3 Jan 2015

Faekah & 7 Yang Lain Diarahkan Pulangkan Wang Pampasan RM2.6 Juta


Bayaran pampasan RM2.6 juta perlu dipulangkan semula, kata Azmin

Pengurusan baru Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan) (MBI) mengarahkan lapan orang pembantu yang menerima bayaran pampasan sejumlah RM2.6 juta ketika pentadbiran Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk memulangkan wang itu semula, kata Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali.

Beliau berkata, siasatan MBI mendapati beberapa kesalahan yang melanggar tatacara kewangan dalam pembayaran pampasan atau "golden handshake " itu, menyebabkan pihak terbabit perlu memulangkan kesemua wang berkenaan dalam tempoh 14 hari.

Azmin berkata notis arahan tersebut sudah dikeluarkan dan akan dihantar kepada lapan pihak terbabit, termasuk kepada bekas setiausaha akhbar Khalid, Arfa'eza Abdul Aziz yang dilaporkan menerima bayaran RM358,000 dan RM55,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan.

"Pihak pengurusan sudah pun memaklumkan kepada saya yang surat akan dihantar kepada semua, untuk mereka kembalikan wang yang sudah dibayar kerana didapati beberapa perkara melanggar tatacara dan peraturan kewangan.

"Maka setelah mendapat nasihat pihak peguam, pengurusan baru memutuskan menghantar surat kepada mereka memberi peringatan untuk kembalikan wang yang dibayar, katanya kepada pemberita selepas program Sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri di Stadium Malawati, Shah Alam hari ini.

Pendedahan pemberian RM2.6 juta pampasan atau "golden handshake" yang diberikan kepada pembantu Khalid November lepas mengejutkan ramai pihak kerana bekas menteri besar itu sebelum ini dikenali sebagai pemimpin yang telus dalam menguruskan kewangan.

Dalam dokumen yang dilihat The Malaysian Insider, RM2.27 juta dibayar sebagai pampasan, berserta RM376,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan dikatakan dibayar kepada lapan pembantu Khalid.

Difahamkan, bayaran tersebut diluluskan Khalid yang juga ahli lembaga MBI, serta empat ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) PAS pada 22 September, salah satu tindakan akhirnya sebagai menteri besar.

Azmin berkata lagi, MBI juga akan meneliti semula jumlah pampasan baru terhadap lapan bekas pembantu tersebut setelah wang tersebut dikembalikan.

"Ini merupakan keputusan pengurusan baru, namun mereka tetap akan dibayar ikut peruntukan sedia ada.

"Tetapi, seperti saya kata tadi, pembayaran yang dibuat dengan jumlah besar jelas melanggar tatacara dan peraturan kewangan, serta melanggar syarat kontrak yang mereka setujui sebelum ini. Jadi, wang itu harus dikembalikan," katanya.

Beliau berkata kerajaan tetap akan memberi tempoh kepada lapan pihak berkenaan untuk meneliti notis arahan dan sekiranya mereka ingkar, MBI tidak akan teragak-agak mengenakan tindakan susulan.

"Sekiranya tidak mengikuti apa yang diarahkan, sudah tentu ada tindakan diambil, namun MBI beri peluang mereka yang berkenaan meneliti semula surat tersebut," katanya yang tidak menjelaskan lebih lanjut bentuk tindakan susulan itu.

Dokumen bayaran pampasan tersebut menunjukkan jumlah terbesar bayaran tersebut diberi kepada Faekah Husin, bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) MBI.

Beliau didakwa menerima RM581,400 sebagai pampasan dan RM114,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan.

Setiausaha politik Khalid, Mustapa Mohd Talib didakwa dibayar RM265,000.


Selebihnya didakwa dibayar antara RM97,000 dan RM230,000 masing-masing sebagai pampasan dan di antara RM18,000 dan RM69,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan mereka. – TMI


MB: Lapan pembantu mantan MB diarah kembalikan RM2.6 juta


Lapan pembantu mantan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid, diarah menyerahkan kembali wang pembayaran gratuiti RM2.6 juta yang diterima mereka kepada Pemerbadanan Menteri Besar Selangor (MBI).

Pembayaran perlu dilakukan dalam tempoh 14 hari selepas penerimaan surat diutus pengurusan baharu MBI kepada lapan individu itu.

Dato’ Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali berkata MBI mendapati wujud beberapa perkara yang melanggar tatacara dan peraturan kewangan berhubung pembayaran berkenaan serta syarat kontrak yang dipersetujui.

“Setelah mendapat nasihat pihak peguam maka pengurusan baharu memutuskan menghantar surat kepada mereka bagi memberi peringatan supaya mengembalikan semula wang yang dibayar itu,” katanya kepada media, selepas menghadiri majlis sambutan Maulidur Rasul 1436 hijrah peringkat Selangor di Stadium Malawati.

Katanya, tindakan akan diambil sekiranya pihak terbabit tidak mengembalikannya tetapi Kerajaan Negeri memberi peluang kepada mereka meneliti dahulu surat berkaitan dan berbuat seperti diarahkan.

“Sudah tentulah mereka kena kembalikan semula wang berkenaan kepada MBI dan MBI akan meneliti jumlah kelayakan yang akan dibayar kepada mereka,” katanya.

Sebelum ini, lapan pegawai Abdul Khalid yang dilantik MBI dilaporkan menerima bayaran pampasan bernilai RM2.6 juta.

Pembayaran itu didakwa dibuat pada penghujung tempoh perkhidmatan Abdul Khalid sebelum Azmin mengambil alih jawatan Menteri Besar.

Hasil semakan laporan audit ke atas bayaran pampasan itu dibentangkan di Dewan Negeri Selangor (DNS) pada 3 Disember lalu mendapati wujud kesalahan dari segi tatacara dan prosedur pembayaran.

Ia membabitkan lebihan pembayaran kepada bekas Ketua Pegawai Eksekutif MBI, Faekah Husin dan bekas Setiausaha Politik, Mustapha Mohd Talib.
-selangorku




8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semua duit yg diberi kpd mereka sudah jadi najis semuanya. Macam mana mereka nak kasi balik ??/

Naza berkata...

Tudia....tidur x lena kalau dah guna duit tu. Mana nak cekau bayo balik... Insaflah

Tanpa Nama berkata...

Me malu kan bangsa saja ; membuat duit senang guna harta rakyat dengan makan gaji buta2 saja.

Rakyat kerja kuat di workshop keta buka siang malam , bayar cukai yang dapat kat bebudak gomen makan gaji buta2 claim OT dan macam2 elaun.

Orang orang Melayu saja.

Tanpa Nama berkata...

Harta ini adalah benda yang mempunyai tahap godaan paling kuat sekali terhadap manusia. Ini adalah hukum alam.

ARAHKAN KEMBALIKAN WANG PAMPASAN BUKAN SATU CARA BIJAK DISEAB SIFAT MANUSIA SUKAKAN HARTA YANG MANA KALAU DIBERI SEGUNUNG MAKA DIA AKAN MAHU SEGUNUNG LAGI HARTA. SOLUTION PALING BAIK ADALAH RAMPAS HARTA DIAORANG DAN DILUCUTKAN TERUS KEWARGANEGAAN, TERUS DIBUANG NEGERI SEPERTIMANA DIAMALKAN OLEH PEMERINTAH TAMADUN ISLAM TERDAHULU.

Tanpa Nama berkata...

Bayar cara ansuran rm300 sebulan oleh tak ?

Tanpa Nama berkata...

Yang meluluskan lah kena pulangkan RM2.6 juta Orang bagi kita ambil lah

Azmin sepatutnya mengarah Khalid pulangkan dan Khalid akan suruh lapan budak hitam tu berbuat demikian

Kalau tak Khalid kena guna duit sendiri dulu

Tanpa Nama berkata...

Sape yg NAMPAK bodoh sokong TSKI?
-bukankah morshiithole Nik Aziz??
-bukankah sifakeh FITNAH pilkuda???
-bukankah majlis-SYOORU-ular/msu?
-bukankah 4exco BEBAL-ug itu??
-inikah ulamak..atau ularrrMAK???

Yess!
Duit rkyt itu WAJIB dipulangkan sgera!

Yess!
Sume siBEBAL-bahallol yg diATAS itu juga WAJIB dikenakan HUDUD krn brsubahat ddlm JENAYAH songlap 2.6juta duit umat!?
..itu tidak trmasuk JENAYAH 10billion deal-AIR yg lg besar dan dahsyat!!??

Apa Nik Aziz nak jwp kat MAHSYAR nanti???..harap2 Nik Aziz baca tulisan drp aku yg dah memang bahallol ini!?

Encik Zam berkata...

Jika bersalah perlu dibawa kemukan pengadilan tidak kira siapa dan apa jawatannya.