24 Sep 2013

Dr Syed Azman Mengaku Tidak Bersalah Anjur Black 505


Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Buruk, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini pada Isnin atas tuduhan menganjurkan Perhimpunan Black 505 tanpa mematuhi arahan daripada polis pada 22 Jun di Padang Merbok.

Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, 52, didakwa menganjurkan perhimpunan yang melanggar syarat yang ditetapkan oleh OCPD Dang Wangi bahawa kebenaran diperlukan daripada pemilik padang terlebih dahulu , Dewan Bandaraya, sebelum apa-apa perhimpunan boleh diadakan di sana.

  OCPD Dang Wangi pada masa yang itu ialah Penolong Pesuruhjaya Polis, ACP Zainuddin Ahmad.

 Syed Azman didakwa melakukan kesalahan itu di Padang Merbok, Jalan Parlimen di sini, diantara jam 2 hingga 6 petang pada 22 Jun.

 Timbalan Setiausaha Agung PAS itu turut mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan alternatif gagal menyertakan salinan kebenaran daripada pihak polis untuk mengadakan perhimpunan tersebut.

 Kesalahan alternatif yang didakwa berlaku di tempat, masa, dan tarikh yang sama.

 Kedua-dua kesalahan yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM10, 000 di bawah Seksyen 15 (3) dan 9 (5) Akta Perhimpunan Aman 2012 Akta masing-masing.

Hakim Mahkamah Sesyen, Mat Ghani Abdullah menetapkan dua hari bermula 9 Disember sebagai tarikh kes perbicaraan.

Ikat jamin ditetapkan sebanyak RM3,000.

Hakim turut menetapkan 22 Oktober sebagai tarikh pengurusan kes bagi memastikan dokumen lengkap sebelum perbicaraan penuh diadakan. 

Tiga orang adalah Muhammad Adib Ishar, 24 dari sektariat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli, 36, dan Ahli Parlimen DAP Anthony Loke Siew Fook, 36.

Hakim juga membenarkan permohonan dari Timbalan pendakwa Raya Nurulhuda Muhammad Nor supaya Syed Azman dibicarakan bersama tiga orang yang dihadapkan dengan tuduhan serupa. Peguam Ariff Azami Hussein bertindak bagi Syed Azman.

Tiada ulasan: