10 Apr 2014

[VIDEO] Utusan Pernah Akui "Putar" Fakta Berita, Skrg Tuduh Org Lain Tidak Beretika


Utusan tuduh kewartawanan Mkini 'zaman batu'

Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia hari ini menggiatkan semula serangan ke atas Malaysiakini, dengan dakwaan bahawa portal akhbar ini mengeluarkan berita tidak beretika dan mengamalkan “kewartawanan zaman batu”.

Tanpa merujuk kepada mana-mana laporan khusus, rencana tulisan seorang editornya Zulkiflee Bakar mendakwa Malaysiakini berpura-pura menyiarkan laporan seimbang.

“Sebaliknya, semua orang amat mengetahui ke mana kecenderungan laporan mereka, apa niat mereka dan apa agenda tersirat mereka,” tulisnya.

Beliau juga mendakwa Malaysiakini mengamalkan kewartawanan songsang dan menyiarkan perkara yang didakwa menjejas keharmonian kaum dan agama.

“Malaysiakini tidak akan mampu menolak andaian bahawa mereka mengamalkan corak kewartawanan zaman batu mungkin selaras dengan kempen pengurusannya yang menjual batu bata untuk membina bangunan portal berita tersebut,” tulisnya lagi.

Ia merujuk kepada kempen Malaysiakini untuk mengutip dana daripada orang ramai untuk membiaya pembinaan pejabat baru di Petaling Jaya.

Penyumbang berpeluang mengabadikan nama mereka di bata berkenaan untuk pameran.

Zulkiflee seterusnya bersyarah mengenai kewartawanan bertanggungjawab yang didakwa tidak diamalkan oleh Malaysiakini.

“Kewartawan yang bertanggungjawab tidak akan memaparkan fakta yang belum tentu benar, tidak akan memaparkan isu yang boleh mencetuskan kontroversi dan sudah pasti sama sekali tidak akan memutarbelit fakta demi kepentingan politik pihak tertentu.

“Namun jika kita melihat corak pemberitaan Malaysiakini ia jelas membuktikan kesemua itu seolah-olah tiada dalam perkiraan mereka,” katanya.

Dalam satu lagi laporan, Utusan memetik kenyataan seorang jurucakap NGO Jaringan Melayu Malaysia Hamdan Mohd Salleh yang mengaitkan Malaysiakini dengan satu golongan didakwa sebagai Red Bean Army (RBA).

Hamdan dalam laporan itu mendakwa Malaysiakini dan RBA berkongsi agenda dan fokus yang sama.

“Malaysiakini dan RBA mempunyai hubungan yang akrab untuk menjatuhkan kerajaan. Dana yang mereka peroleh amat besar dan mereka menafikan serta bersikap berdiam diri ketika pendedahan dibuat,” dakwanya.

Malaysiakini telahpun menjelaskan dakwaan tersebut berkali-kali. -mk

ULANGSIAR


Utusan Mengaku Putar Fakta Berita Supaya Berpihak Kepada BN

Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Malaysia, Datuk Mohd Zaini Hassan berkata pengamal media dibolehkan "memutar" fakta untuk membentuk gambaran yang diingini kepada khalayak.

Menurutnya, langkah itu adalah "serangan berhemah" kepada pembangkang yang kini menguasai persepsi umum sehingga menyebabkan kerajaan BN "dibicarakan" dalam ruang politik negara.

"Dalam bentuk penulisan kita ada; satu fakta, satu spin (putar fakta), satu lagi blatant lie (pembohongan terang-terangan).

"Dari segi perang psikologi kita jangan ikutlah blatant lie, kita jangan tulis pembohongan.

"Kita boleh spin, macam mana kita nak spin sesuatu fakta tersebut memihak kepada kita, itu OK," kata Zaini.

Beliau turut mengakui kelebihan kini berpihak kepada pembangkang dalam perang psikologi politik menerusi media sosial.

"Kalau kita lihat sebelah sana, media (mereka) tidak tengok duit.

"Di sana mereka kerja dengan hati, perasaan, dan fisabilillah (di jalan Allah).


"Tetapi kita di sini, minta maaf kalau saya cakap, tidak ada duit tak jalan (jentera)," kata Zaini sewaktu bercakap pada forum Media Sosial: Mengurus Isu, Menangani Persepsi dan Emosi Rakyat di Kuala Lumpur.

Zaini yang popular dengan kolum Cuit dalam akhbar Utusan Malaysia turut mengakui bahawa media kini memainkan peranan yang jauh lebih penting berbanding faktor wang dan jentera dalam memenangi pilihan raya.

"Dalam konteks Malaysia, media dah jadi tempat pertama (dalam memenangi pilihan raya)," kata Zaini.

Ketua Sekretariat Himpunan Ulama Muda Umno, Fathul Bahari Mat Jahaya yang turut menjadi panelis forum pula menggesa pengamal media sosial agar memeriksa fakta di sebalik sebarang dakwaan yang bersifat politik.

"Islam dan agama lain ajar kita kalau ada tohmahan, kita kena ada
bukti sama ada ia benar atau tidak benar," katanya.

Pada masa yang sama, beliau juga menggesa pengamal media sosial pro-BN supaya mengamalkan "muslihat" dalam perang psikologi terhadap pembangkang.

Menurutnya, Nabi Muhammad turut mengamalkan muslihat dalam peperangan dengan menghitamkan rambut tentera Islam yang berusia agar kelihatan muda dan gagah pada mata musuh. -mk



Ulasan GB

Ternyata sekarang akhbar arus perdana menggunakan falsafah haiwaniah "matlamat menghalalkan cara" untuk memenangkan UMNO BN di dalam siri pilihanraya.

Al-Quran telah menempelak golongan yang menyembunyikan dan memutarkan "kebenaran"

Mereka yang telah Kami berikan kitab kepada mereka, mereka mengenalinya (kebenaran), sebagaimana mereka mengenali anak-anak mereka sendiri. Orang-orang yang merugikan diri sendiri (dengan mensia-siakan pengurniaan Allah), maka mereka (dengan sebab yang tersebut) tidak beriman. -Al-An'am :20

Anda mahu beli @ baca lagi Utusan selepas ini sedangkan pengakuan bahawa fakta sebenar telah diputarkan? Anda mahu lagi bersekongkol untuk mendapat saham dosa percuma dengan menyokong akhbar yang telah terang-terangan mengaku melakukan kerja-kerja mungkar dan pembohongan tersebut?

Biar dituduh berada di zaman batu, daripada melakukan pemutaran (spin) fakta berita seperti yang diajarkan Utusan kepada para wartawanny, dan melaluinya gaji diterima dengan hasil kerja pemutaran berita itulah diberi makan anak-bini mereka!




6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Utusan meloya adalah lidah rasmi bg setan d malaysia.......
ada lagi ker yg baca dan beli..
dengar cerita kat kamping nak buat
bungkus nasi dah laku....

Wartaman utusan setan bertopengkan manusia.

Tanpa Nama berkata...

Saya sejak 1998... dah berhenti berlanggan Utusan Malaysia. Baca ruangan sukan saj a.. itu pun kalau orang bagi baca.

Tanpa Nama berkata...

Aku lagi xsuka baca utusan ni..banyak yang merapu...emm aku lihat malaysia ni xda la aman mana..maybe ada yang xsetuju apa yang aku cakap..tapi cuba buka mata dan pikir di luar kotak..maca,2 berlaku di malaysia..contoh aku dengar ada ssuatu yang berlaku di salah satu negeri kite..dan akan datang obama nak datang malaysia...aku harap sangat dia xjadi datang..ada sesuatu perjanjian yang kerajaan sembunyikan dari orang ramai..aku bukanlah fanatik penyokong pembangkang...tapi aku aku sokong kerajaan..tapi bila aku pikir balik kenapa najib nak sembunyikan hal ni dari rakyat...janji setuju perjanjian tersebut..sebab aku rasa ini akan membuatkan negara kita bertambah masalah..maaf aku tak nak ulas panjang di sini..maybe ada yang xsetuju..aku cukup kesal dengan apa yang berlaku..seperti saranan mahathir..jangan tandatngan perjanjian itu jika terdapat kerugian pada negara kite..aku bukanlah suka sangat kat mahathir,..memang aku xsuka..tapi ada kalanya kata-kata yang dia cakap itu benar..tapi tidak semua..ada kalanya dia tidak setuju pendapat najib..tolonglah aku sayangkan negara ini...tapi aku lihat rakyat negra ini yang xsayangkan negara sendri..cuba lihat apa yang terjadi di johor kubu kuat umno...aku mahukan pemimpin malaysia yang berani dan adil..bukannyer ikut telunjuk puak kaum yahudi...tengok kat sabah boleh ada bendera israel bagai..apa semua itu..

Tanpa Nama berkata...

utusan melayu untuk ahli umno sahaja. bukan untuk rakyat malaysia

Katu Lutong Pongan berkata...

Utusan ke Berita ke...... mereka tak layak bercakap tentang etika. Hanya org yg beretika shj boleh bercakap tentang etika.

Tanpa Nama berkata...

Utusan saya dah tak baca dah dulu kini dan selamanya..