21 Jun 2015

Berani Menuduh & Memfitnah, Beranilah Bertanggungjawab Dan Terima Akibatnya...


Ahmad Awang pertimbang saman Hadi kerana dakwaan calon DAP

Calon presiden PAS yang tewas, Ahmad Awang, sedang mengkaji tindakan undang-undang ke atas pihak yang memfitnah beliau sepanjang kempen pemilihan baru-baru ini, termasuk presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Katanya, beliau tidak kesal kecundang dalam pemilihan itu kerana ia adat pertandingan namun fitnah yang dilemparkan kepadanya dan pihak lain menyebabkan perpecahan besar berlaku dalam PAS.

"Saya sedang kaji tindakan itu (saman), termasuk presiden yang menuduh saya sebagai calon DAP," kata Ahmad kepada The Malaysian Insider.

"Ini (fitnah) saya tidak boleh terima dan saya akan bersihkan nama baik saya,"
katanya yang tewas dalam pemilihan itu awal bulan ini apabila hanya mendapat kira-kira 25% sahaja dari keseluruhan jumlah undi.

Menjelang pemilihan pada muktamar tahunan ke-61 parti itu di Kuala Selangor, Hadi dalam satu kenyataannya yang disebarkan melalui video mendakwa, pertandingan itu antara calon pilihan DAP dan calon pilihan PAS.

"Boleh pilihlah antara yang DAP hendak atau yang kita (PAS) hendak," katanya dalam rakaman video yang disebarkan secara meluas melalui media sosial khasnya di kalangan perwakilan muktamar itu.

Semasa pemilihan pula, 'cai' atau senarai calon kumpulan pro beliau disebarkan di kalangan perwakilan yang sedang berbaris untuk mengundi.

Dalam pemilihan itu, kumpulan pro-Hadi menyapu bersih jawatan dalam PAS Pusat, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat manakala calon Dewan Ulama dimenangi tanpa bertanding.

Hanya Mazlan Aliman, calon yang tidak tersenarai dalam cai pro-Hadi itu, memenangi jawatan ahli jawatankuasa (AJK) PAS Pusat, namun meletakkan jawatan kira-kira seminggu selepas itu.

Selain Ahmad, bekas bendahari dan juga pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS, Asmuni Awi juga turut mengkaji mengambil tindakan undang-undang kepada pihak yang membuat fitnah terhadapnya.

Asmuni, seorang peguam dan pernah mewakili Hadi dalam kes saman RM2 juta oleh bekas calon PKR Bukit Besi menyatakan perkara ini melalui satu posting dalam Facebook beliau sebaik sahaja selesai muktamar PAS tersebut. -TMI

ULASAN GB

Berani membuat tuduhan dan fitnah maka kenalah berani bertanggungjawab dan menanggung akibatnya.

Di dalam pil kuda dahulu Haji Hadi berjaya melepaskan diri, hasil dari pertolongan seorang peguam dari kumpulan profesional, Asmuni Awi. Itu pun Hakim Datuk Mohd Yazid Mustafa di awal penghakimannya berkata :

"Mahkamah mendapati kata-kata yang disebut Abdul Hadi dalam ucapannya pada malam berkenaan adalah sebagai kata-kata yang berunsur fitnah."

Sekalipun bebas daripada tuduhan memfitnah seseorang secara spesifik, tetapi wajarkah seorang Presiden Parti ISLAM SeMalaysia mengeluarkan perkataan yang berunsur fitnah? Dalam kitab apa yang mengizinkan / membolehkan seseorang Islam mengeluarkan perkataan berunsur fitnah?

Dan kini Haji Hadi bakal diheret ke mahkamah sekali lagi, akan berada di kandang orang salah sekali lagi. Suka-suka menuduh dan memfitnah calon lawannya sebagai mengikut telunjuk DAP.

GB telah lama mengingatkan pimpinan PAS bahawa mereka perlu bersedia untuk diheret ke mahkamah pada bila-bila masa. Di dalam satu tulisan GB sempena Maal Hijrah tahun 2009 lagi GB telah menjangkakan:

Tanpa melupai fakta bahawa sebagai sebuah organisasi dakwah, PAS akan menghadapi tribulasi-tribulasi, tetapi di dalam bentuk baru. PAS akan menempuh gelombang tribulasi Badar, Uhud dan Khandaqnya sendiri, malah PAS akan mengharungi "Perjanjian Hudaibiyah" dan "fathul Makkah"nya sendiri.

Sebagai entiti politik pula PAS perlu bersedia untuk berdepan dengan mehnah baru. Perlu memperlengkapkan diri untuk diheret ke mahkamah bila-bila masa. Perlu bersedia menghadapi tantangan daripada ahlinya sendiri yang akan mencabar kepimpinan


Wallahu alam.

23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Elok sangat lah jika ustaz Ahmad awang ingin menyaman haji hadi..

Budaya fitnah ni memang memberi kesan negatif pada masyarakat..

Lebih 2 lagi pada jemaah Yg ada nama Islam..

Malu kita pada Non Muslim..

Dlm masa sama ustaz Ahmad awang juga boleh membersihkan nama beliau dengan tohmahan yg dilemparkan pada beliau..

Syabas ustaz..lawan tetap lawan..!!!

Tanpa Nama berkata...

kesian kat Syeikh Besar Tuan Guruk Abd Hadi Awang.....asyik nak melabel orang aje....jaga lah sikit mulut tu, sebab Nabi Muhammad SAW sangat menjaga mulut bila bercakap....
Nak kumpulan dia menang sangat, sekarang apa perancangan untuk PAS maju ke depan?...takkan nak ceramah je....apa plannya,

kalau menang aje, tapi tak reti nak mengisi kemenangan tu tidak amanah namanya, sebab tu berhati hati bile nak memilih calun pemimpin, jangan ingat semua ustaz boleh jadi pemimpin....

Tanpa Nama berkata...



Ddlm mahkamah SONGSANG sape2 yg disokong setan dikenali biasanya menang

Tuduhan FITNAH-liwat keatas Anwar...sape yg akhirnya kalah kpenjara?

Apb tuduhan FITNAH-pilkuda pulak...sape yg seolah2 menang w.pon jls AUTA??


Apa2 pon misi Ahmad Awang patut dicoba

FITNAH adala kbejatan yg sgt7CELAKA

Klu ada harapan MENANG & boleh MENANG..


SEMOGA..

Slps itu..

Mat Sabu
Hanipa
Nizar
Dr Hatta
Dr Dzul
Dr Mariah
Khalid Samad dll

,,,boleh mnyusul sama buat SAMAN kes beramai2 trhdp bapakFITNAH pilkuda yg dah acap kali buat fitnah dgn brleluasa

Semoga insy'ALLAH prbuatan FITNAH nya kali betul2 mnjerat diri!

Tanpa Nama berkata...

Kerana mulut celupar tuang presideng, habis jemaah Pas binasa.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilah

Tahniah Ustaz Ahmad Awang

Terus kan saja ; Berani kerana Benar

Bukti kan Ajaran NABI SAW ada lah ter Baik dan Kebenaran

Saya terima Nasihat Ustaz Ahmad Awang tahun 1999 di Tazkirah Zohor Masjid KLCC sampai lah masih kukuh.

Alhamdulilah

Tanpa Nama berkata...

Seolah-olah perjuangan Islam itu hanya milik kumpulan ulama dan kunci pintu syurga juga dipegang oleh mereka, Muktamar Pas baru-baru ini tidak saja menyaksikan ketetapan Dewan Ulama diterima tanpa bahas untuk memutuskan hubungan dengan DAP
Hadi nidah memalu kan dgn mulut tak dijaga...kata Isle. ada ke politik isle sedemikian

MEMBANGUN BERSAMA KEPIMPINAN CAI

Tanpa Nama berkata...

masa kes saman fitnah pil kuda, TGHA menang sebab tuduhan tidak spesifik kpd individu tertentu...kali ini pun nampaknya susah juga sebab kali ini pun blanket fitnah...tak sebut nama sesiape... pandai TGHA bermain fitnah ye ...hebat hebat sungguh Tuan Presiden...dikelilingi oleh ramai tukang fitnah juga...

Tanpa Nama berkata...




Bacaan kita macam ini.

Ketika ini seolah-olah apa yang telah di buat Hj Hadi dan pro Ulamak seperti tidak ada salahnya. PKR masih meneruskan pakatan dengan PAS walaupun formal tak formal. PKR memberi muka kepada si talam dua muka dan sekarang dah jadi bermuka-muka macam kueh lapis di bazaar ramadhan yang kita beli siang tadi.

Semasa pemilihan PAS yang lepas, kumpulan mana kah yang mempertahankan PR? Siapa kah yang mempunyai matlamat dan visi semasa bertanding dimana akan terus kekal dalam PR? Siapakah yang terang-terang menanam kebencian kepada DAP ia itu rakan kongsi dalam PR dan mengugut untuk bersendirian ?

Mereka telah mempertahankan PR dan ini lah salah-satu sebab pro Profesional kalah sebab por Ulamak mengaitkan nya dengan DAP dengan menuduh mereka di perkudakan oleh DAP dan sebagai calun DAP. Ini jugalah ada lah salah-satu punca nya PR berkecai.

Malang nya PKR tidak menghargai usaha pro Profesional terutama Ustad Ahmad Awang demi menyelamat PR. Malah sekarang seolah-olah PKR tunduk kepada pro Ulamak yang sehingga sekarang tak habis-habis menyerang DAP dan berpusing-pusing mengenai memutuskan hubungan dengan DAP.

Dengan menyaman Hj Hadi yang menuduh Ustad Ahmad Awang sebagai calun DAP akan membantutkan usaha damai atau kerjasama antara PKR dan PAS. Kes ini akan mendedahkan sikap lemah PKR dan kepura-puraan PAS dalam membela nasib rakyat.

Di satu keadaan, sekiranya Hj Hadi berjaya membuktikan memang apa yang di sebut sebagai calun DAP ada lah betul seperti mana tuduhan yang di buat oleh Hj Hadi. Ini bermakna PKR telah membuat keputusan yang salah kerana PKR pun sama tak suka atau sokong pada DAP. Jika Ustad Ahmad Awang menang, PAS malu dan PKR menganga.

Situasi PKR sekarang bukan lagi memilih samada DAP atau PAS. Tetapi memilih siapa antara pro Profesional atau pro Ulamak yang mempertahankan PR. Jika PKR kata pro Ulamak, nasib PKR pun akan sama dengan PAS. UMNO tahu dan sudah bersedia kerana pengundi bukan lagi memilih parti tetapi memilih calun semasa pru akan datang.

Kepada Allah kita kembalikan.



Tanpa Nama berkata...

Sebagai pemimpin parti, individu tersebut perlu membuat keputusan yang tepat dan pantas. Bukan berdolak-dalih dan teragak-agak. Kita puji LGE kerana berdisplin tinggi, jujur, yakin dan bersikap mulia. Ini lah yang membantu LGE membuat keputusan yang tepat dan pantas iaitu PR tidak wujud lagi.

Pemimpin PAS dan PKR tidak mempunyai nilai tersebut maka sebab itu kebanyakan pemimpin melayu kita termasuk UMNO buat keputusan yang mereka sendiri tidak pasti Nak kata tidak, ya. Nak kata ya, tidak pulak. Kita kehilangan TGNA sebab hanya dia pemimpin melayu yang jujur, berdisplin, amanah dan sangat mulia akhlak nya. Bila TGNA bercakap tidak ada keraguan.

Pemimpin PKR kena berhati-hati dalam isu PAS dengan usul tanpa bahas. Sekarang pun sudah kelihatan pemimpin PKR gagal membuat perubahan seperti yang diperjuangkan. Maka jangan lah PKR harap rakyat pun akan berubah. Ini kali lah sebenarnya masa sekarang bukan Ini kali lah yang ketika pru yang lepas.

Jadi lah seperti pemimpin DAP. Jangan jadi macam pemimpin PAS dan UMNO !


azhar rangkuti berkata...

Bacaan sy, KeADILan mpunyai strategi sndiri dlm menangani masalah dgn PAS khususnya dlm mpertahankan Kerajaan Negeri Selangor

pd masa yg sama mberi ruang & masa kpd team Progresif utk mgerakkan pnubuhan parti baru.

sy pcaya usaha sdg bjalan utk mdapatkan sokongan pimpinan Kawasan & akar umbi terutama skali Adun2 PAS supaya bila tertubuhnya parti baru nanti, Pakatan yg baru akan mperolehi majoriti kerusi yg cukup kuat dari ex Adun2 PAS (yg sertai parti baru) selain Adun2 KeADILan & DAP dlm mpertahankan Kerajaan Negeri.

dlm situasi skrg, musuh mlalui broker2 politik juga sdg menabur umpan dgn tujuan utk merampas kuasa.

Sejarah Tumbangnya PR d Perak mungkin akan berulang kalau krisis tdak dtangani dgn hikmah & bijaksana

Tanpa Nama berkata...

diharap mereka yg difitnah menyaman situkang fitnah.

masukkan hadi dlm Guinness world of records sbg ulamak yang paling banyak kena saman kerana fitnah!!!

Wan Rosli berkata...

Oleh kerana korang percaya kata hakim yg tghh ada buat kenyataan fitnah maka aku pun kena percaya lah pd hakim yg lepaskan anwar dulu (waktu zaman pak lah) yg kata mmg ada perlakuan liwat cuma kurang bukti.. Amacam??

Wan Rosli berkata...

Nape.. jijik ke bila dikaitkan dgn dap?.. Sbb tu lah pas putuskan hubungan dgn dap faham ??
Tp pakhorazi tak jijik pon..!!

Tanpa Nama berkata...

wan rosli dah datang

kalau x nak percaya kepada hakim walau pun 1 % ererti tak percaya penghakiman hakim itu yang telah melepaskan hadi. Hadi sudah sepatutnya dimasukkan ke dalam penajara... ada faham?

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan soal jijik tolol, ini soal fitnah. Dapat tak dibuktikan bila masa ada hubungan dan kaitan DAP dengan profesional?

Yang kumpulan kamu bersekongkol dengan UMNO mengapa ramai pemimpin kamu menafikan? tu banyak buktinya. nasharuddin Mat isa dan Hassan Ali siap buat pengakuan di video lagi. Apasal jijik ker dikaitkan dengan UMNO?

Tanpa Nama berkata...

Terserlah bangang bertingkek2 wan rosli ni...

Tanpa Nama berkata...

PAS putus dengan DAP? Biar betul. Tapi tak apa dalam puasa ini tentu lah Tuan Rosli bukan cuba memutar-belit isu. Ini pandangan ikhlas dari seorang yang tolol.

PAS Selangor mengaku kerjasama dengan DAP berjalan lancar.
Di Johor, ulamak PAS kata PAS dengan DAP tidak ada masalah sebab yang bermasalah ialah Selangor dan Pulau Pinang sebab di kedua-dua negara tersebut PR ujud, di Johor belum ada PR. Cerita seterusnya DAP Johor putus hubungan dengan PAS.
PAS di Pulau Pinang di minta letak jawatan tapi berapa kerat yang menyambut cabaran LGE?
PAS macam jilat taik sendiri. Tak jijik ke???

Kes Anwar Ibrahim kes politik. Kes Hj Hadi kes fitnah individu. Kes Anwar di kendali kan oleh Peguam Negara secara terperinci sehingga melibatkan pihak Polis. Mengapa kes Hj Hadi, Peguam Negara tidak memberi khidmat guaman kepada pengadu? Jika betul lah Hj Hadi ini merbahaya pada UMNO, pasti pengadu kes pil kuda diberi khidmat guaman dari pejabat Peguam Negara.

Hakim tak silap. Kes Anwar, Hakim membuat keputusan mengikut fakta yang ada. Begitu juga kes Hj Hadi, fakta ialah ujud fitnah tetapi tidak di tuju kepada individu tersebut secara jelas.

Terima kasih Tuan Rosli kerana percaya kepada kedua-dua hakim tersebut. Keadilan berjalan dengan sendirinya. Anwar di penjarakan tetpai bagaimana dengan Hj Hadi? Layak kah dia di panggil ulamak?

Kepada Allah kita kembalikan.


Tanpa Nama berkata...




In Respond to

azhar rangkuti said...
Bacaan sy, KeADILan mpunyai strategi sndiri dlm menangani masalah dgn PAS khususnya dlm mpertahankan Kerajaan Negeri Selangor

pd masa yg sama mberi ruang & masa kpd team Progresif utk mgerakkan pnubuhan parti baru.




Ini yang kita katakan tidak ada perubahan. Cara penyelesaian di ceduk dari cara UMNO BN sama dengan cara menanangi krisis dalam MIC. Lagi teruk apabila kesalahan pemimpin di sorok dibawah karpet konon menjaga kuasa yang ada. Jika begini approach PKR jangan harap lah rakyat akan berubah. Kesalahan Hj Hadi bukan sikit dan bukan kecil. Keburukan UMNO terbongkar juga akhirnya kerana terlalu banyak kesilapan yang di sorok. Kesalahan Mahathir di ungkit ketika ini, nak beritahu segala punca masalah sekarang berpunca dari Mahathir sendiri. Kesimpulan nya ktia bukan selesaikan masalah tetapi kita menutup masalah yang menjadikan nya semakin bertambah.

Kerana ada pengaruh dan kuasa, orang politik boleh buat apa saja kerana kedua-dua pihak saling mempergunakan satu sama lain. Kita disuruh mencari pemimpin yang berwibawa di mana kepentingan rakyat mengatasi segala-galanya tetapi mereka saling bertolak-ansur antara mereka.

Kita bosan dan menyampah dengan cara begini. Kita mahu kan politik baru. Tetapi harapan baru melihat politik baru yang di janjikan jauh panggang dari api. Maka sejarah menjadi berulang dan bukan nya sejarah menjadi pengajaran.

Sekarang baik PR baik BN, UMNO berjaya memberi prepepsi kepada rakyat yang PR dan BN, dua-dua sama. Percayalah kita tidak akan undi parti tetapi kita kan undi calun. Jika Abduh bertanding dengan KJ, kita akan undi KJ. Jika Hj Hadi bertanding dengan LKS. kita akan undi LKS.

Kepada Allah kita kembalikan.

Tanpa Nama berkata...


Kita sependapat dengan Saudara Khalid Samad yang menulis seperti berikut:

Lebih awal diakui keadaan yang sebenar, maka adalah lebih mudah untuk mengusahakan pembaik-pulihan dan pembetulan sekiranya perlu. Tiada manafaat menipu diri dengan mengatakan kesemuanya baik dan OK sedangkan pada hakikatnya ianya sebaliknya.

Kenapa kerja jahat PAS pro Ulamak mengusahakan UG tidak di dedahkan awal-awal?
Jika Azmin benar-benar telah mengkhianati Khalid Ibrahim mengapa di bairkan menjadi ikutan pemimpin-pemimpin lain sehingga menjadi pengiikut Azmin secara membabi buta?
Jika DAP menyisih hak melayu Pulau Pinang mengapa tidak minta DAP beri penjelasan?

Apa yang selama ini dibincangkan oleh Majlis kepimpinan PR bila bermesyuarat? Sudah terlambat mendedahkan yang Hj Hadi telah lama tidak hadir mesyuarat. Buat lah terus mesyuarat Majlis Kepimpinan PR. Ini tidak sorang jumpa belah sini dan sorang jumpa sebelah sana.

minta PKR lah mulakan mengatur mesyuarat Majlis Kepimpinan PR. Siapa yang datang lah sepatutnya menjadi pilihan PKR.

Lagi 26 hari kita akan beraya. Masa berlalu pantas. Maklumat baru silih berganti. Sedar-sedar PR dah tak ada. Berhenti lah nak jaga hati masing-masing tetapi tetap saling menghormati.

Tanpa Nama berkata...

teruskan saman hadi tu. ajar sama dia. mulut celupar dia tu. tk mcm ulamak, mcm mulut anu.

semakin kuat keyakinan ku mempercayai bahawa org yg mengambil pil kuda sebenar benarnya adalah .... hj hadi sendiri.

Tanpa Nama berkata...

tak payah samanlah ostaz Ahmad Awang weh.
biarlah saja pengfitnah celaka tu dengan labunya.

kan dah tahu pesengan Hadi Awang tu,
ulamak paria suka2 hina caci maki orang.
gaduh dengan ulamak yang tak ada maruah
jatuh standard ostaz jer.


Tanpa Nama berkata...

dah kena saman sampai mahkamah kata ada unsur fitnah pun dia buat lagi, kalau tak saman lagi lah dia sedap dengan fitnah. lagipun nak bagitahu perwakilan yang si hadi ini kaki fitnah. yang angkat dia jadi pemimpin tak hiraukan peringatan dari Allah.

obat pelangsing cepat turun berkata...

lidah seperti pedang tajam