu peranan dimainkan mereka hari ini. Sesetengah mereka membawa tangki oksigen dari satu tempat ke satu tempat tanpa mempedulikan keringat bercucuran semata-mata untuk memastikan semua orang selamat.


Saya tahu sesetengah mereka mengalami osteoathritis namun mereka begitu gagah hari ini. Jururawat dan MA begitu cekap sehinggakan sesetengah arahan dijalankan tanpa perlu disuruh.

Semua orang tahu apa yang perlu mereka lakukan. Sesetengah mereka mengorbankan waktu makan tengah hari semata-mata memastikan tiada pesakit terbiar di wad-wad baru.

* Anggota bomba

Mereka adalah orang paling berani yang meredah api untuk cuba menyelamatkan pesakit kami. Sebahagian mereka kelihatan begitu penat dalam seragam dan peralatan berat. Mereka adalah wira tidak didendang hari ini.


* NGO (pertubuhan bukan kerajaan)

Tzu Chi, Jabatan Amal, ARIF, dan banyak lagi. Terima kasih untuk bekalan air dan makanan. Malah McDonalds datang dan memberikan burger kepada semua orang. Dalam tempoh kurang dari tiga jam bantuan tiba tanpa henti sehingga kami terpaksa mengedarkan semula makanan itu ke jabatan-jabatan lain.


* Pegawai yang tidak bertugas

Ramai rakan pegawai perubatan pelatih dan jururawat, MA dan PPK yang tidak bertugas datang ke hospital dengan pakaian sukan untuk membantu. Anda tahu betapa berharganya hari cuti kepada kami.


Saya dapat berehat seketika untuk minum hari ini selepas seorang rakan saya yang baru selesai bertugas pada syif malam datang dan mengambil alih tempat saya. Sesetengah daripada mereka datang dengan mata merah dan wajah kepenatan (kerana belum cukup rehat). Semoga Allah membalas semua kebaikan kalian.

* Doktor pakar

Saya meletakkan mereka di bahagian akhir kerana rasanya mereka berhak mendapat satu daripada penghargaan terhebat. Dapatkah anda bayangkan bagaimana menguruskan sebuah wad yang dibina untuk pesakit unit rawatan rapi, ortopedik, pembedahan, neuro dan sebagainya dalam tempoh kurang dari 30 minit?


Doktor-doktor pakar adalah petugas paling tenang di dalam wad. Mereka menguruskan pelatih dan pembantu perubatan, memberi arahan lenkap dan meletakkan semua petugas di tempat yang betul supaya semuanya berjalan lancar.

Daripada memberi arahan kepada pelatih perubatan mengambil darah hingga mengarahkan jururawat kanan membuat semakan, mereka berjaya menyempurnakan tugasan itu dan mengubah suasana kelam-kabut kepada keadaan terkawal.

Terima kasih kerana menunjukkan kepada kami kepimpinan yang baik.

Marilah kita berdoa untuk yang terkorban. Semoga roh mereka bersemadi dengan aman.

* Catatan ini disiarkan di akaun Facebook Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Datuk Dr Noor Hisham bin Abdullah








FEATURED ADS


8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hanya Allah yg akan membalas semua pengorbanan wira tak bernama..
mereka ini yg wajib dikurniakan darjah kebesaran & bukannya artis2 yg ntah hapa2

Tanpa Nama berkata...

Bukan tidak menghargai pengorbanan bomba dan polis tetapi apa yang di lalui oleh kakitangan hospital ini adalah di luar jangkaan dan berlaku kali pertama kepada mereka sedang kan pihak bomba sudah berpengalaman dengan asap dan api beberapa kali. Ingat bomba juga di persiapkan dengan pakaian keselamtan.

Mereka semua adalah rakyat Malaysia yang terbaik.

Terima kasih.
Terima kasih.
Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Hari ini salah seorang saudara mangsa merayu supaya di bina lebih banyak hospital yang lebih selesa kerana menurutnya keadaan yang sempit adalah salah satu sebab kesukaran untuk selamat dari kebakaran bangunan tersebut.

Kali ini bernasib baik kerana jumlah mangsa yang terkorban hanya sedikit.

Tetapi sekira nya keadaan hospital seperti sekarang di biarkan sahaja tidak mustahil kejadian lebih buruk boleh berlaku.

Salah-satu sebab ialah pembinaan hospital baru memakan masa bertahun-tahun. Amat dikesali sekira nya kerajaan sengaja melengah-lengah kan pembinaan hospital baru untuk di jadikan modal pilihanraya.

Selain itu mendahulukan majlis perkahwinan anak pemimpin dan lawatan isteri pemimpin ke luar negara menyumbang kepada keadaan hospital yang sesak





Tanpa Nama berkata...

How would you prevent fire from spreading to the paediatric ward? Don't bank on the Fire Services Dept only. What is your role?

Malaysiabaru berkata...

Baru jer aku komen 4hari lepas pasal Najib potong bajet hospital

Kerana rm1 di potong nak ganti acond plug suis wayar takde bajet

Ini Najib punya negara di mana hospital bukan lagi tempat paling selamat d Malaysia

Jom ke hospital untuk mati katak !!!

Potong lagi bajet!!!

Tanpa Nama berkata...

Alangkah baiknya setiap tahun peruntukkan duit BRIM tu utk bina lebih byk hospital dan peralatan perubatan moden.

Nyawa dan kesihatan rakyat sepatutnya lebih utama dpd meraih undi mll brim.

abrarmujahideen berkata...

Adakah pertama kali berlaku dlm sejarah negara elepas merdeka??

Tanpa Nama berkata...

Anda2 semua wira2 tanpa berkepentingan diri berkorban demi keselamatan pesakit2 anda semua syabas kakitangan hsa dan NGO serta yg membantu..moga Allah memberkati anda semua..