31 Mac 2013

Seorang Penjawat Awam Dicekup Khalwat Rayu Tak Dikenakan Tindakan

Ledang - Seorang penjawat awam merayu supaya tidak dikenakan tindakan penguatkuasaan selepas dicekup berkhalwat bersama pasangannya di sebuah rumah di Tangkak, di sini, awal pagi semalam.

Wanita terbabit bertindak sedemikian kepada anggota dan pegawai penguatkuasa Pejabat Agama Daerah Ledang (PPADL) kerana bimbang ketua jabatannya mengetahui kejadian berkenaan.

“Tolong encik jangan ambil tindakan, teruk saya jika ketua tahu kejadian ini,” katanya.

Dalam serbuan itu, wanita terbabit bersama pasangannya berusia masing-masing 30 dan 33 tahun itu ditahan dalam serbuan kira-kira jam 12.10 pagi ketika berdua-dua dalam bilik di rumah rumah terbabit.

Juruteknik yang berasal dari Batu Pahat itu mendakwa teman lelakinya hanya datang singgah sebentar ke biliknya sebelum pulang ke kampung halaman.

Menurutnya, teman lelakinya itu menunggu ibunya memasukkan wang ke dalam akuan bank bagi tujuan pulang ke kampung di Batu Pahat.

Manakala, pasangannya yang juga bekerja sebagai juruteknik sebuah kilang elektronik di Kuala Lumpur mengakui tiba di Tangkak, kelmarin, namun terpaksa tinggal sementara di rumah terbabit kerana tidak memiliki wang mencukupi untuk pulang ke kampung.

Bagaimanapun, Sinar Harian diberitahu wanita terbabit yang baru menyewa bilik itu hampir sebulan lalu dilihat kerap membawa teman lelakinya datang ke bilik terbabit pada waktu malam.

Sementara itu, Kadi Daerah Ledang, Sulaiman Maidin berkata, sepasukan anggota PPADL memeriksa bilik di rumah berkenaan berdasarkan aduan awam.

Katanya, wanita terbabit yang dipercayai penyewa rumah berkenaan membuka pintu selepas anggota dan pegawai penguatkuasaan mengetuk pintu dan memberi salam.

“Penguatkuasa hanya menunggu kira-kira lima minit sebelum wanita itu membuka pintu dan membenarkan pemeriksaan dijalankan.

“Pemeriksaan lanjut dalam bilik menemui seorang wanita memakai baju-T dan berseluar pendek bersama pasangannya juga memakai baju-T dengan berseluar pendek bersembunyi di belakang pintu,” katanya.

Sulaiman berkata, pasangan itu kemudiannya ditahan untuk siasatan lanjut kerana gagal menunjukkan sebarang dokumen mempunyai hubungan mahram atau suami isteri.

“Mereka dibawa ke Balai Polis Tangkak untuk laporan tangkapan sebelum dibawa ke pejabat agama untuk siasatan lanjut dan dijamin dengan jaminan keluarga masing-masing.

“Mereka ditahan dan didakwa di bawah Seksyen 27 (1) a b, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor 1997 yang boleh dikenakan denda tidak melebihi RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan,” katanya.

p/s Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sedih tapi benar.

Kos kahwin di malaysia amat tinggi tambah lagi birokrasi dalaman seperti keluarga nak bergaya besar serta jabatan agama buat proses nikah kahwin banyak sakit kepala.

Sudah 30 tahun tak kahwin, biasa punca tak cukup duit.... Kalau gaji 2,000 - 3,000 sebulan nak simpan duit 10,000 baru nak kahwin, nampak gaya umur 40 tahun baru dapat kahwin. Nafsu kahwin pun kecut masa tu....

Melayu di kampong susah nak kahwin, Melayu di bandar parti parti aje lah dekat pub karaoke dapat kahwin free tiap tiap minggu.

Mungkin orang Melayu perlu tengok balik proses kahwin agar dapat di mudahkan. Bukan banyak Melayu kaya , rata rata pakai kereta proton aje.