17 Mac 2014

Akhbar China Tukar Malaysia Kepada "Ma Lie Sia" Kerana Kuat Berbohong


China selar Malaysia beri maklumat ‘bercanggah’ tentang MH370

China mengkritik Malaysia lagi berhubung maklumat bercanggah yang diberikan berhubung kehilangan pesawat MH370, dengan media tempatan dan pengguna sosial media semakin skeptikal ketika misi mencari dan menyelamat masuk hari ke-10.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Sabtu mengumumkan bahawa kehilangan pesawat Malaysia Airlines mungkin ‘sengaja’ dan pesawat itu terbang beberapa jam lagi selepas meninggalkan laluan asalnya untuk ke Beijing.

Dalam editorialnya, akhbar China Daily mempersoalkan mengapa pengumuman dari Kuala Lumpr itu hanya datang selepas lebih seminggu pesawat itu lesap dan tertanya-tanya sama ada Malaysia berkongsi semua maklumat yang dikumpul, atau tidak.

“Percanggahan dan maklumat sedikit demi sedikit yang diberikan oleh kerajaan dan Malaysia Airlines menyukarkan usaha mencari dan keseluruhan insiden itu jadi lebih misteri,” tulis akhbar itu.

“Apa lagi yang Malaysia tahu tetapi belum dikongsi dengan dunia,” katanya.

Dua pertiga daripada penumpang pesawat itu adalah warganegara Malaysia, dan Beijing bersikap kritikal terhadap perkongsian maklumat daripada Malaysia – kekhuatiran yang semakin meningkat kerana bimbang pesawat itu mungkin dirampas.

“Adalah amat penting sebarang kekeliruan yang mungkin dieksploitasi oleh perampas atau pengganas dikenal pasti secepat mungkin kerana kita perlu mencari perancangan tindak balas,” lapor China Daily.

Ketua fakulti Pengajian Cina Kontemporari di Universiti Nottingham, Yao Shujie yang menulis di akhbar Global Times di China berkata, Malaysia “hilang autoriti dan kredibiliti” kerana maklum balasnya yang kelam-kabut.

“Kekurangan kekuatan dan pengalaman mengendalikan insiden itu menyebabkan kerajaan Malaysia tidak berdaya dan kepenatan dengan menafikan pelbagai khabar angin.


“Jika misi mencari itu terus tidak membawa hasil walaupun selepas mengikut maklumat baru, lebih baik Malaysia serahkan kuasa perintahnya kepada operasi menyelamat antarabangsa,” tulis Yao.

Kehilangan pesawat itu kekal menjadi topik paling hangat didebatkan di jaringan sosial, dengan kebanyakan pengguna Sina Weibo, iaitu laman sosial China mirip Twitter, melaungkan kebimbangan selepas maklumat berkenaan diberikan oleh kerajaan Malaysia.

“Mengapa baru sekarang mereka sahkan ia mungkin dirampas?”

“Malaysia, apa lagi yang anda sembunyikan,” tulis seorang pengguna Sina Weibo pagi ini ketika mengulas perkembangan terbaru yang didedahkan Malaysia.


Posting lain ialah:”Saya semakin kecewa dengan Malaysia dan kerajaan mereka yang tidak boleh dipercayai. Saya tidak merancang pergi ke sana pada masa depan.”

Minggu lalu, salah satu mesej yang tersebar luas ialah posting yang tertulis:”Vietnam terus menemui sesuatu. Malaysia Airlines asyik menafikan. China masih terus menghantar pasukan penyelamat.”

Hari ini, mesej terbaru yang tersebar luas di internet ialah:”Malaysia menyampaikan maklumat tidak benar sepanjang minggu. Vietnam dapat penemuan tidak berguna. China memberikan berita bernilai minggu ini.” -TMI


Keluarga Penumpang China Tuduh MAS Punya Andil dalam Hilangnya MH370

Beijing, - Perdana Menteri (PM) Malaysia Najib Razak memastikan bahwa menghilangnya pesawat Malaysia Airlines (MAS) dari radar sipil merupakan kesengajaan yang dilakukan seseorang di dalam pesawat tersebut. Tak ayal, hal ini menuai berbagai reaksi dari para anggota keluarga penumpang MH370, khususnya penumpang asal China.

Bahkan sejumlah pihak menuding pihak MAS berperan dalam insiden ini.

"Saya rasa Malaysia Airlines punya andil dalam insiden ini," tutur Wen Wancheng, warga China yang putranya termasuk di antara penumpang pesawat yang hilang pada Sabtu, 8 Maret itu.

Bahkan dicetuskan pria asal provinsi Shandong, China timur itu, hilangnya pesawat MH370 merupakan konspirasi sejak awal. Kecurigaan ini dilontarkannya terkait pernyataan PM Najib mengenai kontak terakhir pesawat MAS dengan satelit pada pukul 08.11 waktu setempat hari Sabtu (8/3).

"Waktu awal yang mereka berikan adalah pukul 01.21, dan hari ini waktu tersebut secara resmi berubah menjadi 08.11," tutur Wancheng seperti dilansir kantor berita AFP, Sabtu (15/3/2014).

"Perdana Menteri yang mengatakan itu. Anda bisa menyebutkan dari soal waktu itu apakah mereka menyembunyikan sesuatu atau tidak," cetusnya kepada para wartawan di Lido Hotel, Beijing tempat berkumpulnya para anggota keluarga penumpang MAS usai menyaksikan konferensi pers Najib di Kuala Lumpur, Malaysia.

Beberapa anggota keluarga penumpang lainnya mengungkapkan kekecewaan mereka pada pihak MAS dan pemerintah Malaysia. "Saya sangat kecewa pada mereka semua. Mereka belum menyampaikan apapun pada kami," cetus seorang wanita paruh baya. "Saya cemas, sangat cemas," ujarnya.
detikNews






IKLAN BERBAYAR


JANA PENDAPATAN TAMBAHAN DENGAN MUDAH

Jom kawan-kawan...Jana income dengan hanya bermodalkan RM100 Tuan/Puan, drpd kita berfb @ berwechat @ whtsapp tak dapat hasil.. apa kata sambil-sambil tu kita buat income? Saya nak kongsi 1 program tempatan yang boleh buat income sampingan.

Tiada tipu muslihat, Tak perlu cari org.. tak perlu beli atau jual barang. Syarat kelayakan: Anda ada fb @ whtsapp @ wechat dan tau guna komputer sikit2. Apa saja termasuk twitter dan laman sosial lain. Anda hanya perlu open link dibawah dan register sebagai member. Lepas tu anda akan dapat link anda sendiri. Apa lagi, anda copy link anda sendiri dan copy ayat-ayat saya ni dan paste kat fb, twitter dan sebagainya. Modal anda dapat semula pada hari pertama lagi bila ada org yg buka link anda dan daftar. Mudahkan? Duit anda akan dimasukkan terus ke bank anda. Hari pertama saja saya sudah peroleh RM350. Memang berbaloi. Klik link di bawah ini.


KLIK SINI


20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau lurus macam anwar, mana boleh jadi menteri BN, nanti kena pecat dan tiduh liwat pula

Tanpa Nama berkata...

PEMIMPIN UMNO SEDANG MENIPU DUNIA, kalau JKKKP dah lama kena tipu

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak bohong bagaimana nak jadi menyeri BN?

Tanpa Nama berkata...

PRU14, Innsyaallah BN tumbang, oleh itu peristiwa MH370 modal terbaik tangkap pembangkang

Tanpa Nama berkata...

Dah biasa buat macam tu, sebab rakyat msia(pyokong umno) boleh diperbodohkan jadi tak persan pula skrg jadi perhatian dunia. Kan malu umnoooooo.

Tanpa Nama berkata...

Sebahagian kata2 yg diluahkan oleh rakyat cina kpd krjn najib "Saya semakin kecewa dengan Malaysia dan kerajaan mereka yang tidak boleh dipercayai. Saya tidak merancang pergi ke sana pada masa depan.” Ruginya mdpt PM macam ni.

Tanpa Nama berkata...

Sekarang ni taklimat kemalangan inipun tak dipanggil pihak pembangkang...

Noh Omar kata " pembangkang" tak pandai jaga RAHSIA...

Jelas...UMNO BN merahsiakan kejadian ini dpd pengetahuan rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Ni masalah celah gigi ni.. Hantar Ibrahim Ali, Hassan Ali dan geng2 mamak UBN penang ke china, selesai masalah ni.. Silap2 pihak akbar tu mohon maaf terus..

Tanpa Nama berkata...

akibat terlalu bongkak, menipu rakyat mesia lah yg terbaik, ter.. itu dan ini. mnjadi negara contoh kpd negara lain kononnya. skrg pekung dh trbuka... kesian kpd warga mesia di luar negara esp student, mana mau letak muka.

BaDiN berkata...

Persoalan tergantung sehingga kini!!Apa Lagi Cina Mahu.

Unknown berkata...

najib kangkung ni mane tau malu..elok raja bomoh bagi lempang satu kali..

mae berkata...

kpd melayu2 yg terikut dgn emosi org cina tu tunggulah masa cina takluk malaysia. armada cina hanya 80km dari pantai msia. cina msia pun sdg naik semangat. sbb tu diorang senyap je.

Unknown berkata...

aku peduli apa ..??? aku ok gak ... marah2 kat aku, aku pergi dhubai dengan bini aku ... apa ada hal ... mampos lu orang ....!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Geng sembelih ayam bila nak pegi china.....???

Tanpa Nama berkata...

kehilangan mh370 ini bagaikan drama
yg dirancang....
skripnya sudah diatur awal-2 lagi
waktu kehilangan yg berbeza-2..
menwujudkan keadaan yg haru-biru
dan skrang seperti ada rampasan...

hanya mp dari kerajaan yg d beri talimat tidak kpd pembangkang....

PM and BIG MAMA siap bole shopping..

mr. apco.......

raa berkata...

saya berharap agar mh370 ditemui secepat mungkin.

Tanpa Nama berkata...

in response to kpd melayu2 yg terikut dgn emosi org cina tu tunggulah masa cina takluk malaysia. armada cina hanya 80km dari pantai msia. cina msia pun sdg naik semangat. sbb tu diorang senyap je., by mae

Masih lg nak bfikiran rasis? Sedangkan anak melayu sedang asyik dgn hiburan sampai mampos ko tak risau plak. Naik semangat tgk pompuan melayu betelanjang ngan mabuk2 ek. Pergi jahanamlah umno ngan ki sekali!

Anti Fitnah berkata...

Hello Mae,
Kau ni memang parasit, batu api dan manusia paling bodoh yang tak pernah aku lihat. Yang hangpa tahu ialah kaitkan Anwar, kaitan Cina, ... kecuali berbincaang tentang kelemahan hangpa sendiri.
Mungkinkah China takluk Malaysia? Bodoh kalau jawab YA. Kalaulah ditakdirkan China takluk Malaysia, awat orang Malaysia tak boleh makankah? Kalau hang Melayu, mungkin Ya. Kalau hang Islam, mungkin tidak sebab orang Islam tahu akan rukun IMAN yang ke-6. Dan yang penting, depa percaya akan kuasa Allah swt.

Tanpa Nama berkata...

bongok... dh tau negara anytime boley kena serang, duit rakyat tu gunakanlah sebaiknya utk keselamatan negara. ini tidak, BN pakai mcm tu duit tok nenek diorg, membazir, enjoy sakan.. sombong, megah, bergaya dgn duit rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Minta Ibrahim Kasar lawan balik dengan mengeluar kenyataan keras kepada "cina" tu supaya jangan hina atau cuba hina agama orang lain

Kalau perlu, minta Ibrahim kasar dan ali ketam tunjuk "social contract" kepada "cina". Tanya juga "apa cina mau lagi".

Pasal nama and agama pemimpin Negara, tak boleh main main. Mesti ikut kes terasa kok tunjuk perassan dengan darah ayam.

Boleh tak suadara Ibrahim kasar?