24 Jan 2014

Perlis Dijangka Akan Menjadi Tempat Paling Sejuk Di Malaysia

Perlis yang terletak di utara Semenanjung sekali lagi berdepan cuaca luar biasa.

Berlainan tahun lalu yang menyaksikan kepanasan melampau melanda Perlis, kini penduduk berdepan 'musim dingin' pada sebelah malam.

Kesejukan luar biasa itu dijangka berlarutan sehingga Tahun Baru Cina sekali gus membolehkan penduduk negeri itu merasai cuaca tanah tinggi buat sementara waktu.

Untuk tempoh dua minggu akan datang, Perlis dijangka mencatatkan suhu antara 24 darjah celsius hingga 34 darjah celsius.

Menurut laporan kaji cuaca, Perlis mungkin mengalami hari paling sejuk pada Sabtu ini (25 Januari) apabila Kangar dijangka mencatat suhu paling rendah 20 darjah celsius.

Jurucakap Jabatan Meteorologi pula memberitahu bahawa Perlis sedang mengalami musim berangin dan keadaan itu akan mempengaruhi 'rasa sejuk' penduduk negeri tersebut.

Untuk maklumat, Perlis sebelum ini turut mengalami cuaca luar biasa pada tahun lalu apabila mencatatkan suhu tinggi yang mencecah 36 darjah celsius pada April, Mei dan Jun.

Pada masa itu, terdapat penduduk Perlis yang bertindak 'memasak' telur separuh masak dengan cara meletakkan telur ayam dalam kereta.

Pada 9 April 1998 pula, Perlis berjaya mencipta rekod paling panas apabila mencatatkan suhu 40.1 darjah celsius sekali gus mendapat jolokan negeri ketuhar.

Tanpa disangkakan pada tahun ini, cuaca negeri itu tiba-tiba berubah sejuk sehingga ramai penduduknya terpaksa memakai pakaian tambahan ketika keluar rumah pada waktu malam.

Sumber: Roapers


Suhu sejuk hujung bulan ini fenomena biasa - JMM

Perubahan suhu di beberapa tempat sejak kebelakangan ini membuatkan ramai tertanya-tanya mengapa ianya berlaku termasuk di Pantai Timur dan Utara Semenanjung.

Fenomena suhu sejuk ini turut dikongsi oleh pengguna Facebook yang menyifatkan ianya agak pelik memandangkan suhu panas kebiasaanya terasa pada awal tahun.

Malah menurut mereka terpaksa menggunakan pakaian tambahan pada waktu pagi dan malam kerana suhu dikatakan sejuk seperti berada kawasan tanah tinggi Cameron Highland dan Genting Highland.

Apa lagi dengan tersebarnya berita beberapa tempat yang tidak pernah ada salji, sebaliknya berlaku pada akhir tahun 2013 baru-baru ini seperti di Vietnam, Indonesia dan Mesir.

Begitu juga beberapa tempat yang menghadapi salji yang luar biasa seperti di Syria dan Amerika Syarikat.

Keadaan ini dijelaskan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) yang menyatakan bahawa fenomena ini bukan kali pertama berlaku dan ianya disebabkan oleh angin sejuk dari Timur Laut Monsun.

"Suhu turun naik dari semasa ke semasa dan semasa monsun Timur Laut, rakaman minimum itu biasa dan telah berlaku banyak kali sepanjang musim ini," kata JMM sebagaimana dipetik daripada The Star Online.

Dalam pada itu, laporan mendakwa bahawa Perlis juga mengalami suhu sebegitu, namun JMM telah berkata bahawa suhu itu adalah normal.

Pada 25 Januari ini, menurut laporan kaji cuaca, Perlis mungkin mengalami hari paling sejuk dari biasa apabila Kangar dijangka mencatat suhu paling rendah iaitu 20 darjah celsius.

Jurucakap Jabatan Meteorologi pula memberitahu bahawa Perlis sedang mengalami musim berangin dan keadaan itu akan mempengaruhi ‘rasa sejuk’ penduduk negeri tersebut.

Kesejukan luar biasa itu dijangka berlarutan sehingga Tahun Baru Cina sekaligus membolehkan penduduk negeri itu merasai cuaca tanah tinggi buat sementara waktu.

Berlainan tahun lalu yang menyaksikan kepanasan melampau melanda Perlis, kini penduduk berdepan ‘musim dingin’ pada sebelah malam.

JMM melaporkan bahawa dari 18 hingga 21 Januari, suhu purata bagi Kuantan adalah 22.1 ° C, Kuala Krai 21.8 ° C, Batu Embun 22.1 ° C dan Kota Bharu 23 ° C manakala daerah Utara seperti Alor Setar, Kedah dan Chuping, Perlis mencatatkan 22.4 ° C dan 23.3 ° C masing-masing.
- HD


7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullillah....

Cuaca sejuk sesuai tanam KANGKONG beribu ribu hektar di perlis dan export ke Afrika kerana Kambing suka makan KANGKONG.

Dapat jugak kelak Melayu KAYA BUKAN dari Duit Haram.

umar berkata...

JKM TAK PAYAH NK KENCING LA, TAHUN2 YG LEPAS GUA TAK PERNAH RASA SEJUK MCM NI, TOK SAH BUAT PANDAI LA JMM, SELALU ORG YG MENAFIKAN NI, DIA TAKUT, DIA TAKUT BALA Allah. bodoh punya jmm.

Yong berkata...

Salam Greenboc

Alhamdulillah. Sejuk jimat litrik. Tak payah pasang airond atau kipas. Manfaatkan kebaikan yang dianugerah Allah sebelum Dia ambil balik.

Tanpa Nama berkata...

Boleh tanam kangkong musim sejuk mcm dkt us tu , suruh najib jis buat kangkong 1 malaysia

Tanpa Nama berkata...

Mengumpat, menghina, riak, 'ujub, tetap mendapat balasan diakhirat. Mungkin nampak HERO.

rantai berkata...

JMM silap besar .... jangan main agak-agak je ... jangan suka tipu-tipu macam menteri umno-bnguna alat yg betul saintifik ... negeri yang paling sejuk adalah trengganu ... menteri besarnya mat said baru balik dari antartika bawa balik berjuta-juta tan ais antartika untuk manfaat rakyat trengganu ........!!!!!!!!

Faizul Mat Supri berkata...

Malu saya baca komen pakcik pakcik di atas. Betapa saya sedar bodohnya orang Melayu ini. Kalau saya terangkan di sini secara panjang lebar pun takdak gunanya sebab hati dah bebal dan otak dah dungu tak mau dengaq cakap orang.Malu anak cucu kalau depa tau tokwan depa macamni.