28 Dis 2013

Contohi Oki Setiana Dewi, Tidak Lakukan Photoshoot Pra Perkahwinan Sebelum Bernikah


Bagi sebahagian pasangan yang akan bernikah, foto pra-perkahwinan seakan-akan menjadi suatu kemestian untuk dilakukan dari sekian banyak persiapan yang lain. Namun hal itu tidak berlaku bagi Oki Setiana Dewi.

Sebagai muslimah yang taat, Oki tidak akan melakukan foto pra perkahwinan yang membuat ia terpaksa bersentuhan dengan calon suaminya. Kerana menurutnya, sebelum sah sebagai sepasang suami isteri, mereka tetap bukan muhrim.

Oki lebih memilih untuk melakukan foto-foto selesai mereka dinyatakan sah sebagai sepasang suami isteri.

“Foto nanti selepas perkahwinan. Insya Allah kan tarikh 12 bernikah, 13 ulangtahunku yang ke-25 tahun, jika pasca perkahwinan kan sudah boleh berpegangan. Kalau sekarang kan belum boleh,” tegasnya ketika ditemui di kawasan Kemang, Jakarta Selatan, Khamis (26/12/2013).

Beberapa waktu lalu foto pra perkahwinan memang telah menjadi topik perbincangan, dan sempat menjadi polemik antara halal dan haram. Oki dan Rio lebih memilih pasca perkahwinan untuk foto-foto agar lebih leluasa. -sumber asal:dakwatuna.com


Hukum Photoshoot Pra Perkahwinan


Bergambar sebelum bernikah (pre-wedding)

Ia bergantung kepada keadaan seperti berikut :-

a. Pakaian menutup aurat dengan sempurna dan pasangan diambil gambar mereka TANPA bersentuh atau TANPA lain-lain aksi yang boleh mengghairahkan seperti berbaring, berpelukan, berpegangan tangan atau lain-lain aksi yang khas untuk suami isteri yang sah sahaja. Dalam keadaan sebegini hukumnya di antara MAKRUH dan HARAM kerana dibimbangi nafsu masing-masing sukar dikawal apabila berada secara berdekatan, lalu ia boleh sahaja termasuk di dalam kategori “mendekati zina”. Justeru, ia sangat elok untuk dijauhi kerana keperluannya amat kurang dan hampir tidak diperlukan malah boleh jatuh di dalam kes pembaziran. Firman Allah yang bermaksud: “Dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau”.(Surah al-Isra’ 26)

Imam al-Jurjani mengatakan bahawa al-Israf ialah mengeluarkan harta lebih daripada perkara yang diperlukan.Manakala al-Tabzir pula ialah mengeluarkan harta bukan kepada perkara yang diperlukan (perkara maksiat).

b. Pakaian tidak menutup aurat atau dengan aksi bak suami isteri : Ia adalah HARAM tanpa sebarang keraguan lagi. Ini juga fatwa yang telah dikeluarkan oleh Majlis Ulama Indonesia yang mana petikan beritanya berbunyi :

Foto pra-perkahwinan pasangan pengantin baru Islam yang merakamkan aksi intim sebelum majlis akad nikah, dikategorikan sebagai budaya haram di sisi Islam.

Kelaziman bakal pengantin beragama Islam merakamkan foto secara intim termasuk berpelukan dan berbaring di atas katil sebelum sah bergelar suami isteri daripada segi hukum adalah bertentangan dengan ajaran Islam.

Sehubungan itu, Institut Kebudayaan Melayu Jambi mengeluarkan kenyataan bahawa budaya berkenaan harus dicegah seiring dengan fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Ulama Indonesia (MUI) berhubung isu yang sama.

Menurut pengerusi bahagian kajian dan pembangunan institut berkenaan, Djunaidi T. Noer, amalan merakamkan foto pra-perkahwinan bukanlah budaya masyarakat Jambi dan tersasar daripada hukum Syariah.

"Kami menyeru agar semua pasangan yang bertunang dan pengantin beragama Islam supaya tidak merakamkan foto pra-perkahwinan seperti berpeluk, berbaring antara satu sama lain di katil dan sebagainya. Ia merupakan haram," tegas Djunaidi seperti dilaporkan akhbar The Jakarta Post.

UPAH JURUGAMBAR

Mankala upah jurugambar semuanya tertakluk kepada hukum yang disebut di atas tadi, Jelasnya ia menjadi HARAM jika gambar intim lagi mesra pasangan dalam keadaan pre-wedding.

Boleh pula menjadi halal lagi DIBENARKAN jika jurugambar adalah mahram pengantin perempuan khususnya.

Juga upahnya menjadi HARAM jika pengantin tidak menutup aurat, dan dibantu untuk memetik gambar mereka dan dihias menggunakan teknik fotografi yang canggih bagi mencantikan hasilan foto. Semua itu dikira bersubahat dalam perkara dosa dan maksiat yang ditegah oleh Allah SWT. Pendapatan sedemikian adalah TIDAK BERSIH lagi haram.

Boleh menjadi HARUS walau jurugambar bukan mahram tapi gambar diambil selepas pernikahan dan menutup aurat dengan sempurna serta tiada aksi yang boleh kebiasaan boleh merangsang nafsu biasa lelaki.
-petikan dari zaharuddin.net


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hantaran tinggi tinggi tapi nak menunjok kat public kan kerja bodoh, walau pun tutup aurat. Dalam Islam harga diri wanita tinggi, kalau dah gelar isteri lebih baik usah tonjol kepada yang bukan muhrim jika nak elak fitnah.Ingat, lah kaum lelaki kau jadi suami dayus sekira sengaja membiarkan gambar isteri mu di tonton umum.Sifat wanita yang kurang pegang pada ugama, perasaan menunjok nunjok memamg ada, tapi Allah SWT pilih lelaki supaya jadi suami beriman dan didik isteri.Apabila wanita tak tutup aurat takut di cabutkan sifat malu sampai ke tua.