20 Feb 2015

Jelajah Isu Gentel Puting Tetek Saiful: KJ & Shafee Dikritik Menteri Di JPM


Bahas dengan Majlis Peguam, tak perlu jelajah negara, kata menteri

Jika sebelum ini pemimpin pembangkang yang membantah rancangan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah menjelajah seluruh negara bercakap mengenai kes mahkamah Datuk Seri Anwar Ibrahim, terbaru seorang pemimpin kerajaan persekutuan juga menyuarakan ketidakpuasan hatinya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) Nancy Shukri hari ini mencadangkan peguam yang dilantik mengetuai pendakwaan kes Liwat II Anwar itu mengadakan perdebatan terbuka dengan salah satu pengkritik utamanya iaitu Majlis Peguam.

Nancy yang bertanggungjawab di Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang JPM itu berkata, beliau secara peribadi tidak setuju cadangan Shafee untuk menyertai jelajah itu yang diumumkan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin pada satu forum Selasa lalu.

"Biar orang ramai dengar mereka (berdebat). Lakukan sekali dan cukuplah. Kemudian Shafee tidak perlu pergi ke sana sini lagi," katanya kepada media pada sambutan Tahun Baharu Cina Sarawak United People's Party (SUPP) di Kuching, Sarawak hari ini.

"Saya lebih setuju kita (kerajaan persekutuan) tidak perlu lakukannya lebih-lebih sangat. Nampak tak elok (untuk kerajaan dan Shafee)."

Nancy berkata, tindakan Shafee menyertai program memberi penerangan mengenai kes Anwar yang sudah diputuskan Mahkamah Persekutuan itu mungkin akan mendatangkan kesan yang sebaliknya di mana "orang ramai mungkin akan bersimpati pula dengan Anwar."

Bekas Presiden Majlis Peguam Datuk Ambiga Sreenevasan berkata, tidak pernah terjadi seorang pendakwa raya menyerang tertuduh selepas mahkamah selesai menjatuhkan hukuman.

Katanya, ia tidak berniat baik dan tidak wajar dilakukan kerana Anwar yang kini berada di penjara tidak dapat mempertahankan dirinya.


Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty Eric Paulsen berkata, tindakan Shafee yang terus-terusan menyerang Anwar itu hanya menunjukkan beliau seolah-olah “tukang pukul” bagi pihak Umno yang berdendam.

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) mengatakan program jelajah itu membahayakan masa depan negara sementara Pemuda PKR mengatakan ia cubaan terdesak Umno memenangi kepercayaan rakyat.

Menerangkan keputusan Shafee itu, Nancy berkata: “Shafee tidak mahu lakukan. Kerajaan tidak minta beliau melakukannya. Dia melakukannya kerana terdapat permintaan daripada badan bukan kerajaan (NGO).

"Rakyat mahu dengar fakta kes daripadanya. Mereka tidak boleh membaca penghakiman itu sebab ia terlalu panjang."

Katanya, mereka juga tidak dapat mengetahui fakta sebenar dengan membaca apa yang tertulis di media sosial, terutama yang ditulis golongan pro pembangkang.

Nancy juga berkata, kerajaan berada di kedudukan yang sukar kerana ia sesuatu yang di luar kawalan sekiranya NGO mahu Shafee berucap.

"Kita (kerajaan) tak boleh halang dia. Dia bertanggungjawab memberitahu rakyat apa sebenarnya terjadi. Selama ini, orang meraguinya kerana apa yang dilakukannya.

"Dia pun dalam keadaan yang sukar – nak buat atau tidak." -TMI


Road show liwat II: Rafizi cabar KJ debat

SHAH ALAM - "Saya akan cabar KJ berdebat mengenai kes ini," demikian reaksi Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli merujuk 'road show' sesi penjelasan mengenai kes liwat membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Mengulas lanjut, Rafizi berkata, Khairy perlu berani untuk bercakap dengan PKR bukannya 'syok sendiri'.

"...jangan berani bercakap seorang tetapi tidak berani berdepan dengan kami," katanya.

Semalam, Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata, ada pihak yang mempertikai mengapa Umno atau kerajaan pimpinan BN perlu memberi penerangan mengenai kes itu.

Pendedahan itu didakwa dibuat selepas enam tahun dituduh sebagai perancang 'konspirasi politik' terhadap Anwar. -SH

Liwat II: Hanipa sedia debat dengan Shafee, KJ

Ahli Parlimen Sepang, Mohamed Hanifa Maidin sedia untuk berdebat dengan peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berhubung kes Liwat II melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Hanipa yang juga peguam PAS itu berkata beliau juga bersedia berdebat dengan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin mahu menjelajah ke seluruh negara bagi memberi penerangan berhubung kes itu.

"Saya merasa terpanggil dan Insya-Allah bersedia menyahut cabaran Shafee atau ketua Pemuda Umno dan bersedia untuk berdebat atau berwacana sama ada dengan Shafie sendiri atau Ketua Pemuda Umno Malaysia berkaitan isu tersebut.

"Maka saya berharap jika respon saya ini mendapat respon balas daripada mereka berdua mudah mudahan satu sesi perdebatan terbuka akan diadakan berkenaan isu tersebut," katanya dalam kenyataan media.

Semalam, Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, beliau bersedia menyediakan platform untuk sesi debat terbuka antara Shafee Abdullah dengan pihak yang mempertikai keputusan kes liwat Anwar.

Selasa lalu, Shafee yang merupakan pendakwa utama dalam perbicaraan Liwat II mendedahkan pelbagai butiran sensasi berhubung kes itu dalam program anjuran Pemuda Umno di Kelana Jaya.

Malah, Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dalam ucapannya di program tersebut berkata BN tidak akan berdiam diri lagi dalam kes liwat itu.

Walaupun Mahkamah Persekutuan telah menjatuhkan hukuman terhadap Anwar, namun Hanipa berkata beliau mendapati ada sesuatu yang "tidak kena" dalam kes itu apabila Shafee terus mengeluarkan kenyataan menyerang Anwar yang juga ketua pembangkang.

Justeru, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu mencadangkan supaya debat itu perlu diadakan di mana-mana universiti awam dalam negara.

Hanipa juga mencadangkan ia disiarkan secara langsung oleh RTM atau TV3 supaya memastikan seluruh rakyat mendapat maklumat tentang debat itu.


20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Yang hendak dibuktikan oleh Shafee ialah dia juga mampu meliwat KJ walaupun KJ tak rela, mungkin akan ditunjukkan aksi itu semasa roadshow nanti. Jika Shafee berjaya membuktikan kemampuannya meliwat KJ, tentu lebih ramai rakyat Malaysia akan percaya Anwar telah meliwat Saiful.

Yang Ahmad Shabery Cheek meroyan pula bukannya sebab apa, sifirnya mudah iaitu dia juga pernah menjadi mangsa liwat Anwar. Itu saja.

Tanpa Nama berkata...

Mereka ini, tidak malu ke kepada
anak2 kecil yang sedang membangun,
pelajar2 sekolah, anak2 remaja,
penuntut2 pengajian tinggi dan
masyarakat antarabangsa? Bertahun2
asyik bercakap pasal jubur saja.
Dulu Azizah kini Saifol pula. Yang
akan datang jubur siapa pula?
Jangan2 Shafee pula, liwat3 la tu.
Sudah2lah BN/Umno, carilah cara
lain kalau iapun mahu sangat
menjahanamkan karier Anwar.

Tanpa Nama berkata...

Ya ! Ada berani ke?

Hakim dah ada
Yang belum ada lagi Mahkamah Rakyat

Tanpa Nama berkata...

Dengan Pemuda UMNO boleh lah cakap pasal tetek Saiful Pelincir KY

Puak UMNO dah nampak cara KJ dan Shafee makan diri Merapu Buat orang lagi tak percaya ada lah

Jika jadi debat antara Shafee dengan Majlis Peguam ke Rafizi ke Hanipa ke biarlah Shafee dan KJ ditemani oleh Saiful Kita bagi jugak peluang kepada Saiful untuk menceritakan detik detik 9 kali di liwat semasa rehat 15 minit

Dalam mahkamah boleh lah buli Peguam Anwar

Tanpa Nama berkata...

Kezaliman itu ada batasnya. Roda balasan berputar 20 tahun sekali. Percayalah, pemfitnah dan kuncu-kuncu mereka sedang menuju hampir ke roda pembalasan diatas perancangan jahat mereka. Kita hampir pasti berpeluang untuk menyaksikan kesudahan mereka dihadapan mata kita. Tempoh pembalsan itu sangat dekat... tunggu...

Tanpa Nama berkata...

Sebelum ini kata kes liwat ada lah kes peribadi dan Anwar di kutuk oleh UMNO kerana mengheret rakyat dan menuduh Anwar nak timbul kan huru hara sampai pelabur pun takut

Sekarang Anwar dah di penjara tapi Shafee boleh pulak nak terangkan pada rakyat tentang fakta kes tersebut Sah sah Shafee bukan peguam untuk Saiful tapi peguam untuk UMNO yang sanggup bersama sama dalam program untuk mempertahankan UMNO Apa kena mengena UMNO dengan tetek Saiful?

Bila di adakan solat hajat untuk mohon keadilan untuk Anwar pandai pulak pemimpin UMNO kata tak akan mengubah nasib Anwar Tapi tak bersuara bila Shafee buat road show macamlah buat road show boleh mengubah hukuman penjara untuk Anwar

Daripada buat road show dan biarkan Shafee melalut baik lah KJ buat solat hajat supaya rakyat terima dan percaya yang UMNO tak terlibat


Tapi itu lah UMNO orang yang buat solat di perlekeh kan nya solat

Tanpa Nama berkata...

Buang mase je semua ni.. Sabtu ni pakat2 ramai2 turun sogo kl... Kita bangun dan lawan macam 17 tahun lps.. Turun jalanraya sj jawapan yg ampuh. Freedom!!!

5sal berkata...

peguam mualaf tu rasa asal dapat mengucap 2kalimah syahadah dah sah islam.tapi bab hukum2 bersangkutan syariah islam tak belajar tulah jadinya.masih balik duk belek kitab2 hindu lagi kot?menteri shabery tu bukan pa masih ada dendam lagi kut ngan nuar sebab kalah berdebat ngan nuar lama dulu.isu minyak ingat lagi sampai berbuih mulut.

Tanpa Nama berkata...

Semua lahanat aniaya Anwar Ibrahim sudah jadi gila hilang akal

Kerja2 di buat hanya tunjuk sikap lahanat mereka tuk rakyat amati.


Alhamdullillah

Amuraria berkata...

mereka inilah dajjal-dajjal era kini yang meracuni minda kanak-kanak islam maupun bukan islam, kerja dajjal tidak bersudah,campur tokok & tambah fitnah maka cukuplah jumlah 'pahala' besar bagi dajjal-dajjal perosak akhir zaman ini ,rakyat negara perlu sedar siapa lantik para dajjal perosak memerintah ? ABU jangan lupa !

Fakirulkhoir berkata...

Tuan Blogger dan para blogger budiman, salaam dan tahniah atas keberanian meluahkan pandangan2 kalian. Masing2 mempunyai peranan yg baik, insyaAllah. Umno nampaknya begitu terdesak dan mempamerkan kecelaruan dan keletihan, ketara hanyut dgn kepurapuraan yg tak kesudahan. Kebodohan dan kenaifan rakyat yg mereka tunggangi begitu lama, akhirnya ada had2nya. Alhamdulillah.

wak gon berkata...

Tak payah buat roadshow...buat filem je senang...tak perlu buang masa pergi sana ...tayang terus kat tv...3hari 3 malam berturut2...kan senang...

Tanpa Nama berkata...

Si safee tu dh rasa bersalah kut. otak pon dh x betol, balasan tuhan. next month daftar masuk hospital bahagia.

Tanpa Nama berkata...

Sepeei ni tak lebih dari Hindu Pariah sahaja layaknya, cuma kat negara 1Malaysia ini dia boleh menukar status bangsa dan agama dengan begitu mudah apabila menyokong UMNO. Kalau di India lagi keturunannya mungkin sedang tadah air kencing lembu buat sarapan pagi. Kalau hebat sikit pun sedang menjadi Inspektor Saab yang hari-hari makan rasuah.

Tanpa Nama berkata...

Solat hajat dah terjawab... Amno makin huru hara cuba pertonton kan keaiban org yg juga sebahagian dari fitanh... Akhirnya geng amno terperangkap... Dari kita kurang suka anuwar sekarg kita bersimpati kita makin pasti yg wujud konspirasi... Geng kj dan shafee bukan nak slemat kan si jubur saifol tp nak selamat jubur amno rupa... Thanks for pr yg buat solat hajat... Kegilaan geng amno dah terserlah.. Kes najib altantuya pun makin terlondeh... Sapa pula yg nak jaja... Panggil tuan arab chera spulak kot...

Tanpa Nama berkata...

orang ramai tak percaya, mereka pun rasa macam rakyat tak percaya, sebab itu buat road show nak suruh rakyat percaya, kerja oarang bodoh dan tidak bertamaddun.

Tak kan peguam terkemuka punyai akhlak lebih hina dari binatang, dengan adanya forum ini rakyat merasakan seolah-solah ada elemen penjatuh hukum sudah diarahkan untuk sesuatu dilakukan (bagi anwar kena).

Sekarang rakyat bertaya sesama mereka, tak kan shafee yang punyai kepala otak bijak (peguam) sanggup buat kerja macam lembu demi menjaga umno?

Tanpa Nama berkata...

Lihatlah kebodohan umno bn yg menggunakan kaedah penjajah utk mendiamkan musuh politiknya...selama mahkamah syariah tdk memutuskan DSAI bersalah selama itu org islam akan mengira ini pendakwaan politik jahat kerana umno bn menentang hukum hudud dan dlm kes DSAI ini enggan membicarakan kes qazaf....

Tanpa Nama berkata...

Mulanya kes ini antara saifool dengan anwar. Rakyat hampir percaya tiada conspricy, tetapi ternyata bila UMNO membodohkan diri kedepan dalam kes ini maka keadaan amat berubah. Rakyat keseluruhannya mula percaya memang ada conspricy. UMNO lah tulang belakang dalam melaksanakan rancangan ini, sebab itu beria-ia benar buat road show. Sumpah dah makan diri, kes antauyah akan meletup tak lama lagi. Tengok nanti apa tindak KPN. BANG??? punya polis tiada pegangan agama...

Tanpa Nama berkata...

Dah masuk islam tu belajarlah ugama islam. Belajar tentang hukum hakam islam tentang mengaibkan orang lain. Mungkin itu lebih bermunafaat dari kesana sini memalukan orng islam sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Hebat nya penangan jubor si sepol tu ye, macam intan berlian pulok dohh....