11 Jul 2016

Mat Taib Sokong Pandangan Husam

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhamad Muhamad Taib setuju dengan pandangan Datuk Husam Musa mengenai New Politics atau Politik Baru di Malaysia bahawa rakyat negara ini perlukan muafakat baru.

Bagi bekas naib presiden Umno itu berpendapat, dengan memilih parti lama tidak banyak yang boleh diubah walaupun hasrat untuk berubah ada.

"Saya melihat untuk Malaysia menjadi lebih dinamik dan maju di masa hadapan rakyat hendaklah berani berubah untuk memilih parti baru untuk mentadbir negara dengan mendepankan tokoh-tokoh muda untuk menerajui negara," katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Husam, bekas naib presiden Pas yang popular tetapi dipecat oleh parti itu dalam ucapannya di Kota Bharu semalam berkata, rakyat Malaysia pada masa akan datang ada dua pilihan dalam memilih parti mana yang akan mentadbir negara ini.

Satu kekal dengan Barisan Nasional atau kedua memilih gabungan parti-parti baru seperti Pakatan Harapan.


Memilih BN bererti memilih parti yang sedia ada yang sudah lama memerintah, katanya. Ada pihak suka memilih parti yang lama yang sudah dikenali sejak dari dahulu.

Ada pihak terutama golongan muda mahu berubah dan lebih berminat kepada pimpinan baru dengan aspirasi baru.

Bagi Muahamad, dengan memilih parti lama tidak banyak yang boleh diubah walaupun hasrat untuk berubah ada.

"Orang lama biasanya sudah selesa dengan cara sedia ada. Sukar untuk berubah atau sukar untuk perbaharui corak pemerintahan.

"Pimpinan Parti baru lebih mudah untuk berubah. Lebih senang untuk memulakan cara baru yang lebih baik," katanya lagi. Katanya, mereka akan lebih mahu untuk berubah walaupun bukan semua akan berjaya mengubah diri mereka sendiri. -Malaysia Dateline


ULASAN GB

Pihak PAS dan UMNO kini silih berganti menghentam Husam Musa. Kalau UMNO hentam Husam GB tak berapa hairan, tetapi apabila PAS menghentam Husam kita rasa pelik sedikit seolah-olah Naib Presiden PAS itu lansung tiada jasanya terhadap PAS.

Namun sokongan rakyat kepada Husam khususnya Kelantan masih padu. Sambutan yang begitu ramai rakyat Kelantan di Majlis Raya PERANTAU dan Dialog AMANAH di Kota Bharu malam kelmarin membuktikan Husam mempunyai sokongan yang kuat dari rakyat Kelantan.

PAS sebenarnya telah tersilap langkah menyingkirkan Husam, malah tindakan pemecatannya juga merupakan titik kehancuran PAS sendiri di Kelantan.

Kita yakin, Husam pada bila-bila masa selepas ini akan mengumumkan penyertaannya sebagai ahli AMANAH.

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sebaik-baiknya biarlah muafakat baru ini bermula dengan AMANAH, PKR dan DAP.

Tidak cukup membangkitkan isu-isu dan memiliki keberanian yang ada..

Bukan sekadar cukup dengan persetujuan pembahagian kerusi dan jawatan dalam pentadbiran negeri ..

Jika muafakat baru ini tidak ada, PH pun sama lemau nya macam kueh raya nanti ..

Ada persetujuan atau ada perbincangan belum tentu ada muafakat. Itu lah yang datang ke otak fikiran saya apabila Husam memberi pandangan perlu nya ada muafakat baru.

Sekarang baik PKR DAP atau AMANAH mempunyai identiti sendiri dan dasar masing-masing, apa kira nya ketiga-tiga nya mengubah sedikit sebanyak supaya ketiga-tiga nampak sama. Begitu juga cara membangkitkan isu biarlah nampak sama.

Cara Husam hampir sama dengan cara Anwar Ibrahim. Tetapi cara Azmin Guan Eng, Mat Sabu dan lain-lain, antara mereka jauh sangat beza nya.

Sama kan lah tahap kejujuran dan keyakinan kerana ia nya adalah sangat penting.

Lagi satu, pesanan kepada pemimpin PKR .. mengusik orang melayu samalah mengusik orang melayu dalam PH.. Mencela orang Cina atau melecehkan orang India samalah mencela atau melecehkan orang cina dan India dalam PH.



Malaysiabaru berkata...

Sebenarnya husam sendiri perlu berani

Berani utk ajak rakyat Kelantan berhenti undi party zumud party ketinggalan zaman.
Selepas mik Aziz pas sudah hilang aura... Ramai yg benci pemimpin pas dari menyukainya..

Husam perlu jelajah Kelantan bgvtau pemimpin pas selepas era Nik Aziz jauh menyelewwng lebih kpd melayu utk meleayu. Bukan nak dakwah islam kpd bukan islam. Nak menakutnakutkan yg jelas bukan ajran islam!!!

Mat taib yg dah makan asam garam pun azmin ayun ali tak nak dengar

Pecat exco pIS ! Dan tubuhkan politik baru! Kami setuju dgn TULANG BESI yg rakyat akan kembali sokong amanah apabila PiS sudah tiada jawatan dlm kerajaan negeri .

Azmin tolak tepi impian nak jadi hero dlm arus politik negara bersama pas dan umno. Walaupun kartel azmin dan warlord umno dah nampak serasi siap JV bisness lagi... Tawakal kpd allah dan dgn izinnya jawatan mb akan kekal d tgn azmin setelah pIS d pecat dari kerajaan negeri...

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin pas yg menhancurkan pas dengan memilih umno sebagai kawan politik..

Tanpa Nama berkata...

Pesanan kepada semua pemimpin PH...

Maaf.

Tanpa Nama berkata...

Dalam hal PAS di Selangor, ada juga kemungkinan tangan Azmin terikat. Nampak nya seolah-olah ada pengaruh dari Istana yang menjadi halangan pada Azmin.

Bukan kah baru-baru ini khutbah raya menyampaikan tajuk RUU ?

Selalunya khutbah mengingatkan jemaah mengenai fitrah seolah-olah kita baru di lahirkan dan jangan buat dosa ..

Jika kuasa dan keputusan 100% dalam tangan Azmin memang Azmin bersalah.

Tidak ada dari pemimpin DAP atau AMANAH yang desak secara terbuka meminta PAS dipecat ?

Malaysiabaru berkata...

11.21

Tiada alasan tangan di ikat atau kpla b* di ikat

Sampai nak salahkan istana?

Aznin naik pun istana tangguh 2mgu?

Mcm d Kedah settle jugak... Kita tengok yg pIS nak join azmin atau kartel azmin nak join pas dan umngok.

Sultan tidak bangang.. Bila sultan tya setiap seekor adun.. Syltan dpt jawapan... Taklan sultan nak picit telur pkr paksa sokong pIS?

Ke DUN juga akhirnya sultan nk ckp apa??? Elooo ni constitutional monarchy bukan Arab Saudi mak bpk punya negara... Atau Brunei..

Jgn bagi asal... Settle sekarang jgn tgu pru14..,byk tawakal dan berdoa min. Mohon tuhan kamu sembah menyebelahi kamu? Jika tuhan kamu tak bg terima jelah ada hikmah.

Tapi cuba pun min tak mahu.. Mana telur ko min

Tanpa Nama berkata...

Min dgn Khalid brahim ni perangai sama je.pkr la terperangkap xleh g mana2. Dpt pemimpin yg rakyat pun xsuka last2 bn rampas semula selangor nt ph pun xdpt nk berkembang.sepatutnya selangor blh dijadikan negeri contoh terbaik ph utk menawan negeri2 yang lain.ni nampak sgt demi kuasa min xberani bertindak tegas terhadap pas yg jelas mengkhianati pr.rakyat melihat sama je la pkr ngan umno.yang busuk yg buruk pun disimpan utk kekal berkuasa.last2 rakyat undi umno jg.rakyat juga la nganga bayar gst.pemimpin apa nk kisah semua kayaraya

Tanpa Nama berkata...

Ini kira macam serupa itu 'pegbom berani mati' lah..

Samada PAS yang mampos atau PKR (PH) yang mampos.

Mungkin PAS Selangor akan isytihar bergabung dengan UMNO seperti mana sekarang ini PAS berada bersama dengan PH di Selangor.

Supaya peluang PH menang di Selangor akan menjadi lebih sukar.

Itu cerita kalah menang .. tapi ikut prinsip dan pendirian politik baik PH BN atau Blok Ketiga, memang patut di pecat !

Azmin kena buat apa yang sepatutnya dia kena buat sebagai Naib Presiden PKR, dan Sultan akan buat ikut apa yang baik bagi Sultan. Tapi Azmin tidak boleh bertolak ansur atau bagi alasan kapala b* kena ikat.. selagi tak buat selagi itu kena ikat ..

Pemuda parit kings berkata...

Nk baik pulih pas memang sukar...jgn pandang belakang la bro...jom sokong amanah!!!buang masa dok fikir org yg tiada pendirian...mana2 bekas pemimpin political yg tiada hala tuju lagi...usah dilayan...bg saya diorg ni lembab!!!!negara nk hancur pun nk main2 Lagi...ada otak cepat sikit buat keputusan...jgn nk buat rakyat sudah!!!celakalah pemimpin yg menyusahkan rakyat!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Tawaran umno bn pd Pas lebih lumayan jika dibandingkan ketika bersama pakatan rakyat dulu.