14 Mei 2015

[WASPADA] Air Zamzam Tiruan & Tercemar Dijual Di Pasaran


Penjualan air zamzam di negara ini adalah tidak dibenarkan, sebaliknya pengedarannya secara percuma oleh kerajaan Arab Saudi hanya diberikan kepada jemaah haji dan umrah serta pelawat untuk kegunaan persendirian dalam kuantiti yang terhad semasa berlepas dari Arab Saudi.

Ketua Pengarah Kesihatan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) juga telah bersetuju supaya KKM mengambil tindakan penguatkuasaan terhadap penjualan air zam zam memandangkan ia di bawah bidang kuasanya.

"Penjualan air zamzam tidak dibenarkan di Malaysia dan selaras dengan itu KKM sedang mengambil tindakan penguatkuasaan terhadap penjualannya berdasarkan Seksyen 4(1)(f), Akta Makanan 1983. Hasil penguatkuasaan sejak 2012 sehingga kini air zamzam bernilai RM30,098.30 telah dirampas.

"KKM kini sedang meningkatkan tindakan penguatkuasaan ke atas penjualan air zamzam yang dikategorikan sebagai air mineral semulajadi seperti termaktub di bawah Peraturan 360A, Peraturan-Peraturan Makanan 1985," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas pendedahan muka hadapan Harian Metro Isnin lalu mengenai kewujudan sekurang-kurangnya tiga jenama air zamzam yang dijual di negara ini diragui ketulenannya, malah ujian kimia yang dilakukan turut mendapati satu daripada jenama berkenaan sudah tercemar.

Ujian dilakukan di Melaka Biotechnology Corporation (Biotech Melaka) dan tiga sampel air zamzam itu pada harga RM6 hingga RM10 sebotol yang beratnya 350 mililiter (ml) dan 500ml.

Ketiga-tiga sampel itu dibeli wartawan Harian Metro di lokasi berasingan dengan ketiga-tiganya dilabel sebagai air zamzam yang diimport dari Arab Saudi.

Dalam laporan itu, Ketua Pegawai Eksekutif Melaka Biotech Badrul Hisham Badrudin memberitahu, hasil ujian amat mengejutkan kerana kandungan jumlah pepejal terlarut (TDS) di dalam tiga jenama air zamzam itu lebih rendah berbanding TDS air zamzam tulen.

Mengulas lanjut Noor Hisham berkata, di bawah Peraturan-Peraturan Makanan 1985, mana-mana individu yang disabitkan kesalahan menjual air zam zam boleh dikenakan denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali.

"Kami sentiasa peka dan prihatin terhadap perkara-perkara yang boleh mengancam kesihatan pengguna tambahan pula pengimportan air mineral semulajadi memerlukan lesen punca air serta kelulusan dan pengesahan daripada pihak berkuasa geologi dan hidrologi dari negara pengeksport," katanya. Tegasnya, sekiranya pengguna mendapati ada penjualan air zamzam di pasaran, mereka boleh membuat aduan di Pejabat Kesihatan Daerah atau melalui laman sesawang Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) http://fsq.moh.gov.my atau facebook BKKM www.facebook.com/bkkmhq.

4 ulasan:

Hidup melayu berkata...

kah kah kah
manusia melayu ni kan
benda yg free semua nak di niagakan

Tanpa Nama berkata...

.

Patut janji yang di beri Hj Hadi ada lah janji palsu.

Sokongan Hj Hadi pada Najib umpama viagra palsu.

Perangai ahli ahli PAS pun semakin buruk.

Rupa rupanya terlebih minum air palsu yang di sangka air zam zam.

Malaysiabaru berkata...

Hadi akan di cabar ularmak besar Malaysia y.bhg tok guru ustaz Ahmad awNg

P.s org menyampah sama din ayam


Tanpa Nama berkata...

Atas dunia. Antara Benar dan Palsu tak jauh bezanya sehingga sukar untuk mengetahui nya. Hati hati. Kena lah hati hati.

Air yang suci lagi menyucikan pun ada yang palsu. Palsu di sini setengah air zam zam di campurkan dengan air paip.

Jika Zam zam palsu ada, tak heran lah ulamak palsu pun ada.

Air dapat di ketahui pada lidah.
Ulamak dapat di ketahui pada mata dan telinga,