8 Sep 2013

Selepas Naikkan Harga Minyak, Kerajaan Benar ‘Naikkan’ Tambang


Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengumumkan, kerajaan benarkan pengusaha bas ekspres mengenakan tambahan tambahan sebanyak 10% kepada penumpang sehingga kadar tambang baru dimuktamadkan, menurut satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Yang lucunya, kenyataan itu menyebut, tidak akan ada ‘kenaikan tambang’ bagi perkhidmatan bas ekspres pada masa ini, tetapi pengendali bas ekspres dibenarkan untuk meneruskan bayaran tambahan kepada penumpang sebanyak 10% sebagaimana diperkenalkan pada Hari Raya.

Kebenaran SPAD mengenakan tambahan tambah 10% untuk sambutan hari raya eidul fitri dijadualkan berakhir Ahad ini 8 September.

Menurut kenyataan itu lagi, keputusan tidak menaikkan tambang itu diambil walaupun harga petrol dan diesel telah meningkat sebanyak 20 sen seliter pada Selasa.

Menurut SPAD, keputusan itu diambil selepas meneliti kos operasi seperti bahan api, upah dan kos penyelenggaraan yang akan meningkat disebabkan oleh kenaikan harga bahan api.

SPAD kini dalam peringkat akhir mengkaji kadar tambang bas ekspres, dan akan memastikan tambang baru itu tidak akan membebankan rakyat dan pengendali. -BO

12 ulasan:

Awanama berkata...

Bangang nye SPAD.10% tu apa....jgn nk bodohkn rakyat..yg bodoh macai umno je...

Awanama berkata...

Tambang bas naik tak mengapalah kerana yg selalu naik bas adalah Menteri2,orang2 besar dan hartawan2. Orang miskin biasanya naik kapal terbang. BR1M yg rakyat dapat sampai 100 tahun lagi tak habis makan. Terimakasih byk2 kerajaan Malaysia.

Awanama berkata...

biasalah tu arahan APCO kepada PM. Lagi banyak orang miskin lagi mudah APCO nak murtadkan orang Islam di Malaysia.

Memurtadkan orang Islam dengan memiskin umat Islam adalah satu agenda APCO yang semestinya terdiri daripada ahli FREEMASON dan Yahudi laknatullah.

Awanama berkata...

Habis...habis.....tak ada lagi hari keesokan untuk rakyat yang miskin.

Ini semua cara kerajaan tipu rakyat.

Jangan terperanjat kalau terjumpa dengan berbagai cara untuk menaikkan harga barangan.

Contoh:

Ayam ---- RM7.50 sekilo
Sur-charge RM1.00 seekor
Convenience Charge --RM2.00 seekor
Cabut bulu charge RM1.00 seekor


Awanama berkata...

SPAD kini dalam peringkat akhir mengkaji kadar tambang bas ekspres, dan akan memastikan tambang baru itu tidak akan membebankan rakyat dan pengendali.
Inilah tahi yang dibaling oleh kerajaan dan suruh rakyat tolong bersihkan. Lepas tu bagi tau pulak, mereka cuba baling tahi yang kurang busuk agar rakyat tidak dibebankan semasa proses pembersihan tahi itu.
Aku dah katakan depa yang buat onar, lepas tu depa cuba jadi hero seolah-olah depalah membantu rakyat dalam meringankan beban rakyat.
Haramjadah. Haramjadah. Haramjadah.

Awanama berkata...

x ke adun mati waktu terdekat ni......kita tengok macam mana bn nak kempen dlm prk nt.......

Awanama berkata...

Yang paling boodoh pemimpin bodoh Malaysia lafaz setiap kali minyak naik.."kami yakin kenaikan ini tidak akan membebankan rakyat"...sudah sudahlah skrip ayat sial tu..rakyat Malaysia sudah bosan dgn pemimpin yg booodoooh...

Awanama berkata...

Kaum apa yang masih miskin selepas sokong 50 tahun sokong kuat kepada parti buruk ini?

Jangan salahkan kaum lain. Salahkan diri sendiri atas kebodohan yang tak terhingga.

mansiam berkata...

Apa barang cakap pasal BRIM. Kalau dua kali BRIM setahun RM1000, sebulan baru RM83, sehari RM2.80 eh eh banyak tuuuu. Kalau famili ada 5 anak, seorang dapat 40 sen sehari. Wow... banyak tuuuuuu.

Awanama berkata...

Aku sokong sepenuhnya Najib dalam banyak hal. Semua ini untuk rakyat. Kita patut menghargainya setelah berpenat lelah mengundi BN dalam pilihanraya tempoh hari. Syabas Najib.

Awanama berkata...

pm malaysia yg terbaik, bijak mengurus ekonomi negara hingga mempunyai lebihan rm 600bil mengalahkan dsai dlm penjimatan wang negara..syabas pm ku....harap madey terima kebijaksaan pm ku ini

Awanama berkata...

Anon 7:27, carilah stament yg ok sikit, minta adun mati ni takut juga. Kalau adun BN mati macamna nak jawab dgn Allh sebab sokong pemerintah zalim mcn megat junid tuu.