13 Okt 2015

Jika Najib Bersalah, Bukan Sekadar Digari Malah Patut Dipenjarakan

SPRM dedahkan siasat individu paling berkuasa di Malaysia

Bekas Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pengurusan dan Profesionalisme) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Seri Zakaria Jaffar mendedahkan agensi itu kini sedang melakukan siasatan terhadap individu paling berkuasa dalam negara.

Zakaria yang secara rasminya bersara hari ini berkata, siasatan SPRM merujuk kes SRC International dan dana RM2.6 bilion.


SRC International merupakan anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang mempunyai kaitan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Manakala skandal derma RM2.6 bilion didedahkan dalam laporan The Wall Street Journal (WSJ) di mana ianya disalurkan dalam akaun peribadi Najib.


"Sepanjang saya berkhidmat di BPR dan SPRM, saya tidak pernah terfikir dan terlintas pada diri saya yang SPRM akan menghadapi cabaran terbesar dan paling hebat seperti yang dilalui sekarang," katanya merujuk kepada Badan Pencegah Rasuah.

"Semua sedia maklum SPRM sedang menjalankan siasatan paling besar sejak 1967. Oleh itu pegawai- pegawai yang terlibat dalam siasatan kes ini harus diberi sokongan dan suntikan semangat kepahlawanan untuk berjuang di medan yang paling sukar ini.

"Kita berhadapan dengan satu siasatan yang melibatkan orang paling berkuasa dalam negara,"
katanya ketika berucap dalam majlis persaraannya di Akademi SPRM di Kuala Lumpur hari ini. -TMI


Khairuddin mahu lawan hingga tangan Najib bergari

Bekas pemimpin akar umbi Umno Datuk Khairuddin Abu Hassan dan peguamnya Matthias Chang berikrar akan berdepan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak habis-habisan.

Hadir dalam pakaian oren lokap, mereka memasuki mahkamah sambil melambai tangan yang bergari dan sempat melontar senyuman kepada hadirin.

“Saya akan pastikan tangan Najib bergari,” kata Khairuddin kepada penyokongnya yang hadir.

Chang berkata mereka tidak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah.

Beliau yang sudah lima hari mogok lapar bagaimanapun tampil dalam keadaan baik.

Khairuddin dan Chang hari ini dituduh di mahkamah atas cubaan mensabotaj perkhidmatan kewangan dan perbankan negara ini.

Mereka didakwa bawah Seksyen 124L Kanun Keseksaan, yang dibaca bersama Seksyen 34 akta yang sama.

Pendakwaan itu susulan laporan polis mereka di Perancis, England, Switzerland, Hong Kong dan Singapura. Jika bersalah, mereka berdepan penjara 15 tahun.

Khairuddin dan Chang kini ditahan bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas). Perbicaraan bawah akta ini harus dibuat di Mahkamah Tinggi.


ULASAN GB

Bukan sahaja bergari, jika benar dibuktikan kesalahannya, disumbatkan ke dalam penjara itu lebih patut untuknya. Juga terhap mereka yang bersekongkol dengannya.

Kita sama-sama berdoa agar ianya menjadi kenyataan sebagai pengajaran kepada semua pihak yang memegang kuasa, bahawa hukum kebenaran dan keadilan tetap berjalan sepanjang masa dan yang bersalah PASTI akan menerima hukumannya.

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...




Tunggang TERBALIK...Musnah lah ETIKA
Gelap Wujud nya...FITNAH dan RASUAH
Songlap Pe NYAMUN...Pen Curi Ber LELUASA
BEJAT dan Hancur...Derita yg PARAH


Apabila Hidup...Tiada ""AMANAH""
Semua-Segala nya...Di Putar BELIT
Khazanah-HARTA...Di Songlap-RASUAH
Lebai Ber JUBAH...Paling HIPOKRIT





Apakah "Makna...ERTI"....AMANAH?
Ber Mula nya "AMAN....Damai"...Di HATI
Mem-BERI...Me Nyampai...Haq-HAQ ALLAH
Mem-BER Dengan...PERCUMA n FREE


Mem-BERI kan CAHAYA...Me Nyuloh Ke ZALIMAN
Men Nerangkan WAHYU...Free-PERCUMA
""AMANAH"" Tak Minta...Upah GANJARAN
""AMANAH"" Tak "HINGIN"...NOBAT dan GLAMOUR


""AMANAH" Tak Mintak...Upah GANJARAN
""AMANAH"" Tak "HINGIN"...NOBAT dan GLAMOUR
""AMANAH""-Miracle...Anugerah TUHAN
""AMANAH"" Untuk...Insan Ter MULIA


Ke Ajaiban ""AMANAH""...Anugerah TUHAN
""AMANAH"" untuk...Insan Ter ISTIMEWA
""""SELFLESS""" Tak Dapat..."Di-BELI-di-UMPAN"
NYAWA dan "RAGA"...Galang Ganti-NYA


Wahai Sahabat...Sahabat yg AMANAH
Moga CAHAYA Mu...Terang Ben DERANG
Dakap Junjung lah...""Amanah-ALLAH""
Langit & Bumi pon...Gumbira RIANG



Tanpa Nama berkata...

Kenapa ular ular diam jer isu duit derma?

Tanpa Nama berkata...

Siapakah orang yang paling berkuasa?. Kalau Agong yang dimaksudkan, Majlis Raja-Raja dalam resolusinya meminta siasatan 1MDB. Adakah PM Najib Razak?.

Tanpa Nama berkata...



Tidak seperti Bank Negara, tugas pegawai SPRM lebih sukar kerana bukan sekadar melihat pada peraturan tetapi mencari bukti yang berselirat dan mungkin yang telah 'dihilangkan'.

Membuktikan kerja khianat dan salah guna kuasa bukan kerja yang senang apalagi melibat kan orang yang paling berkuasa dalam negara.

Setakat ini semua usaha hanya sekadar mampu memburukkan imej pemimpin tersebut.

Melainkan SPRM berani menyerbu pejabat Perdana Menteri dan menyelongkar semua komputer untuk mendapatkan maklumat. Meminta orang-orang yang terlibat termasuk pemimpin tersebut ke Ibu Pejabat SPRM.

Gunakan ayat "Menjunjung titah ...."

Tanpa Nama berkata...

Nak tangkap bilis pada asasnya perlu pukat. Tapi nak tangkap jerung perlu peralatan lebih besar dan canggih, maklumlah ia kuat dan susah ditangkap dengan cara biasa.

Tanpa Nama berkata...

Dizaman Nabi SAW, Seorang bangsawan yahudi disabitkan kesalahan mencuri hanya dibayar denda je tapi orang biasa dihukum dengan berat. Nabi SAW ' Bersabda" Umat dahulu binasa kerana hukuman golongan bangsawan lebih ringan dari orang biasa."
Segala jenayah yang berlaku di Malaysia ini dimulakan oleh ahli politik dan kerajaan, Ahli politik dan kerajaan buat jenayah tanpa ditangkap dan bicara menyebabkan hati rakyat terbuka membuat jenayah.
Dari tafsiran di atas , Allah membinasakan bangsa tidak menyebut ugama dengan cara menimbulkan sikap tidak takut membuat jenayah dikalangan rakyat walupun rakyat ugama islam.
Hukuman Perasuah dikalangan pemerintah tidak sama dikalangan rakyat menyebabkan rasuah menjadi budaya dikalangan rakyat
Hukuman Pencuri dikalangan pemerintah tidak sama dikalangan rakyat menyebabkan banyak kejadian curi/rompak, ragut boleh dikatakan setiap hari hingga polis tidak boleh membuat tindakkan apa-apa
Hukuman pembunuh dikalangan pemerintah tidak sama dikalangan rakyat menjadi pembunuhan setiap hari dari kanak-kanak hingga ke orang tua dan kebanyakan pembunuh terdiri dari orang melayu dan mangsa orang melayu
Hukuman perogol dikalangan pemerintah tidak sama dikalangan rakyat menyebabkan kejadian rogol sentiasa berlaku
Hukuman atas kesalahan dalam undang-undang dikalangan pemerintah tidak sama dikalangan rakyat.
Saolah-olah menjadi bala dimana kebapenyakan penjenyah tidak dapat ditangkap dari jenyah kecil hingga jenayah besar
Bermacam-macam cara untuk mengurangkan jenayah tapi tidak ada jalan penyelesaian. Adakah ALLAH menutup hijab sehingga tidak ada ilham dikalangan polis menangkap penjenayah disebabkan hukuman tidak sama antara pemerintah atau rakyat.

Dinegara Jiran singapura. Rakyat dan pelancung takut membuang sampah merata-merata, Denda yang dikenakan ada saperti di Malaysia dan punguatkuasa ada saperti di Malaysia, tapi kenapa takut, adakah ALLAH timbul sifat gerun dikalangan penduduk dan pelancung kerana dikalangan pemerintah tidak membuang sampah merata-rata.
Saperti di Negara Jepun, adik saya pergi ke Jepun. Ia berkata, pernah nampak pelancung membuang sampah, Kebetulan saorang rakyat jepun lalu disitu mengutip sampah dan membuang ke tong sampah. Ada kah Allah myemaikan sifat kebersihan dikalangan rakyat Jepun kerana Pemimpin mengamalkan Sifat kebersihan.
Membunuh diri menjadi biasa dikalangan rakyat jepun kerana mempertahankan Negara adalah disebabkan pembunuhan diri berlaku dikalangan pemerintah.
Nabi SAW pernah bersabda hendaklah kamu menyuruh membuat kebaikan dan mencegah membuat kemungkaran sebelum tiba satu zaman dimana ALLAH tidak turun rahmat kepada kamu, jika kamu berdoa,doa kamu tidak dimakbulkan,jika kamu minta tolong, ALLAH tidak menolong kamu. kita sudah di sampai zaman yang Nabi Maksudkan, adakah kita akan terus begin.

Tanpa Nama berkata...

Sumer yg nak jadi hero melayu ada title Bekas. Semasa belum jadi Bekas dan ada kuasa senyap sepi tak berani bukak mulut. Yang terror2 sekarang adalah bekas PM, bekas menteri, bekas polis, bekas pegawai SPRM, bekas editor. Bekas AG bila lak? Janda lagi baik.

Tanpa Nama berkata...

mula-mula rampas pasport najib anak beranak sebab dia dah bodek obama nak lari ke US; jet-jet peribadi yang ada beberapa buah itu jangan dibenarkan isi minyak dan pilot-pilotnya mesti ditangkap; pasport-pasport pembodek-pembodeknya pun mesti dirampas; bank negara mesti keluarkan arahan membekukan semua akaun bank najib anak beranak................!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...



Kerana tahu dirinya tidak akan di penjara lah, Najib buat muka tak malu !!

Buat lah kajian berapa ramai yang percaya dan yakin yang Najib akan di penjarakan ?

Tanpa Nama berkata...


Orang umno takkan penjarakan pemimpinnya.

Paling teruk setahun penjara, tolak 1/3 sebelum puasa dah keluar.

orang biasa curi sardin n susu bayi, 3 tahun penjara.

Semua boleh kautim. Dengan pihak berkuasa pun boleh kautim.

Janji satu untuk kau, satu untuk aku....

Kita dibawah ni lurus bendul percaya....

Tanpa Nama berkata...

0ppss..nnti dulu!
1.mesti kemukakan 2 org saksi utk kes 2.6b
2.tak logik dan tak mauk akal 2.6b msuk akaun peribadi

Tanpa Nama berkata...

Menteri2 yg bersengkongkol dan membodek Najib pun mesti di tahan dan di penjarakan juga

Hidup Najib! berkata...

Jgn mimpilah..tokjib sikit pun tak terkesan..sprm bwh PMO..bila nak pencen last day lak tu baru lah nak melalak...piiirah..