Isu Kalimah "Allah": Harussani "Kafirkan" Ulamak Muda UMNO, Fathul Bari?

Harussani: Jadi kafir jika biar pihak lain guna kalimah Allah

Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria hari ini mengingatkan umat Islam di negara ini bahawa mereka akan menjadi kafir sekiranya membenarkan pihak lain menggunakan kalimah Allah.

Beliau menjelaskan jika umat Islam membenarkan kalimah Allah digunakan oleh agama lain, bermakna mereka bersetuju dengan tindakan pihak berkenaan mempersekutukan Allah.

"Maka persetujuan itu juga menjadikan kita (umat Islam) kafir. Justeru kita mesti bersatu mempertahankan aqidah kita.

"Kita tak boleh terima dan tidak boleh berkompromi dengan orang yang mempersekutukan Allah," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian pejabat Damara Care and Herbs Sdn Bhd di Ipoh hari ini.

Harussani berkata hanya umat Islam jahil sahaja yang sanggup berkompromi dalam isu berkenaan.

Justeru beliau meminta pihak berkenaan menghentikan cadangan penggunaan kalimah Allah dalam Bible versi Melayu kerana ini akan mencabar kesabaran umat Islam di negara ini.

Jika cadangan ini diteruskan, beliau bimbang akan menjejaskan keharmonian beragama serta perpaduan kaum di negara ini. - Bernama


Use of Bahasa Bible is fine, says ulama


PETALING JAYA: The usage of Bahasa Malaysia Bible is perfectly fine both in the eyes of Islam and the Federal Constitution, said Umno ulama Fathul Bari Mat Jahya.

He said people must not confuse the fact that a language did not represent a particular religion.

“Arabic is the original language used in the Al-Quran. But Prophet Muhammad had never stopped or forbade others in using Arabic to spread their own religions,” he said.

Fathul said although the Federal Constitution forbade the preaching of other religions to Muslims, the AlKitab (Bible) did not contravene its spirit.

“It should only be for Christians.

If the Bahasa Malaysia Bible is not used to preach to Muslims, then there is nothing wrong,” he said.

Fathul said it was also perfectly acceptable for Christians to use the word “Allah”.

“However, I made it very clear that this can only be used in a Christian context, and not to mislead Muslims,” he said, adding that most Islamic scholars in the Middle East thought the same as well.

PAS ulama council chief Datuk Harun Taib said Christians should not be denied the right to use the Bible in Bahasa Malaysia as it was the country’s national language.

“Will the faith of Muslims be affected by a translation of the Bible? No, it is just a Bible read by Christians, that is all. Why must there be any opposition?” he told an online news portal yesterday.

Harun also said Christians could use the word “Allah” as long as it was within the confines of their religion.

“If Christians want to use the term ‘Allah’ for their God no problem. If they are convinced that ‘Allah’ is their God, let them be,” he said, explaining that this was different from Islam’s ‘Allah s.a.w’.

It was also reported that PKR information chief Dr Muhammad Nur Manuty said Muslims need not worry about the use of the word “Allah” and the Bahasa Malaysia Bible.

“This is the right of religion and Bahasa Malaysia is the official language of the country so we cannot restrict other religions, including Christians from using it,” he said, urging Muslims to be more open-minded and not take matters in their own hands.

Malaysian Ulama Association president Datuk Sheikh Abdul Halim Abdul Kadir had earlier agreed that everyone should be allowed to read and worship in the language of their choice.

He had said that even the Quran had been translated into many languages such as Chinese, and that every person had the right to use Bahasa Malaysia.

However, he added that “Allah” should be exclusive for Muslims.

-TheStar

11 comments:

View Comments/Post a Comment

11 comments:

Amuraria said...

SAPA DAA BAGI KEBENARAN BAWA MASUK BIBLE MELAYU KE MALAYSIA ! BUKAN PARTI SEKUTU APCO KA ? ABU JANGAN LUPA !

Anonymous said...

Orang tua nih pernah belajar atau tinggal lama kat Mesir, Jordan atau Syria ke? Atau pernahkah orang tua nih merantau dan berjumpa dengan bangsa Arab Kristian dan bergaul dengan mereka. Mengapalah sempit betul fikiran orang tua ini?

Anonymous said...

semuanya terpulang pada niat,kalau buruk buruklah jadinya,yg penting, bila dah kenal Allah iaitu tiada tuhan selainnya secara mutlak Tuhan berkuasa di hari pembalasan,nescaya tiada lagi yg
berani membuat penghinaan,dgn Allah
empunya segala mahluk,yg ghaib atau
berjasad,contohnya sebelum isu kalimah ini panas ada individu non muslim yg berani melontarkan sumpah
seranah pada penciptanya sendiri berpunca kejahilan mereka amat menyedihkan bagiku,terutama di alam cyber,syukur rasanya kini
ia tak akan berlaku lagi,kerna pengiktirafan Allah tuhan semesta alam secara automatiknya mematikan kejahilan mereka,setiap peristiwa ada hikmahnya Allah hu alam,tq S....abah

Anonymous said...

sesungguhnya umat umat bahalol dan benggap senantiasa wujud hingga ke akhir zaman, dan mereka mereka ini akan ber rebut rebut membahalolkan sebahagian umat manusia mengikut tingkah laku bahalol mereka.

jesteru itu, untuk maju umat umat yang berpelajaran mengikut sunnah dan Quran dapat menghindari diri mereka dari terjerumus ke alam jahil dan neraka jahanam.

bergegaslah ke masjid untuk sholat jemaah sesungguhnya itu adalah lebih baik dari kafir mengkafir umat manusia itu.

Anonymous said...

peeluru ditembak terkena kawan sendiri

Roza said...

Apa hal pula dengan negara2 di sebelah arab? Orang kafir menggunakan kalimah Allah,dan buku2 mereka ditulis di dalam bahasa Arab lagi.Bahasa Arab tu bahasa Al-Quran.
Adakah orang2 Islam di arab tu semuanya dah sesat?

Anonymous said...

Penjelasan Brother shah kirit sangat manasabah. Disyorkan semua umat Islam malaysia tengok video berkenaan. Kita dengar penerangan dr orang yg arif dlm semua agama spt brother shah kirit.

Anonymous said...

Apa2 pun dalam hal ini, UMNO/BN telah meluluskan perkara ini di parlimen. Bila ulamak Umno telah mengkafirkan kawan2nya sendiri,semua geng Umno diam tak bersuara. Yg cuba diburukkan ialah ulamak PAS, apalagi hampir p/raya isu ini akan di “spin” unt mengelirukan masyarakat betapa jahatnya PAS.

Anonymous said...

KDN mane..nape xpntau cetakn bible bhs melayu klu ye benor xbg kristian guna ..kena btg idung duk snyp surh perkasa wat panas je..ada kuasa hnya guna utk kepentign diri..

Anonymous said...

...Islam’s ‘Allah s.a.w’.

Salah tue. Sepatutnya:

... Islam's `Allah s.w.t

Anonymous said...

Adakah orang yg dimaksudkan itu Najib Rosmah yg telah menandatangan kebenaran bible B.Melayu menggunakan kalimah Allah? Tu diaaaa.... PM Malaysia dah jadi k....berat ni tuduhan tu.Harussani kena minta PM kembali ke pangkal jalan.

Kembali ke Laman Utama




Tajuk-tajuk Terbaru di Kelab GB: