21 Ogo 2016

MO1 Mungkin Pokemon Yang Paling Sukar Ditangkap -updated

Rakyat Malaysia diminta menyertai perhimpunan #TangkapMO1 pada 27 Ogos supaya mereka boleh menangkap Malaysian Official 1 (MO1) seperti menangkap Pokemon.

“Saya ingin bertanya, bagaimana kita tangkap MO1, kerana Malaysian official 1 masih belum diketahui,” kata aktivis sosial Hishamuddin Rais.

“Jadi saya nak tanya anak-anak muda, dapatkah kita tangkap MO1 pada petang itu? Kerana itu saya menyeru seluruh rakyat Malaysia datang beramai-ramai, kita tangkap dia (MO1) macam kita tangkap Pokemon,” katanya dalam sidang akhbar yang diadakan bersama BERSIH dan sembilan NGO lain.


Pengarah Eksekutif Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4) Cynthia Gabriel turut bersetuju dengan Hishamuddin dan secara berseloroh berkata MO1 mungkin adalah Pokemon paling sukar ditangkap.

Sidang akhbar itu diadakan oleh NGO-NGO berkenaan untuk menyatakan hasrat mereka menyokong perhimpunan #TangkapMO1 oleh kumpulan yang dikenali sebagai Gerakan Anak Muda.

NGO lain ialah Suara Rakyat Malaysia (Suaram), C4, Pusat Komas, Lawyers for Liberty (LFL), Persatuan Hak Asasi Manusia Kebangsaan (Hakam), Persatuan Peguam Wanita, Sister in Islam (SIS), Empower dan Ikram Malaysia.

Kumpulan itu menggesa polis memudahkan Gerakan Anak Muda yang membincangkan aturcara protes dengan pihak berkuasa hari ini.

Mereka juga berjanji untuk menyediakan sokongan undang-undang kepada peserta yang menyertai perhimpunan berkenaan.

“Kebebasan untuk berhimpun secara aman adalah hak yang dijamin untuk semua rakyat Malaysia di bawah perlembagaan persekutuan. Hak ini boleh digunakan untuk semua rakyat Malaysia, termasuk belia dan pelajar.

“Untuk tujuan ini, kami menyeru kepada Polis Diraja Malaysia memberikan kerjasama sepenuhnya dan membenarkan perhimpunan itu berlangsung secara aman,” kata 10 NGO itu dalam satu kenyataan media bersama yang dibacakan pada sidang akhbar tersebut.

Kumpulan itu turut mengecam penahanan aktivis pelajar Ariffin Amin oleh polis bantuan Universiti Teknologi Mara (UiTM) hari ini kerana menganjurkan taklimat mengenai isu-isu 1MDB dan MO1. – mk


Pemuda Pakatan Harapan bersama mahasiswa tangkap #MO1


Pemuda Pakatan Harapan akan menggerakkan seluruh jentera sebagai tanda solidariti terhadap perhimpunan aman '#TangkapMalaysianOfficial1' 27 Ogos ini.

Dalam sidang media bersama di ibu pejabat pejabat PKR, Petaling Jaya, mereka menyatakan kesediaan untuk memberi sokongan mobilisasi, keselamatan dan perundangan terhadap himpunan tersebut.

Mereka juga meminta kerajaan memberi ruang kepada anak muda dan mahasiswa untuk bersuara kerana mendakwa suara mereka suara kuasa ketiga yang bebas daripada kepentingan politik.

“Diingatkan kepada Kerajaan Malaysia, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan para pentadbir universiti supaya memberi ruang kepada mahasiswa dan anak muda bersuara.

“Suara mahasiswa adalah suara kuasa ketiga yang bebas daripada kepentingan politik yang akan menjadi pemangkin untuk mencapai negara lebih sejahtera,” katanya ketua Pemuda Amanah Nasional Mohd Sany Hamzan dalam sidang media tersebut.

Pemuda Pakatan juga merakam ucapan tahniah kepada anak muda dan mahasiswa yang memulakan usaha '#TangkapMalaysianOfficial1'.

“Semoga usaha ini akan menjadi pemangkin untuk kita mencapai impian Malaysia yang lebih sejahtera. Ayuh anak muda Malaysia, kita turun ke himpunan '#TangkapMalaysianOfficial1',” katanya.

Turut bersama dalam sidang media tersebut ialah Ketua Angkatan Muda Keadilan, Nik Nazmi Nik Ahmad dan Ketua DAPSY Kebangsaan, Wong Kah Woh.

Sementara itu, Nik Nazmi berkata, Malaysia perlu diselamatkan daripada kepincangan urus tadbir membimbangkan ekoran laporan Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (US DOJ) berkenaan penyelewengan wang melalui 1MDB.

“Tiga individu yang didakwa bertanggungjawab disebut dengan jelas dua daripadanya Rizza Aziz dan Jho Low, namun seorang lagi hanya dinyatakan sebagai Malaysia Official 1.

“Dipercayai individu di sebalik nama Malaysia Offical 1 yang disebut 32 kali dalam laporan US DOJ menjadi dalang dalam menyusun atur dan menerima ratusan juta dari 1MDB ke akaun peribadinya,” katanya.

Gabungan #TangkapMO1 merupakan usaha sekumpulan mahasiswatempatan bagi mendesak penangkapan individu yang didakwa sebagai MO1.

Gabungan itu turut menyatakan tuntutan mereka supaya semua institusi awam seperti PDRM dan SPRM daripada bebas cengkaman dan campur tangan politik UMNO BN.
-MD


ULASAN GB

Pokemon beranama MO1 itu lebih mudah untuk ditangkap jika lebih ramai yang turun perhimpunan aman '#TangkapMalaysianOfficial1' 27 Ogos.

Tangguhkan semua aktiviti lain. Ayuh jom tangka MO1.



FEATURED ADS




11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mohon rakyat Malaysia yg pintar....cipta 1 game tuk semua rakyat msia......"Tangkap MO1"

Anony berkata...

Kita boleh cari Pokemon di mana-mana melainkan di MINDEF yang telah diisytiharkan sebagai Pokemon No-Go Zone.

Unknown berkata...

PokěmoH

Unknown berkata...

Pokĕmon bibir merah

Tanpa Nama berkata...

Nak tangkap pokemon MO1 memang lah susah.
Kena tangkap pokemon Riza dan Jho Low.
Tangkap Arun Kandar.

Tangkap Penasihat 1MDB.

Tanpa Nama berkata...

Semasa #tangkapmo1, kena ikut gelagat orang buru pokemon.

Oleh kerana MO1 tidak didedahkan maka sudah tentu dilarang meletak gambar Najib atau menyebut nama Najib.

Salah satu cara ialah dengan memberi nama pada pokemon yang di buru dengan nama seperti Bijan. Pekanmon. Mongolia. Bugismon.

Unknown berkata...

Salam;

Tahiah pemuda Amanah!!

Tanpa Nama berkata...

Nik abdoh tak ikut sama ker??
Saja nak tanya

Tanpa Nama berkata...



Siratol MUSTAQIM...Lurus Ber CAHAYA
Menerangi JALAN...Meng"AGUNG"kan Yg"SATU
Menerangi SYSTEM...Integrity Yg"ESA
Menerangi SEMANGAT...Ber SATU dan PADU
Menerangi PUNCAK...Minda Yang Ter BUKA
Menerangi KEGELAPAN...Yg Lemas MEMBELENGU
Menerangi UNIVERSE...Kepersada KeAgungan"NYA


CAHAYA Yg Lurus...Cahaya Yg"SATU
Menerangi KEGELAPAN...Yg Lemas memBELENGU
Menerangi KEZALIMAN...Bak Tersiksa Di PAKU
Menerangi MINDA...Yg Ter TIPU-Keliru & BUNTU
Menerangi HAKIKAT...Bodoh-TOLOL-DUNGU-Kelabu
Menerangi EGO...Aku Aku Aku dgn Fitnah-BUAS-Nafsuku
Menerangi EGO...Yg SOMBONG-Angkuh Khadrat AMANAH Setinggi7Integrity-Transparency Yg"SATU


Menerangi EGO...Aku dan Akulah Yg 'Special' Skali
Menerangi EGO...Bhw TUHAN Itu brsamaKu Skalipun Aku FITNAH-menCURI

Menerangi EGO...Seolah2 TUHAN Itu Merestui Sgl BEJAT & Keji



Tanpa Nama berkata...

kita risau mo1 tu ada hubungkait dgn isis. orgnya pun kita tk pasti

duit dirompak byk bahaya utk negara. kita harap sgt lah perdana menteri ambik tindakan pd mo1 kerana dia bahaya utk keamanan negara.

joetamchi berkata...

PokeMO1....pekanMon
PokeMah....puakaMon